Logistik, Transport

Att flytta sig själv

137 inlägg 65491 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31419
Henrik K skrev:
slagdala skrev:Vad tror "experterna" om denna typen av transport.
Är det samma regler?


Det där räknas väl som en tillfällig koppling.


känns som totalstopp :lol:
och eftersom jag misstänker att detta är ett skämt så rekomenderar jag att köra så länge ni kan :wink: :lol:

Avatar Fallback

Re: Att flytta sig själv

1070  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54014 Någon som har registrerat in ett traktordraget trailer släp? skulle vara kul att veta hur omständigt det är och vad det kan kosta .
Det blir väl besiktning och skatt på vagnen då också?
Måste man registrera om traktorn också efter som det blir en gods dragare?

Avatar Fallback

Re: Att flytta sig själv

1070  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65582 Har kollat upp allt i sommar och det verkar inte vara så krångligt att köra lagligt med ett traktor dragen trailer man behöver bara rega om traktorn till klass 1 kostar ett frimärke och en underskrift också betala skatt på traktorn det kostar ung 1 kr kilo dvs 7 ton =7000kr om året ,vagnen ska också skattas den skulle kosta ca 1500 kr om året seda kan man lungt flytta sig själv, försäkringen på den lastade maskinen täcker vid eventuella olyckor men du får bara flytta dig själv

Användarvisningsbild

Re: Att flytta sig själv

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65583
1070 skrev:Har kollat upp allt i sommar och det verkar inte vara så krångligt att köra lagligt med ett traktor dragen trailer man behöver bara rega om traktorn till klass 1 kostar ett frimärke och en underskrift också betala skatt på traktorn det kostar ung 1 kr kilo dvs 7 ton =7000kr om året ,vagnen ska också skattas den skulle kosta ca 1500 kr om året seda kan man lungt flytta sig själv, försäkringen på den lastade maskinen täcker vid eventuella olyckor men du får bara flytta dig själv



Är du 100% säker på det där med skatten på släpet....

Avatar Fallback

Re: Att flytta sig själv

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65587 naturligtvis ! .. :D det kostar bara .... eeh!

men vad kostar en "traktor + godkänd maskintrailer ??

jag misstänker att det blir svårt att åka billigare med en traktor .... och herregud om det är 10 mil ;)

Avatar Fallback

Re: Att flytta sig själv

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65613
"spindeln" skrev:naturligtvis ! .. :D det kostar bara .... eeh!

men vad kostar en "traktor + godkänd maskintrailer ??

jag misstänker att det blir svårt att åka billigare med en traktor .... och herregud om det är 10 mil ;)



För oss blir det billigare iaf, med traktorn kan vi stå redo när skördaren kör klart, sen bara att hjula på, å åka till nästa ställe...
säg att det i slutet på ett skifte skulle gå en slang eller bli en punka å vi hade en trailer stående så tar då den timpenning hela tiden, traktorn har ju ingen speciell chafför heller så den som behöver ha flytt kan ta traktorn själv... sen smidigheten, finns det den minsta väg att backa in släpet efter så backar man in hur lätt som helst... På många ställen kan ju en trailer (lastbil) inte ens åka in för dom kan inte vända, å det gäller även dunderbyggen, som vår maskin förövrigt inte gillar...

Men men, jag längtar tills vi får "nya" traktorn me framaxelfjädring å en maskin som gör nästan 50 åsså klass 1 :lol: då äre bara att gilla läget å åka!
å 15 mil är väl inget :lol: en vanesak.... ¨

å det tar ju inte ens dubbla tiden att köra med en traktor som matar på konstant i 40 km/t mot en lastbil, för dom snittar då inte 80km/t som vissa tycks tro...

Användarvisningsbild

Re: Att flytta sig själv

Torparn79  
#65614 hur mycket får du lasta på din trailer, nutte??
vad kostar en sån trailer ungefär??

Användarvisningsbild

Re: Att flytta sig själv

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65618 ca 22 ton.
Dom kostar allt mellan 170-500 000:- beroende på märke och utrustning.

