Avtal, offerter, virkesprislistor och priser

Flis och flisningspriser

23 inlägg 11047 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Flis och flisningspriser

Flis  
#25569 Vad har ni för priser på flis? Här i dalarna har vi fått 144:-/MWh..

Och vad är priset för flisningen?
Har fått pris på 44:-/m3s för oskotat klippt material..
Vad har ni för priser, alla varianter är intressanta.



   TS
Avatar Fallback
Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25595 Fick pris av sydved på 35 kr utdraget till väg, nappade inte utan tog och köpte mej en flismaskin.
Säljer till värmeverket för 135 kr fritt levererat.

Inte så bra betalt men bättre än att ge bort det!!

Avatar Fallback
Flis  
#25599 135 kr är det per MWh eller m3?

44 kr/m3s är vad den som flisar får för att utföra jobbet, det var det jag var lite intresserad av att höra vad dom som flisar får per m3.

Edit: Denna tråd borde kanske flyttas till "Avtal, offerter och priser"

   TS
Avatar Fallback
rolf olsson  
#25613 Hej

Det är en hemmakring som kör med flistugg monterad på en skotare och jag har för mig att han tar 45 kr/m3 för flisningen då gällde det en ihopa skotad hög med ris som ligger vid bilväg.

Värmeverken betalar väl alltid per Mwh, men jag vet att bolagen brukar betala per m3 flis, blev bjuden 50 kr/m3 flis då var det också ris som ligger vid bilväg.

Avatar Fallback
Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25635 Förlåt borde varit mer tydlig, 135 kr MWH betalar värmeverket.

35 kr MWH betalar sydved.

Avatar Fallback
hogge  
#25793 Får man betalt i efter hand ? Värmeverket vet väl inte hur mycket värme de blir av just ditt lass ? Eller går det enligt en praxis ?

Avatar Fallback
Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26515 Dom väger varje last samt fukttestar det, därefter får man ett e-mail där det står hur många mwh man har levererat

Sedan fakturerar man priset * mwh antalet

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26520 I vårat område Gästrikland N Uppland N Västmanland är det lite svårt att sälja direkt till värmeverken. Men priset ligger över 160:- Mwh
Värmeverken vill ha långa leveranskontrakt.

Avatar Fallback

Priser på flis?

lennart svensson  
#27882 hej.
Priset på flis är för mig intressant då jag har för avsikt att skota ut c:a500
m toppar oris ur min egen skog.Ringde Södra o dessa uppgav ett pris
på 35kr/kubikm o vad jag förstod avsåg detta stjälpt mått.
Detta tycker jag verkar var ett dåligt pris då jag skotar detta själv o lägger det vid bilväg.Vad anser ni om detta pris? rimligt eller för dåligt?

Må gott Lennart Svensson.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27898 här gäller nog att du får flisat för ca: 45kr / m3 d.v.s framskotat ris som ligger i "välta" :) ... och priser har jag inte mycket att ge just nu ,
men misstänker att ett leveranspris kan ligga på allt mellan 120- 170 kr m3 /själpt mått , helt beroende av kvalitet / torrhetsgrad :)

men surast är att man bor på fel ställe , för här finns för lite konkurrans om råvaran ännu :wink:

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27921 Hur räknar man ut hur mycke flis d blir av en risvälta ?

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27925
jönsson84 skrev:Hur räknar man ut hur mycke flis d blir av en risvälta ?


svår fråga att svara på , har försökt uppskatta en del vältor vi krossat , men det slutar allt som oftast med att det blir mer flis än man gissat :roll:

kanske det finns nån annan här på forumet som kan mera? typ nån som skotar GROT på heltid och har bättre koll :wink:

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27926 Jo de är klart att det är väl inte lätt å säga nåt generellt sätt å räkna exakt kasnke,beror väl på hur kompakt det ligger (om det har legat länge å sjunkt ihop) och trädslag å hur fördelningen "stamved"/ris är kasnke :?

Har för mej att det var nån som sa att man kan ta vältans längd*3 å få ett ungefärligt värde. om man har en välta som är kanske 3 m hög å 3-4 meter bred då tror ja(nyskotat grot från normal slutavv. gran). Vet inte alls hur detta stämmer, nån flisentreprenör här som vet kanske?

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27937 hmm! .. ja det är lurigt att veta :? närmast omöjligt :) och som sagt sjunker det ihop i vältan .. och dessutom högarna när det är flisat :lol:

Avatar Fallback
jocke ek  
#33385 det verkar ju variera lite här med vad man få för flisningen .
vi har kontrakt på 80-100000 kubik/år och får mellan 44-55kr/kubiken för flisningen.samma mängd att skota men där har jag inte riktigt koll på priset för det har nydligen ändrats förut fick vi 620:-/timme har jag för mig .
men nu går det med på kubik.

mvh jocke

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar