Motorsåg och handhållet

sågkedjor?

45 inlägg 17079 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

sågkedjor?

woody  
#7280 Hej!
undrar lite om sågkedjor närmare bestämt 325" 56dl 1.3 pixel kedjor.
har Hva 13" svärd + Hva std keja just nu.
tänkte handla ett par extra kejor men vad ska man köpa?
finns ju en uppsjö av detta!
är det samma tillverkare som gör alla kedjor, bara andra namn eller?
ska man gå på hva org.som jag tycker funkar bra, eller ex claesohlson kedjor som är billigare eller är dom helt värdelösa?!
vilken kedja är bäst helt enkelt?(ihop med hva svärd) :?

mvh woody



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7282 vänta tills Mange och huggarna kommer in så har de säkert nga heta tips :lol:

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7283 Yrkes mässig huggning tycker jag nog inte 1,3 funkar bra, inte här i alla fall. De har en tendens o gå varma.... För varma i fmitt tycke...
Min tepri är att drivtanden tar helt enkelt med sig mindre mängd olja med varje tand.

Köp vad du har tillgång till.
Spelar inte so stor roll vilket märke egentligen om det är för att ta en gren då o då, men är du sugen o testa lite o lära så får du kolla vad du har tillgång till först o välja sen.

Tänk på att du har samma svärd o kedjetyp, märke o modell kan man spela lite med.
Har du .325 1,3 svärd får du ha dito kedja eller byta bägge.
Glöm inte kolla lite på resten åxå. Drev/kopplingstrumma är en liten sak i det stora.

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7284 Jag är numer inte så bekant med 325 kedjor! jag har 3/8 på alla sågar utom min dolmar ps5000,som jag för tillfället kör en oregon 325 kedja på, 1.3mm/64dl, som jag tror heter 95vp eller nåt!? :roll: kan kolla upp det och återkomma! den har funkat riktigt bra måste jag säga! :) men ska i veckan kolla upp om stihl har nån "picco" kedja med 325 delning! jag tror att dom har det i alla fall! :roll: men överlag så gillar jag "fullprofil" kedjor bättre än "lågprofil"kedjor,trots att dom är bredare & högre så tycker jag att det är bättre "riv" i dom! :D men framför allt är dom lättare & trevligare att fila för hand pga dom större tänderna och tjockare filarna! jag är inget stort fans av 4-4.5 mm filar!! tycker att dom böjer sig & går lätt av! 😡 jag har ju sån tur att jag har en slipmaskin här hemma numera! :lol: så det är numera ytterst sällan som jag filar i skogen! jag byter istället! om kedjan bara är "träslö" så kan jag ibland bryna på den i skogen! men inga stensågningar eller liknande! då blir det slipen!!

hej hupp!

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#7294 Huggarn, 95vp är lika som Husqvarnas Pixel kedja, jag använder dom ibland när jag går och röjer med motorsåg annars gillar jag den vanliga 21bp bättre, den verkar tåla mer, och jag vet att husqvaran har haft problem med pixel kedjorna eller rättare sagt svärden där noshjulen gått åt fanders och jag tror som Mange att det beror på för dålig oljetransport eller det är i alla fall vad jag Mange har kommit fram till att det borde vara efter några timmars telefon konferens :P
jag kommer personligen inte att köpa några mer pixel prylar efter att mina är slutkörda,,,,,,,

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7297 Jodå.
Vi löser ett o annat världsproblem då o då! :lol:

Jag rek inte någon att köpa 1,3. De som får välja vid köp o har frågat har jag rek 1,5. Det fortsätter jag med tills jag får testa nåt som funkar.
Särskilt inte för Hobby/Farmare/ved....

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7300 funderar på efter min 1,3kedja och svärd är slut
vad för kedja och svärd rekommenderar ni med 1,5?

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7319 Har kört 13" Carlton med stihlkedjor(RMC) på slutet och det kommer jag nog fortsätta med på 346:an. Även om 15" pixel är lättare.

/Nisse

Avatar Fallback
woody  
#7320
swe#kipp skrev:Huggarn, 95vp är lika som Husqvarnas Pixel kedja, jag använder dom ibland när jag går och röjer med motorsåg annars gillar jag den vanliga 21bp bättre, den verkar tåla mer, och jag vet att husqvaran har haft problem med pixel kedjorna eller rättare sagt svärden där noshjulen gått åt fanders och jag tror som Mange att det beror på för dålig oljetransport eller det är i alla fall vad jag Mange har kommit fram till att det borde vara efter några timmars telefon konferens :P
jag kommer personligen inte att köpa några mer pixel prylar efter att mina är slutkörda,,,,,,,


Har råkat ut ett par ggr (vid aptering)att det packats in "träspån" i svärdspåret /drivlänkarna så att noshjulet ej går runt då är man nästan tvungen att demontera skiten eller stöta svärdet mot stammen på trädet.
är detta som det ska? 😡 händer detta även på 1,5 skärutrust.
gav lite olja visuellt vid std inställning svärdet hade tendens att blåna.Ökade kedjesmörjningen till max (346xp) blev bättre men detta är kanske problemet med 1,3 pixel grejjerna...???

