Motorsåg och handhållet

Kines

102 inlägg 38152 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kines

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10169 Kunde inte hålla mig utan beställde en 45cc såg :) .
Skall dyka upp nästa vecka. Nån som testat dom?

http://www.blocket.se/vi/12554228.htm?ca=13_s

Magnus M



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10170 Man får vad man betalar för...

Se till o håll den ren o fin o grymt vass!

18" .325 :shock:

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10171 Vad gör du om den går sönder?

Vem har service på dessa? Garanti??

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#10172 Jag hade nog shoppat 2 sågar och bytt till 13" svärd för att spara lite på grejorna.
När så bägge börjar vara slut så kanske man har turen att kunna rafsa ihop 1 fungerande såg av spillrorna.
Det är ändå bara 3000 spänn vi snackar om, och momsen går väl att lyfta på sågarna???.

Däremot ska vi nog inte "underskatta" kineserna, för även de behöver grejor som funkar.

Användarvisningsbild

Re: Kines

Skogshuggarn  
#10173
Magnus M skrev:Kunde inte hålla mig utan beställde en 45cc såg :) .
Skall dyka upp nästa vecka. Nån som testat dom?

http://www.blocket.se/vi/12554228.htm?ca=13_s

Magnus M


Har du kollat vad det är för svärdsinfästning på sågen?.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10179 Jag ringde killen o ställde lite frågor innan jag beställde. Samma svärdsinfästning som HVA. Kedjan skall vara Carltons medans svärdet är Kina. Jag har ett 18" till min ena 242a o kedjan passar ju där sen tänkte jag nog sätta på 13" på kinesen. Reservdelslager var på väg i nästa container o han skulle ha både service o reparationer på dom sågar han sålde. Jag är nöjd bara det finns lite slitdelar att köpa. Skulle den rasa efter ett tag så är det ju inga stora pengar.
Nu är inte det så himla viktigt utan jag köpte den mest av nyfikenhet, vill se hur illa/bra dom är. Det finns stora skillnader på grejer därifrån, en del är riktigt bra medans mycket är ren skit. Köpte en fyrhjuling till barna i våras o jag synade många fabrikat innan jag köpte. En del prylar blir man nästan mörkrädd när man ser medans andra är så bra så man blir lite orolig nästan. Det finns gott om duktiga kineser o får dom hållas några år till så kan det bli jobbigt. Det är nästan så man hoppas transportkostnaderna skjuter i höjden pga miljön innan allt görs därborta.
Om posten sköter sig bör den dyka upp mitten nästa vecka.

Magnus M
Senast redigerad av Magnus M fre 06 jul 2007, 21:35, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10182 Det kom ut en annons samtidigt men med en annan säljare än den jag länkade till med misstänkt lika data om sågarna men en annan bild.
Kollade noga o bilden i den annonsen är tagen från HVAs hemsida på en 137a. Han har bara suddat texten på svärdet o startkåpan. Känns väl som ett gränsfall till vad man får eller?

Man kunde förresten välja färg på sågen, röd eller Husqvarnaorange :shock: .
Jag glömde dock ange färg så vi får väl se vad som kommer :)

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10183 Finns i två olika blå, gul, Svart, grå, orange, röd, vit, grön o säkert nån annan med som jag glömt.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10185 Mange säljer du sånna sågar du med?

Håller med att det finns bra och dåliga kines maskiner

Julas fyrhjuling för 39,995 kr lr va den kostar är nog en dålig, har inte testat men kan inte tänka mig att den skulle hålla för tuff och hård virkestransport

men kanske?


Är också lite inne på att köpa billiga saker av ren nyfikenhet, håller de så håller de, går de sönder finns garanti eventuellt lämna tebax och få pengarna tillbaka

Ta gärna bilder och berätta om hur den är å köra, känns vibrationerna mer osv?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10194 Nej, såna säljs inte här.

Jag har ett intresse för sågar i allmänhet o samlar på sågar, litteratur o bilder på de jag inte har.

Användarvisningsbild
maccall  
#10197
Magnus M skrev:Det kom ut en annons samtidigt men med en annan säljare än den jag länkade till med misstänkt lika data om sågarna men en annan bild.
Kollade noga o bilden i den annonsen är tagen från HVAs hemsida på en 137a. Han har bara suddat texten på svärdet o startkåpan. Känns väl som ett gränsfall till vad man får eller?



Jag såg också en annan annons för vad jag tror var dessa sågar, och en bild som såg misstänkt bekant ut, antaglign var det samma, men det fanns även en viktuppgift på åtminstone den stora sågen. Torr skulle stora den väga 7 kilo jämnt och det är rätt mycket för bara 4 hkr. Men de kanske bara är ärliga, och kanske vägde med svärd och kedja också, det framgick inte så tydligt.

