Avtal, offerter, virkesprislistor och priser

Vedpriser [Delat från Fördubblat pris på skogen om 5 år]

30 inlägg 10608 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ved kontra oljepris

Tulles  
#16520 1 m3 olja motsvarar grovt sett ungefär 10 m3 blandved löst mått.
1 m3 olja kostar 10-12000 kr
En gammal regel från förr var att ved skulle kosta hälften av oljan. Den är jobbigare att hantera, mm.
Då skall 10 m3 ved kosta minst 5000 kr. Det är 500 kr/m3 stjälpt mått.

Skit i vad massan kostar gubbar. Koka till papper och sälja bränsle har inte med varandra att göra. Ved skall eldas precis som olja.

Så varför ligger vedpriserna stilla kring 250-350 kr år efter år?
Kan någon förklara för mig? Är svenska vedhuggare dumma i huvudet :wink: eller vad beror det på?

Mvh, Jonas



   TS
Avatar Fallback
Bengt olsson  
#16528 Mina vedpriser ligger i mellan 300-500
300 för 50% gran och 50% fura
400 för blandad löv
500 björk.
Men jag vet några som tar250-300 för bland ved med bla björk.

Avatar Fallback
Tulles  
#16578 Hej Bengt,
jag uppskattar din prissättning. I år säljer jag min ved torr framemot eldningssäsongen och skall pröva på att ta 400 för blandlöv. Men samtidigt säljer min granne samma ved för 325 kr. Får väl reta honom med att jag tjänar mer pengar än han för att få upp han i pris.

Mitt slutmål är att inom 2 år sälja blandlöv till 500, barrved till 400.
Ren björk blir lyxbrasved som går för 700.

Mvh Jonas

   TS
Avatar Fallback
Bengt olsson  
#16606 Priserna varierar mycket beroende var i landet man säljer.

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16613 Ett problem att ta ut rejält betalt kan vara att man som i mitt fall är personligt bekant med köparen, samma by osv. Pris jämförelsen bör nog vara mellan andra fastbränslen, pellet och flis. Jag beundrar er som har civilkurage att ta betalt utöver löv-massapriset. Har otroligt svårt att ta betalt. Men det finns ju kategorier som inte rodnar för något als , tex de som fraktar veden.

Avatar Fallback
Tulles  
#16630 Hej igen. Bengt: priserna varierar i landet, men mitt intryck är ändå att det är ganska liten variation från Småland till Norrland. Den stora variationen är mellan stad och landsbygd.
Jag lider med Famag och känner igen problemet med att ta betalt av grannskapet. Jag tänker annonsera och säga till grannarna att veden redan är tingad. Eller nåt...
Mvh, Jonas

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16697
Famag skrev:Ett problem att ta ut rejält betalt kan vara att man som i mitt fall är personligt bekant med köparen, samma by osv. Pris jämförelsen bör nog vara mellan andra fastbränslen, pellet och flis. Jag beundrar er som har civilkurage att ta betalt utöver löv-massapriset. Har otroligt svårt att ta betalt. Men det finns ju kategorier som inte rodnar för något als , tex de som fraktar veden.


Har märkt att just ved har detta problem.Många som säljer ved(och köper) är inte vana att göra kostnadskalkyler. Dessutom verkar en del tycka att det är väldigt roligt att pyssla med ved och varje krona in är ren vinst..

Pratade med en mjölkbonde som pensionerat sig,men fortsatte att producera "farmarägg" från sina ca 40 ha vall.Dessa sålde han snorbilligt.
Jättekul för de som odlade och försökte få in en slant ..

/Nisse

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17705 Hej..
Är det inte oxå så att det finns en omfattande "mörk" marknad som sabbar prissättningen på huggen brännved..
Rätta mig om jag har fel...

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#17707
Ulf skrev:Hej..
Är det inte oxå så att det finns en omfattande "mörk" marknad som sabbar prissättningen på huggen brännved..
Rätta mig om jag har fel...


Jadu, Uffe,,,,

Det är nog inte bara "bränslevedsmarknaden" som omfattas av detta, utan det finns nog betydligt "fulare fiskar" därute.
Exvis de som köper skog för "mörka pengar" från egen vidareförädlingverksamhet med ett omsättningskapital som den lille vedleverantören bara kan drömma om.
Hursomhelst så skapar det ju "illojal konkurans" för den som försöker bedriva verksamhet som tål "fullt dagsljus",,,, om ni förstår vad jag menar. :wink:

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17713
Skogshuggarn skrev:
Ulf skrev:Hej..
Är det inte oxå så att det finns en omfattande "mörk" marknad som sabbar prissättningen på huggen brännved..
Rätta mig om jag har fel...


Jadu, Uffe,,,,

Det är nog inte bara "bränslevedsmarknaden" som omfattas av detta, utan det finns nog betydligt "fulare fiskar" därute.


Jag kan bara hålla med dig...Det finns "fula fiskar" överallt i alla branscher..
Men vedköpare är ju lite konstiga dom med..Folk kan gladeligen köpa en 40litersäck med ved på macken och pröjsa fantasisummor för den...Men ska dom köpa 10kubik så ska det vara billigt och kolsvart..
Lite märkligt.. :?

Användarvisningsbild
Christer j  
#17724 Jag har märkt detta med,Jag tar 250 + m själpt m3 för blandved 50% barr 50% löv.Jag höjde priset till 300 före jul.Telefon har nog alldrig vart så tyst sedan dess så nu är jag tillbaka till det gamla priset.
Pular även med hö o det är samma sak där,Spannmålen har fördublats i pris men hö har höjts marginellt.
Energivärdet på ved bör ju vara minnst 500 kr m3,alltså 1000 kr fub eller???

Avatar Fallback
Tulles  
#18409 Hej Christer,
ville bara meddela att nu börjar jag se priser på 500 m3 för björkved även i Göteborgs Posten. Det tar tid att få folk att acceptera högre priser. Man kanske skall fundera i termer av att hitta bättre kunder genom att annonsera och kunna köra ut ved till folk inom en 2-3 milsradie. Bara för att få igång det. Men det beror ju på hur man bor - det är nog svårt utan en tätort i närheten. Sälja ved till bönder är ju inte lätt. Då kan man lika gärna börja på McDonalds istället eller städa...

Mvh, Jonas

   TS
Avatar Fallback
Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18430 Björkved för 750 kr/m3 börjar finnas på blocket.

http://www.blocket.se/vi/14884046.htm?ca=2_s

Avatar Fallback
Tulles  
#18441 Härligt, nu börjar vi kunna snacka om vettiga täckningsbidrag.
Men så var det också N om Stockholm och snyggt packeterat enligt bild.

Vi måste få igång en utveckling utanför Stockholm också.
Vedhuggare i alla socknar, förenen eder...

Mvh, Jonas

   TS
Avatar Fallback
Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18452
Tulles skrev:Härligt, nu börjar vi kunna snacka om vettiga täckningsbidrag.
Men så var det också N om Stockholm och snyggt packeterat enligt bild.

Vi måste få igång en utveckling utanför Stockholm också.
Vedhuggare i alla socknar, förenen eder...

Mvh, Jonas


OK, jag lovar att inte sälja ved under 500kr/m3.
Om pellets kostar 2-3000kr/ton så är 500kr/m3 ved billigt.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).