Avatar Fallback

Re: Att flytta sig själv

1070  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65619 Pratade med transportstyrelsen och hon kollade i listan för trafikskatt på efterfordon och ville bara veta hur många axlar och vikten på släpet och då kom hon fram till 1500 kr / år . Det att flytta sig 10 mil gör man inte då är det bättre att leja för det, men om man som vi har ca 2-3 flytt iveckan och oftast inte längre än 5-15 km varje flytt så är det väldigt bekvämt och praktiskt att ha en traktor med trailer för den kommer oftast fram till avverkningen En stor maskintrailer kommer sällan fram så man får lov att larva sista biten i alla fall, många gånger finns det ej en vändplan som räcker till för den heller Har kollat runt på priser och man hamnar på ca 400-500000 för ett bra ekipage det är ganska mycket pengar som man skulle kunna få ett dunderbygge för men då måste man ha körkort för det också .Det är ju också helt andra krav på besiktning på ett dunderbygge och de är väl inte så billig i drift/ underhåll hellre skatten är väl betydligt högre också

Avatar Fallback

Re: Att flytta sig själv

1070  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65622 Fel av mig, gå in på skatteverket och leta er fram till fordonsskattetabeller och leta fram tabell 27 släpvagn med 3 eller fler hjulaxlar och skatte vikt 5000 kg då blir årsskatten 950 kr/år på trailersläpet, :smile: står också att den dras av traktor klass 1 :smile:

Användarvisningsbild

Re: Att flytta sig själv

Torparn79  
#65627
1070 skrev:Fel av mig, gå in på skatteverket och leta er fram till fordonsskattetabeller och leta fram tabell 27 släpvagn med 3 eller fler hjulaxlar och skatte vikt 5000 kg då blir årsskatten 950 kr/år på trailersläpet, :smile: står också att den dras av traktor klass 1 :smile:

skattevikt på 5 ton innebär att det är högsta bruttovikt som du får framföra på allmän väg..
med andra ord så skulle en Cheiftein eller liknande klassa sig på en skattevikt bortåt 24 ton, (max vad man får ha på en trippelaxel)..

Avatar Fallback

Re: Att flytta sig själv

1070  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65629 Dem frågade bara vad vagnen vägde och då skulle man gå på den tabellen så skatten skulle bli 950 kr /år

Avatar Fallback

Re: Att flytta sig själv

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65634
Torparn79 skrev:hur mycket får du lasta på din trailer, nutte??
vad kostar en sån trailer ungefär??

21-22 ton på trailern, enligt säljaren, på vagnen står det 27... men 21 ton klarar vi oss bra med... maskinerna väger runt 13-15 ton ca....

Priser:
trailern= 160´ för ca 2år sen
traktorn= 100´ för ca 2 år sen + ca 100´ny motor + slit grejjér

jag vet en Entreprenör som har en UFO maskintrailer, som dras av en 270 hk J-D, som har 3 maskingrupper som dom flyttar, han har enligt egen utsago kört igen både traktor å trailer på 2 år, traktorn me trailern ska ha stått max 1 dag i veckan under dom 2 åren, å chaffören för resp maskin flyttar sej själv... Hur mkt sanning det ligger i det här vet ja inte då jag har hört det via omvägar, vilket kan göra att det plussas på å hoftas lite men nån sanning borde det ligga i det....

Sen för vår del så har vi testat å anser att det funkar, därför har vi nu bytt traktor för att kunna fortsätta flytta själva, å oftare å längre, komforten på 2105 är godtagbar men inte bra, så därför drar man sej lite för att traila dom riktigt långa vändorna som ligger kring 10 mil, men vi har kört ändå... sen är det väl så, om man nu inte har egen lastbilstrailer eller dunderbygge å lejjer för flytten så har du ju betalat allt åt nån annan medans vi med egen "trailer" oavsett om det är traktor eller lastbil kommer ju få tillbaka lite pengar den dan man säljer grejjerna....
Sen verkar det ju, om man har lastbil, att det ska göras nya prov var 5 år för att öka kvaliten på lastbils chaffisarna, hur å vad som krävs har ja ingen aning om men nått sånt är det iaf så det känns som det är lite krångligare med lastbil. + vart fan gör man av en sån när man inte använder den? en traktor kan ja ha å skotta snö me, köra i skogen, dra hem ved, slå åkern osv... va kan man göra med ett dunderbygge eller en lastbilstrailer annat än flytta maskiner/gods?

Å med traktor tar det inte dubbelt så lång tid, det håller ja fast vid!!!

Avatar Fallback

Re: Att flytta sig själv

1070  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66584 Vad blir det för dragare ? kollat på john deere 6920 verkar vara en bra traktor med fjädring på både hytt och framaxel bör väl vara ganska bekväm att åka på väg med Lägg gärna ut bilder på traktor trailer skulle va kul att få se :smile:

Avatar Fallback

Re: Att flytta sig själv

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66590 jag ska lägga ut bilder på traktor å trailer så fort ja får "Nya" traktorn :lol: tyvärr så blir det först i mitten av okt :sad:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).