Logistik, Transport

Att flytta sig själv

137 inlägg 65396 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Att flytta sig själv

Thunborg  
#22674 Ni som har egen trailer eller jordbrukstraktor med trailer hur debiterar ni per tim eller mil/km och hur mycke är skäligt :?:



   TS
Avatar Fallback

Re: Att flytta sig själv

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22699
Thunborg skrev:Ni som har egen trailer eller jordbrukstraktor med trailer hur debiterar ni per tim eller mil/km och hur mycke är skäligt :?:


Vi tar 550 kr timmen för flytt med valmet 2105 med chaftain maskin trailer.

En sträcka vi testade för att tag sen det blev 1,5 mil ca, en maskin trailer (lastbil) tog betalt för 2 timme (inkl lassning/lossning) a´970+ moms =1940kr + moms
Jag körde själv på 3 tim me traktorn (inkl lassning/lossning) å tar 550 + moms =1650 +moms


Man kan ju inte ta mindre betalt än minst 500 för flytt med traktor trailer heller, då kör man då iaf gratis, dieseln kostar sitt på en stor traktor, å trailern kostar ju den åxå, vet bara att lasbils trailarna här omkring tar mellan 930-1000 timmen, har man många små flyttar så lönar det sej me traktor trailer enlig min mening...

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22704 Jag har köpt mig en 6wd Scania LA82 och ska dra en ombyggd Jumbo trailer.
Bilen är skattebefriad och även släpet ska va det om jag förstått rätt.
Dock får jag inte flytta någon annan.
Den kommer att gå som lastbil och inte a-traktor som en del går.
För mig kommer den att kosta ca 5000:- per år.
Men då får jag bara köra åt mig själv.

Användarvisningsbild

Re: Att flytta sig själv

Thunborg  
#22755
nutte skrev:
Thunborg skrev:Ni som har egen trailer eller jordbrukstraktor med trailer hur debiterar ni per tim eller mil/km och hur mycke är skäligt :?:


Vi tar 550 kr timmen för flytt med valmet 2105 med chaftain maskin trailer.

En sträcka vi testade för att tag sen det blev 1,5 mil ca, en maskin trailer (lastbil) tog betalt för 2 timme (inkl lassning/lossning) a´970+ moms =1940kr + moms
Jag körde själv på 3 tim me traktorn (inkl lassning/lossning) å tar 550 + moms =1650 +moms


Man kan ju inte ta mindre betalt än minst 500 för flytt med traktor trailer heller, då kör man då iaf gratis, dieseln kostar sitt på en stor traktor, å trailern kostar ju den åxå, vet bara att lasbils trailarna här omkring tar mellan 930-1000 timmen, har man många små flyttar så lönar det sej me traktor trailer enlig min mening...

Jo att trailerföretagen tar betalt det vet ja . Men jag var nyfiken på vad ni med eget fakturerar. 550 kr/tim låter ju vettig , för när man är klar flyttar man. inga väntetider.Sen ett stort plus om man vill inn på verkstad.
Köpte du chifftissen ny och vad tål den lasta.

   TS
Användarvisningsbild
Thunborg  
#22756
Henrik K skrev:Jag har köpt mig en 6wd Scania LA82 och ska dra en ombyggd Jumbo trailer.
Bilen är skattebefriad och även släpet ska va det om jag förstått rätt.
Dock får jag inte flytta någon annan.
Den kommer att gå som lastbil och inte a-traktor som en del går.
För mig kommer den att kosta ca 5000:- per år.
Men då får jag bara köra åt mig själv.

Jag vet att du inte kommit i gång en men du måste ju ta betalt. :?

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#22757
Henrik K skrev:Jag har köpt mig en 6wd Scania LA82 och ska dra en ombyggd Jumbo trailer.
Bilen är skattebefriad och även släpet ska va det om jag förstått rätt.
Dock får jag inte flytta någon annan.
Den kommer att gå som lastbil och inte a-traktor som en del går.
För mig kommer den att kosta ca 5000:- per år.
Men då får jag bara köra åt mig själv.

Har det med försäkringar att göra att du inte får flytta andra?
Brukar flytta min lilla med hjälp av min skotarentrepenör.
Han har en omreggad lastbil med trailersläp.
Han har ingen trailerförsäkring, men har checkat med länsförsäkringar. Det är tydligen ok om jag har vagnskada på maskinen. Då träder den in och ersätter... Dock får man punga upp självrisken.

Avatar Fallback
tomasb  
#22762 Ska du flytta åt andra, vare sig det är arbetsbyte eller du tar betalt för det krävs trafiktillstånd!!

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22771
tomasb skrev:Ska du flytta åt andra, vare sig det är arbetsbyte eller du tar betalt för det krävs trafiktillstånd!!


Exakt !!
Där har ni annledningen.
Trafiktillstånnd och färdskrivare måste finnas.
Sen tror jag att ett skattebefriat fordon inte får användas i yrkesmässig trafik.

Avatar Fallback

Re: Att flytta sig själv

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22773
Thunborg skrev:
nutte skrev:
Thunborg skrev:Ni som har egen trailer eller jordbrukstraktor med trailer hur debiterar ni per tim eller mil/km och hur mycke är skäligt :?:


Vi tar 550 kr timmen för flytt med valmet 2105 med chaftain maskin trailer.