mvh woody :D

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#7321
woody skrev:
swe#kipp skrev:Huggarn, 95vp är lika som Husqvarnas Pixel kedja, jag använder dom ibland när jag går och röjer med motorsåg annars gillar jag den vanliga 21bp bättre, den verkar tåla mer, och jag vet att husqvaran har haft problem med pixel kedjorna eller rättare sagt svärden där noshjulen gått åt fanders och jag tror som Mange att det beror på för dålig oljetransport eller det är i alla fall vad jag Mange har kommit fram till att det borde vara efter några timmars telefon konferens :P
jag kommer personligen inte att köpa några mer pixel prylar efter att mina är slutkörda,,,,,,,


Har råkat ut ett par ggr (vid aptering)att det packats in "träspån" i svärdspåret /drivlänkarna så att noshjulet ej går runt då är man nästan tvungen att demontera skiten eller stöta svärdet mot stammen på trädet.
är detta som det ska? 😡 händer detta även på 1,5 skärutrust.
gav lite olja visuellt vid std inställning svärdet hade tendens att blåna.Ökade kedjesmörjningen till max (346xp) blev bättre men detta är kanske problemet med 1,3 pixel grejjerna...???

mvh woody :D


Har även jag råkat ut för samma sak även en vän till mig och det är med Pixel ,,,,,

Avatar Fallback
woody  
#7324
swe#kipp skrev:
woody skrev:
swe#kipp skrev:Huggarn, 95vp är lika som Husqvarnas Pixel kedja, jag använder dom ibland när jag går och röjer med motorsåg annars gillar jag den vanliga 21bp bättre, den verkar tåla mer, och jag vet att husqvaran har haft problem med pixel kedjorna eller rättare sagt svärden där noshjulen gått åt fanders och jag tror som Mange att det beror på för dålig oljetransport eller det är i alla fall vad jag Mange har kommit fram till att det borde vara efter några timmars telefon konferens :P
jag kommer personligen inte att köpa några mer pixel prylar efter att mina är slutkörda,,,,,,,


Har råkat ut ett par ggr (vid aptering)att det packats in "träspån" i svärdspåret /drivlänkarna så att noshjulet ej går runt då är man nästan tvungen att demontera skiten eller stöta svärdet mot stammen på trädet.
är detta som det ska? 😡 händer detta även på 1,5 skärutrust.
gav lite olja visuellt vid std inställning svärdet hade tendens att blåna.Ökade kedjesmörjningen till max (346xp) blev bättre men detta är kanske problemet med 1,3 pixel grejjerna...???

mvh woody :D


Har även jag råkat ut för samma sak även en vän till mig och det är med Pixel ,,,,,


ÄR 1,3PIXEL NÅTT JÄVLA BUTRIX ELLER?!?!?!?!?!?! 😈

NÅGON SOM RÅKAT UT FÖR SAMMA MED 1,5?

MVH WOODY

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7325 Har man kedjan slak kan nog detta hända på alla, även om svärdet är slitet så kedjan rider i botten på svärdet o det blir glipa mellan sido länk o svörds banan.

Värme gör att kedjan blit längre.

Jag hade en 254 med 1,3. det funkade inte i torr ved eller halvtorr.
Pumpen på max, men det hjälper inte. Även att borra upp hålet hjälpte inte mycket.
när jag skar ett jack i stället för hål så tog oljan den vägen då det var lättare o olja kom i mängder utan på kedjan.

Förr fanns det svärd som transporterade oljan i sig fram till tippen. Ddär gick det ut framför o efter noshjulet. Rotationen gjorde att olja skungades ut i kedjan inifrån o ut, vilket är tanken med standard idag.

Vet inte riktigt vad jag kan säga, annat än att prova bägge o se vad som funkar.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#7326 Visst kan det hända med andra svärd/kedjor än Pixel, men det är dom enda kombinationerna som jag har råkat ut för det med ,,, sen tycker jag även att som gärna binder upp i skäret när man gör instick !
men det är en skön kedja att såga med tycker jag går mjukt och med låga vibrationer så det är inte bara negativt med den :lol:

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7342 Var förbi handlarn o passade på att klämma på (som vanligt) ms200.
Noterade att denna har 12" picco svärd som standard.
Är detta stihls variant på pixel? Den ser nästan ännu smalare ut.
Har den samma problem som pixel?

/Nisse

Avatar Fallback
eriksberg  
#7343
nisse skrev:Var förbi handlarn o passade på att klämma på (som vanligt) ms200.
Noterade att denna har 12" picco svärd som standard.
Är detta stihls variant på pixel? Den ser nästan ännu smalare ut.
Har den samma problem som pixel?

/Nisse


3/8 Picco är samma typ som Oregon 91VG och 91VS, Se:
http://www.oregonchain.se/products/forestry/chain/xtraguard_lowprofile.shtm

Har inte haft några problem med Picco kedja på min 338XPT, har även ett Picco svärd till 660'n, men det har jag inte använt så mycket.. :D

/klas

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).