Kul att du köpt en, jag är nyfiken på hur nöjd du blir med den.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10217 sågen håller ett tag för normal brukare alltså om du har den hemam i trädgården o beskär lite med eller om du kanske kvistar lite med den. Kan som Kines prouidkut rekommendera TAnakas sågar de är väldigt fina att kvista med högfarfiga o ganska så lätt mekade.

SKall man sedan arbeta med de profissionelt så är det som med allt annat du får vad du betalar för.
Kan tänka mig att det inte fanns uppgifter om Vibrations mått??

Att köpa Kines kans annars vara roligt har köpt verktyg ur "Best tools" stortimentet o får säga att jag är överraskad av god kvalitet.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10224 det är klart, det är ju inte byggt för att klara proffessionell användning
det är ju inte de man betalar för heller^^

Min far har en blå bosch 12v x-antal år gammal
håller än men dekalerna har blivit nedslitna på den

Så ibland lönar det sig att köpa bättre verktyg om man använder dom mycket

han är ju f.d snickare så han blir rent av förbannad när han använder billigt "sattyg" som inte funkar

tex en klammerpistol elektrisk från jula för 149kr han fick magasinet i pannan när han skulle skjuta i en klammer i gummilisten i karmen

Sen köpte han nån dyr manuell för 400, den bara går å går, förvisso får man jobba men den funkar som den skall^^

Lite offtopic men

för att återgå

det är nog inte bara kvaliten som skiljer på kines/billiga maskiner mot proffs motorsågar

partner 345an som kostade runt 900 ny är inte så rapp, den duger fint som reservsåg och såga ner "felskötta" buskar som alltså blivit höga o breda och tjocka längst ner där häcksaxen går bet

så den kör jag me där o sen lite annat småtjafs
slit o släng helt enkelt, sköter ju om den såsom hvan men kommer inte kosta på den många ören i reservdelar

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10431 Jaha då var det dags för lite redovisning :) . Jag vart först lite sur för han skickade den inte förrän igår men en koll på nätet visade att den anlände till mitt utlämningsställe idag på middan så jag hämtade den direkt efter jobbet.
Jag har skruvat lite för att kolla o startat upp den o hittils är jag lite överraskad. Den ser faktiskt riktigt bra ut verkar vara mycket såg för pengarna, om den bara håller förståss. Den har ju en bit kvar till HVAs kvalite men om man jämför med tex Partner351 som säljs för ungefär samma pris o som jag skruvat lite med(grannen har en) så är denna minst lika bra. Denna har ju faktiskt lite mera kraft oxå.
Allting har ju dock en baksida o en detalj som var riktigt dålig var av/påknappen som pajade direkt. Flatstiftet som var nitat på brytaren satt löst o när jag petade på det så lossnade det. Försökte löda fast det men misslyckades så det får bli chokestopp tillsvidare.
En annan sak som verkar lite halvdant var tanklocken, dom håller tätt men det är nog inte mer o man får kolla att dom verkligen är rätt i gängan innan man drar åt.
Den startade på 7de rycket o gick bra utan justering av förgasaren.
Enligt instruktionsboken skall den ha mer olja i bränslet första 20 timmarna men jag kör den nog som jag brukar med lite fetare inställning o vanlig Aspen istället. En annan mysko uppgift i boken säger att som kedjeolja skall vanlig motorolja 10W-30 användas. Jag har slått i vanlig kedjeolja för jag har svårt att tro att det skulle vara sämre.

Första intrycket är iallafall över förväntan o med undantag för ett par smågrejer så känns den väl värd pengarna. Om den nu bara håller.

Lite data:
45cc, 1,8kw/7500varv, maxvarv 10 000, vikt 5,5kg utan skärutrustning, tankrymd 5,5dl, olja 2,6dl

O så lite bilder förståss:

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Magnus M

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10432 Håll den ren o fin o supervass, funkar det nog bra..

Hur löser du detta med stoppen?

Står det nånstans nånting överhuvudtaget var eller vem som tillverkat?

"Kina" är ju mer ett begrepp än fakta.
Jag har sett de som varit märkta med Komatsu-Zenoah.Minns jag rätt ägs det nu av Elux.
Komatsu-Zenoah hade/har fabriker i Japan, Kina o Vietnam så vitt jag förstår.

Spar lådan, om du får för dig o kasta den kan jag erbjuda den ett hem här.....

Är det en 234:a som står bredvid?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).