Avtal, offerter, virkesprislistor och priser

Vedpriser [Delat från Fördubblat pris på skogen om 5 år]

30 inlägg 10611 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Fisketorp  
#18636
Zalman skrev:
Tulles skrev:Härligt, nu börjar vi kunna snacka om vettiga täckningsbidrag.
Men så var det också N om Stockholm och snyggt packeterat enligt bild.

Vi måste få igång en utveckling utanför Stockholm också.
Vedhuggare i alla socknar, förenen eder...

Mvh, Jonas


OK, jag lovar att inte sälja ved under 500kr/m3.
Om pellets kostar 2-3000kr/ton så är 500kr/m3 ved billigt.


Tjenixen.

Vet inte vad ni tycker eller om jag räknat rätt.

Men iallafall det går väl ca 2ton pellets för att motsvara en kubik olja? (minns ej hundra då det var ett tag sedan jag räknade på detta)

kostar då pelletsen 2500kr/ton så blir det 5000kr

Ska man då betala 5000kr för att elda med ved som är betydligt jobbigare. även fast man får den hemkörd kluven och klar.?

Har funderat på att investera i Ved-panna och acktankar om något år då nuvarande slitvarg säckar ihop.

En sådan investering går väl på från 50-100tusen beroende på hur mycket man kan/vill göra själv.

Då vill man ju gjärna att det ska vara lönande med ved så att det går att spara in denna summa.
precis som när jag bytte från olja till pellets(bara brännare) liten summa snabbt intjänat, nu går det bara med vinst så att säga =)

Nog var att vedeldande i kamin är mysigt, men jag tror inte någon skulle se det roliga att "slita" -mer och inte tjäna något på det?

Sedan hänger det ju på hur mycket det kostar för er killar att klyva upp veden. kan ni sälja för 300kr och tjäna 100-150kr kubiken? eller vart ligger priserna.

Grannen köpte 3m längder och betalade 3000kr för att få det uppklyft tog ca 10timmar. tror kubikpriset blev lite över 200kr efter allt var betalt.
(kan ha fel)

inte för att vara negativ somsagt ni måste ju tjäna in levebrödet också.
//Martin

Avatar Fallback
Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18646
Fisketorp skrev:
Zalman skrev:
Tulles skrev:Härligt, nu börjar vi kunna snacka om vettiga täckningsbidrag.
Men så var det också N om Stockholm och snyggt packeterat enligt bild.

Vi måste få igång en utveckling utanför Stockholm också.
Vedhuggare i alla socknar, förenen eder...

Mvh, Jonas


OK, jag lovar att inte sälja ved under 500kr/m3.
Om pellets kostar 2-3000kr/ton så är 500kr/m3 ved billigt.


Tjenixen.

Vet inte vad ni tycker eller om jag räknat rätt.

Men iallafall det går väl ca 2ton pellets för att motsvara en kubik olja? (minns ej hundra då det var ett tag sedan jag räknade på detta)

kostar då pelletsen 2500kr/ton så blir det 5000kr

Ska man då betala 5000kr för att elda med ved som är betydligt jobbigare. även fast man får den hemkörd kluven och klar.?

Har funderat på att investera i Ved-panna och acktankar om något år då nuvarande slitvarg säckar ihop.

En sådan investering går väl på från 50-100tusen beroende på hur mycket man kan/vill göra själv.

Då vill man ju gjärna att det ska vara lönande med ved så att det går att spara in denna summa.
precis som när jag bytte från olja till pellets(bara brännare) liten summa snabbt intjänat, nu går det bara med vinst så att säga =)

Nog var att vedeldande i kamin är mysigt, men jag tror inte någon skulle se det roliga att "slita" -mer och inte tjäna något på det?

Sedan hänger det ju på hur mycket det kostar för er killar att klyva upp veden. kan ni sälja för 300kr och tjäna 100-150kr kubiken? eller vart ligger priserna.

Grannen köpte 3m längder och betalade 3000kr för att få det uppklyft tog ca 10timmar. tror kubikpriset blev lite över 200kr efter allt var betalt.
(kan ha fel)

inte för att vara negativ somsagt ni måste ju tjäna in levebrödet också.
//Martin



1 meter3 olja kan ersättas med...
10 kubikmeter skogsbränsle, till exempel grot.
3,5 kubikmeter eller 2,2 ton pellets.
10 kubikmeter flis.
15,75 kubikmeter kutterspån.
Info från http://www.sveaskog.se/templates/PageExt____13287.aspx

Om pellets kostar 2500*2,2=5500kr
Om flis har samma densitet som ved så blir det 500*10=5000kr
Veden kommer alltid att vara billigare än pellets.

Vedpriserna måste upp eftersom värmeverken betalar redan idag 418kr/m3 för flis/grot.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#18669 Jaha, och bara för att oljan stigit till 12000kr/m3

så ska pellets följa efter?

långsökt kanske då det inte är samma energislag.

Men Jag hävdar iallafall(usäckta utrycket) att den som betalar lika/eller nästan mycket för mer arbete måste vara en idot.
om det nu verkligen inte är så att man trivs med att elda med ved då.

valet är ju ens eget.

Ex. vi bytte ju från olja till pellets för att det var ungefärliga halva kostnaden med dagens utrustning vi har.

nu har pelletspriserna gått upp (även oljan men det dröjde ett tag) så då var förtjänsten inte lika stor, fast tillräcklig för att fortsätta med pellets som är ganska smidigt.

Skulle man ha en någorlunda nya panna och brännare så skulle dem ju vara såppas effektiva så oljemängden hade minskat rejält? och det hade varit svårt att se det lönande i pellets ifall dem höjde priserna.

Fast det är klart ser man med bauhaus så är 500kr/m3 inte specielt dyrt dem tar väl ca 1000kr/m3 och det måste ju finnas någon "idiot" som köper. dok mest till en mysbrasa en såndär liten förpackning.

Ingen som håller med eller är jag helt ute och cycklar?

Avatar Fallback
Sisudiesel  
#18785
Fisketorp skrev:Jaha, och bara för att oljan stigit till 12000kr/m3

så ska pellets följa efter?

långsökt kanske då det inte är samma energislag.

Men Jag hävdar iallafall(usäckta utrycket) att den som betalar lika/eller nästan mycket för mer arbete måste vara en idot.
om det nu verkligen inte är så att man trivs med att elda med ved då.

valet är ju ens eget.

Ex. vi bytte ju från olja till pellets för att det var ungefärliga halva kostnaden med dagens utrustning vi har.

nu har pelletspriserna gått upp (även oljan men det dröjde ett tag) så då var förtjänsten inte lika stor, fast tillräcklig för att fortsätta med pellets som är ganska smidigt.

Skulle man ha en någorlunda nya panna och brännare så skulle dem ju vara såppas effektiva så oljemängden hade minskat rejält? och det hade varit svårt att se det lönande i pellets ifall dem höjde priserna.

Fast det är klart ser man med bauhaus så är 500kr/m3 inte specielt dyrt dem tar väl ca 1000kr/m3 och det måste ju finnas någon "idiot" som köper. dok mest till en mysbrasa en såndär liten förpackning.

Ingen som håller med eller är jag helt ute och cycklar?


Alla räknar med att energipriserna snabbt kommer att stiga.
Olja 25000kr/m3
Pellets 6000kr/ton
inom ca 5 år.
Givetvis så stiger veden till 1000-1500kr/m3 också.

Husbyggarna har insett detta och börjar bygga mer välisolerade hus.
Exempel:
JM som är en av de största på bostadsbyggnadsmarknaden med mer än 3500 nybyggda bostäder per år, sänker energiförbrukningen med 35%
from nu.

"Från februari 2008 kommer nya långtgående energikrav att gälla för alla bostäder som JM bygger i Sverige."
" Med de nya energiåtgärderna beräknas bostädernas energianvändning sänkas med ca 35% - från 120 kWh per kvadratmeter och år till 75 kWh per kvadratmeter och år"
http://www.jm.se/default.aspx?id=6482

Avatar Fallback
Fisketorp  
#18822 Jag kanske är optimistisk

men att räkna med att priserna skulle sticka iväg med än 100% på 5 år det tycker jag verkar lite att ta i.

häromkring har pelletspriset legat istortsett oförändrat i 1års tid. första året steg det några hundralappar /pall.

Att oljan som är hiskeligt dyr blir idiotdyr skulle inte förvåna mig men änsålänge så är väl inte Oljekris på ingående.
då nya källor har hittats och Shell har betalat miljardbelopp för att sätta ut nya platformar, vilket vore dumt om oljan snart skulle ta slut.

Men å andra sidan kanske du har rätt. svårt att tänka mig det så illa så snart bara =)

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18837 Var på ett energimöte med de stora drakarna E-on, Vattenfall, Lantmännen energi, LRF-konsult och lite annat löst folk. Alla dessa konsulter visste exakt hur det skulle bli i framtiden !!!! Ända till en kille från Karlstad LRF- konsult berättade om sitt konsultuppdrag av LRF. Det hans grupp hade kommit till, var att priset till storköpare värmeverk och liknande skulle komma att 3 dubblas på 5 år. Från 180-200:-kr MwH till 650-700:- MwH. Det är väl bara framtiden som har svaret. Men det skulle inte förvåna mig om han får rätt. Ska Sverige ta på sig extra av Co2 utsläppen så sätter jag en slant på att han får rätt. Man ska inte glömma att värmeverk med el produktion har idag betalningsförmåga upp mot 1200:- Mwh. Därmed är det inte säkert att betalningsviljan finns.

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18842
Famag skrev:Var på ett energimöte med de stora drakarna E-on, Vattenfall, Lantmännen energi, LRF-konsult och lite annat löst folk. Alla dessa konsulter visste exakt hur det skulle bli i framtiden !!!! Ända till en kille från Karlstad LRF- konsult berättade om sitt konsultuppdrag av LRF. Det hans grupp hade kommit till, var att priset till storköpare värmeverk och liknande skulle komma att 3 dubblas på 5 år. Från 180-200:-kr MwH till 650-700:- MwH. Det är väl bara framtiden som har svaret. Men det skulle inte förvåna mig om han får rätt. Ska Sverige ta på sig extra av Co2 utsläppen så sätter jag en slant på att han får rätt. Man ska inte glömma att värmeverk med el produktion har idag betalningsförmåga upp mot 1200:- Mwh. Därmed är det inte säkert att betalningsviljan finns.

Hej..Tycker att det här är en intressant tråd...
Den sista meningen du skrev där Farmag..är nog alldeles för sann tyvärr..
Jag tror att köparna utav energibränsle oavsett typ...kommer att bromsa
prisutvecklingen så mycket dom bara kan..Sedan ska vi nog inte glömma en annan faktor, som säkert vill ha en del av kakan också..
Staten och våra politiker...
En gissning från min sida bara..
Mvh Ulf

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18845 Ja staten kommer säkert att hitta ny möjligheter till beskattning. Ska man nu vara lite företagare måste man nog fundera lite över om när avverkningarna på just min skog skall ske. Det är nog en av skogsforums hetaste trådar den här just nu. Här kan vara ekonomi med att vara lite skärpt. Går det att svälta köparna ? Knappast vi är för oeniga ! Nej det blir nog varje enskild brukare som tycker att han/hon kan bäst själv. Har själv blivit kontaktad av två lokalt värmekraftverk med löfte om positiv prisförhandling. Helt klart finns det marginal reda nu, och särskilt om man kan gå i hop några och bjuda ut poster om 1000m3 fub

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18852
Famag skrev:Ja staten kommer säkert att hitta ny möjligheter till beskattning. Ska man nu vara lite företagare måste man nog fundera lite över om när avverkningarna på just min skog skall ske. Det är nog en av skogsforums hetaste trådar den här just nu. Här kan vara ekonomi med att vara lite skärpt. Går det att svälta köparna ? Knappast vi är för oeniga ! Nej det blir nog varje enskild brukare som tycker att han/hon kan bäst själv. Har själv blivit kontaktad av två lokalt värmekraftverk med löfte om positiv prisförhandling. Helt klart finns det marginal reda nu, och särskilt om man kan gå i hop några och bjuda ut poster om 1000m3 fub

Oenigheten är ett problem..har alltid varit och kommer alltid att vara..
Man kanske skulle starta en handelsajt på internet...helt och hållet fristående utan någon koppling till någon. Där du lägger upp din volym som du vill sälja och sedan får köparna bjuda med öppna budgivningar..
Den som ger bäst pris får köpa..
En tankegång bara.. :)

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18864 Något dit åt! En spottmarknad. Men det finns många, hur och var.

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18872 Ja du Farmag...Hur och var...Det vet jag inte...Men jag tror till att börja med, så måste en sådan här "spottmarknad" vara enkel att hantera + att den måste vara oantastlig i sin funktion.Man får helt enkelt titta på dom som finns och försöka se vad som är dåligt och vad som är bra...och sedan bygga vidare på det..
Kan man skapa något som fungerar så börjar nog "hjulet" att rulla av sig självt.
Det är ju inte lätt att kanske få en trogen Södramedlem att ändra åsikt i sin relation till sin virkesköpare..
Du vet..oenigheten du skrev om tidigare.. :)
Mvh Ulf

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18882 Problemet är nog till största delen att köparna inte vill skylta med sina priser på en spotmarknad. De vill nog hellre köpa 'under bordet' till så låga priser som möjligt.

Det finns redan idag rotpost.com, jag undrar hur det går för dem?

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18887
Mangan skrev:Problemet är nog till största delen att köparna inte vill skylta med sina priser på en spotmarknad. De vill nog hellre köpa 'under bordet' till så låga priser som möjligt.

Det finns redan idag rotpost.com, jag undrar hur det går för dem?

Hej Mangan...Om det nu blir som vi tror att det ska bli...Ett jäkla riv efter energived..grot,rötved,massaved,röjningsved..Då tror jag att köparna(om än motvilligt)inte kan fortsätta att mörka sina priser..
Det är ju bara att titta på hur annan handel bedrivs..pris-skyltning skapar kunder..
En rea-skylt skapar ju tunnelseende hos kvinnfolk.. :)
Mvh Ulf

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18907 Jag vill slå ett slag för Södra trots allt. De investeringar som Södra gör är till för medlemmarnas förtjänst ha is imagen ni som är med i Södra. Se Admins tråd barktrumman äter det mesta från tidningen Land. Södra kommer att ha billig energi till sina bruk sågverk. Korsnäs och Stora sålde ut sin vattenkraft för något år sedan det ångrar dom säkerligen nu. Jag har även sett kritiken för vindkraftsatsningen, Den är helt rätt men man måste vara vidsynt för att se sambandet mellan industrisatsningen och el satsningen. Billig el kommer att vara guld värd i framtiden. Ska det sedan vara någon reson, så ska Södra lyfta priset för energiveden. Likaså så kommer barken medlemmarna till del med satsningen vid Värö.

Användarvisningsbild

Re: Vedpriser [Delat från Fördubblat pris på skogen om 5 år]

kjetilroeste  
#97292 Hei!

Her kommer et lite innspill fra nabolandet:)

Her i Norge er nok vedprisene litt annerledes.
Jeg og en kompis driver et foretak, og vi produserer ved av ca 1500m3fpb i løpet av året.
For denne sesong ligger prisen på 1000NOK for 1,5lm3 bjørk, og 700NOK for 1,5lm3 blandingsved (div løvtre/tørrgran).
Vi holder hus en times kjøring fra hovedstaden(der prisene er vesentlig høyere). Vedselgere i Oslo ligger på rundt 1200-1300NOK for 1,5lm3 bjørk. Vinteren vi har bak oss var til dels veldig kald her på østlandet, og prisene på 1,5lm3 lå på rundt 1500NOK. Dette pga vedmangel.

I innkjøp koster 1m3fpb bjørk 300-350NOK, og blandingsved fra 180-230NOK.

Mvh

Kjetil - http://www.vedogskog.no

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).