En sträcka vi testade för att tag sen det blev 1,5 mil ca, en maskin trailer (lastbil) tog betalt för 2 timme (inkl lassning/lossning) a´970+ moms =1940kr + moms
Jag körde själv på 3 tim me traktorn (inkl lassning/lossning) å tar 550 + moms =1650 +moms


Man kan ju inte ta mindre betalt än minst 500 för flytt med traktor trailer heller, då kör man då iaf gratis, dieseln kostar sitt på en stor traktor, å trailern kostar ju den åxå, vet bara att lasbils trailarna här omkring tar mellan 930-1000 timmen, har man många små flyttar så lönar det sej me traktor trailer enlig min mening...

Jo att trailerföretagen tar betalt det vet ja . Men jag var nyfiken på vad ni med eget fakturerar. 550 kr/tim låter ju vettig , för när man är klar flyttar man. inga väntetider.Sen ett stort plus om man vill inn på verkstad.
Köpte du chifftissen ny och vad tål den lasta.


Den tål 27 ton, å den var ny när vi köpte den,
det här me trafiktillstånd osv, ä väl som me allt annat, saker man kanske inte bryr sej för mkt om förrens den dagen nån kollar en... försökte försäkra traktorn för ansvar last, å det gick EJ, så händer ngt så blir det maskinens (den du flyttar) vagnskade försäkring som du får ta det på, enligt länsförsäkringar iaf...

Avatar Fallback

Re: Att flytta sig själv

tomasb  
#22777
nutte skrev:
det här me trafiktillstånd osv, ä väl som me allt annat, saker man kanske inte bryr sej för mkt om förrens den dagen nån kollar en....


vad skulle du gilla att nån kom in i din branch, Struntade i alla lagar och regler som gällde samt kör för mycket lägre pris än den som sköter sig. Och i och med det tar en massa jobb av dig?

Och nej.. jag kör inte trailer eller annat som kräver trafiktillstånd.

Avatar Fallback

Re: Att flytta sig själv

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22781
tomasb skrev:
nutte skrev:
det här me trafiktillstånd osv, ä väl som me allt annat, saker man kanske inte bryr sej för mkt om förrens den dagen nån kollar en....


vad skulle du gilla att nån kom in i din branch, Struntade i alla lagar och regler som gällde samt kör för mycket lägre pris än den som sköter sig. Och i och med det tar en massa jobb av dig?

Och nej.. jag kör inte trailer eller annat som kräver trafiktillstånd.


Ja du... du vet hur det är... det finns ju polacker åxå som kan göra allt för halva priset mot va vi gör så....
men i det här fallet skaffade vi trailern för att det inte finns ngn i närheten som kan hjälpa oss längre eftersom den enda som hållit på i krokarna har lagt av å kör bara sina egna maskiner.

Tänkte på det, om man vill kringgå reglerna så kan man väl hyra ut trailer vagnen till den som vill flytta själv... å så hyr ja ut mej själv som shaffis på traktorn :lol:
skämt å sido

är det ngn som vet vart det finns ngt om dessa regler? skulle va kul att läsa igenom dom, för det brukar bli lite si å så med tolkning av regler från pers - pers (det brukar kunna kryddas lite både här å där) 8) så ja skulle vilja läsa själv....

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22782 En sak till man kan tänka på det är att vi är VÄLDIGT miljövänliga med vår trailer då den följer avverkninsgruppen å inte åker tomvändor till hem/parkering utan den lämnas där maskinerna ställs av :lol: 8) :?

Användarvisningsbild
Thunborg  
#22783 Nu var det inte meningen att vecka några konflikter om trafiktillstånd :roll: Jag tänkte faktiskt bara flytta oss själva , en skördare (24 ton) samt 2 skotare (16ton).det skulle alltså funka på cheftain trailer :?: Du nutte får jätte gärna fota och lägga upp mer bilder på släpet.
Tack på förhand.

   TS
Avatar Fallback
tomasb  
#22789 hittade ingen bättre länk, men här står lite vad som gäller :roll:

http://www.akeri.se/net/Sveriges+%C5ker ... at=display

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22793
Thunborg skrev:Nu var det inte meningen att vecka några konflikter om trafiktillstånd :roll: Jag tänkte faktiskt bara flytta oss själva , en skördare (24 ton) samt 2 skotare (16ton).det skulle alltså funka på cheftain trailer :?: Du nutte får jätte gärna fota och lägga upp mer bilder på släpet.
Tack på förhand.


Har ju bara 4 mil till Poab å var där nu på visningen i helgen.
Väldigt fina släp. 22ton får du lagligt lasta på dom som max.
Väldigt bra pris på dom släpen oxå.

3 axlad Skogsmaskintrailer för jordbrukstraktor
CE-märkt
Lasthöjd olastad 53cm, lastad ca 45cm.
Lastyta: Bredd x Längd 2.60x8.80m.
Breddnings galgar för breddning upp till 3.00m.
Totalvikt: 27 ton
Totalviktsfördelning: 3 ton på dragögla och 24 ton på vagnens tre axlar.
Vagnens egenvikt: 5 ton
Lastvikt: 22 ton
3st 8 tons axlar fjädrade
Länkade med bogievågar emellan
Hydrauliska bromsar
På alla hjul.

Parkeringsbroms, Manövereras med en spärrvinch.
Körbara skärmar, rundvalsad stålplåt med förstyvningar.
Vertygslåda, Med lock.
Förvaringsfack, Öppet.
Lyse blinkers bromsljus positionsljus, Enligt ISO standard.
Av och på körning I båda ändar på fällbara ramper.
Hjul 215/75x17.5 ”J” klassade för 100 km/h.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).