Motorsåg och handhållet

effektskillnad 95-oktan handelsbensin/aspen 2-t

127 inlägg 50504 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31989 Ang pris så kostade oblandad alkylat ung. lika som vanlig 95 senast jag tankade,så jag kör miljösoppa i det mesta nu.
En 20 år gammal gräsklippare blev riktigt lättstartad och verkar inte lida i övrigt.
Undrar om man törs tanka en 20 år gammal skoter? Vore härligt att slippa stanken.

/Nisse

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32048
nisse skrev:Ang pris så kostade oblandad alkylat ung. lika som vanlig 95 senast jag tankade,så jag kör miljösoppa i det mesta nu.
En 20 år gammal gräsklippare blev riktigt lättstartad och verkar inte lida i övrigt.
Undrar om man törs tanka en 20 år gammal skoter? Vore härligt att slippa stanken.

/Nisse

försök inte ens med en soppa som har en flampunkt på 200 grader att den skall tända lättare än den vanliga pumpsoppan som har en flampunkt runt 60 grader

Avatar Fallback
Fisketorp  
#32062 Missförstod jag tidigare inlägg.

Kan man köpa oblandad akylat-bensin till ett jämbördigt pris av vanlig 95 och sedan hälla i 2-takt`s olja?

Är det på detta vis Aspen mm är tillverkade? alltså oljeblandad alkylat.

hade varit ganska intresant isåfall om priserna blir jämbördiga, för även om bensinpriset gått upp och jag inte kör mer än gräsklippare och lite annat så är det ett svinigt högt pris för smådunkar.

Tillägs fråga.
Håller på och renoverar en gammal Grålle Continetal 47a.
har ändå av topp och kolvar ur mm, om man gör riktigt jäkla rent går det bra att tanka med ex Aspen efteråt utan att vara orolig för ett haveri?

Lite tveksam då det inte är så roligt att göra om renoveringen samt kostnaden skenar iväg =/

Ps. länk till min renovering
http://fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?t=4714

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32085
Fisketorp skrev:Missförstod jag tidigare inlägg.

Kan man köpa oblandad akylat-bensin till ett jämbördigt pris av vanlig 95 och sedan hälla i 2-takt`s olja?

Är det på detta vis Aspen mm är tillverkade? alltså oljeblandad alkylat.

hade varit ganska intresant isåfall om priserna blir jämbördiga, för även om bensinpriset gått upp och jag inte kör mer än gräsklippare och lite annat så är det ett svinigt högt pris för smådunkar.

Tillägs fråga.
Håller på och renoverar en gammal Grålle Continetal 47a.
har ändå av topp och kolvar ur mm, om man gör riktigt jäkla rent går det bra att tanka med ex Aspen efteråt utan att vara orolig för ett haveri?

Lite tveksam då det inte är så roligt att göra om renoveringen samt kostnaden skenar iväg =/

Ps. länk till min renovering
http://fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?t=4714

häll du på aspen på grållensen kan du skicka en räkning till aspen och se om dom vill betala din topp renovering då sätena har sjunkit nä här skall det vara bränsle med bly i för smörningens skull av ventil styrningarna

Avatar Fallback
hejmer  
#32110 [/quote]
häll du på aspen på grållensen kan du skicka en räkning till aspen och se om dom vill betala din topp renovering då sätena har sjunkit nä här skall det vara bränsle med bly i för smörningens skull av ventil styrningarna[/quote]


Ventilsätena menar du väl hoppas jag? Blyersättning behövs ju, men om de är tillsatt så funkar de väl precis lika bar med alkylat som med handelsbensin...

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32120
knaggen skrev:häll du på aspen på grållensen kan du skicka en räkning till aspen och se om dom vill betala din topp renovering då sätena har sjunkit nä här skall det vara bränsle med bly i för smörningens skull av ventil styrningarna


Grållarna tillverkades ju innan man började med bly i bensinen så det behövs väl inget blyersättningsmedel till dem.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32126
th skrev:
knaggen skrev:häll du på aspen på grållensen kan du skicka en räkning till aspen och se om dom vill betala din topp renovering då sätena har sjunkit nä här skall det vara bränsle med bly i för smörningens skull av ventil styrningarna


Grållarna tillverkades ju innan man började med bly i bensinen så det behövs väl inget blyersättningsmedel till dem.


Det var något nytt att det inte fans bly i soppan på 40-50-60-70-80-93
talet
skulle vilja se dig köra med en topp som är gjord i gjutjärn en längre tid utan bly så kommer säterna att ha sjunkit och ventil styrningarna är helt utslitna för det finns nämligen igen som helst smörning i dagens soppa

Avatar Fallback
Fisketorp  
#32131 Uhh känns som det är mycket irritation här, eller är det efter tidigare inlägg som man reagerar på nästan alla kommande inlägg=/

Iallafall.

Det får nog bli vanlig soppa då med blytillsats så man inte riskerar något, men hade varit kul att testa någong gång.

Kör för närvarande min Bm Terrier på 95 utan tillsats, funkar bra men är det såppas illa så får man väl slänga i en slatt :oops:

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32138
Fisketorp skrev:Uhh känns som det är mycket irritation här, eller är det efter tidigare inlägg som man reagerar på nästan alla kommande inlägg=/

Iallafall.

Det får nog bli vanlig soppa då med blytillsats så man inte riskerar något, men hade varit kul att testa någong gång.

Kör för närvarande min Bm Terrier på 95 utan tillsats, funkar bra men är det såppas illa så får man väl slänga i en slatt :oops:

det beror igentligen hur mycket du andvänder maskinen änvänder du den dagligen 8 timmar så skulle jag inte chansa att köra utan tillsats

Användarvisningsbild
maccall  
#32142
Fisketorp skrev:Tillägs fråga.
Håller på och renoverar en gammal Grålle Continetal 47a.
har ändå av topp och kolvar ur mm, om man gör riktigt jäkla rent går det bra att tanka med ex Aspen efteråt utan att vara orolig för ett haveri?

Lite tveksam då det inte är så roligt att göra om renoveringen samt kostnaden skenar iväg =/

Ps. länk till min renovering
http://fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?t=4714


Aspen själva säger ju att deras soppa är olämplig för användning i en bill t.ex, men om din renoverade grålle är att mest likna vid en bil, där Aspen inte passar, eller en motorsåg, där Aspen passar bra, har jag lite svårt att avgöra... :wink:

Skulle inte prova utan att Aspen själva lovar att det går bra, och det tvivlar jag på att de skulle göra...

Avatar Fallback
Fisketorp  
#32144 Nee det blir till vanlig 95-oktan.

Fast det hade somsagt varit kul/trevligt att prova, dels för ens egen skull och dels för miljön.

Men jag kör såppas lite bensin utöver bilen så gör ju ingen jätte skillnad (välldigt många som inte kör mycket blir en del iofs)

Men men
vadan kostar oblandad akylat-soppa? vart kan man handla sånt och är det enbart olja man ska blanda i för att det ska fungera?

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32145
Fisketorp skrev:Nee det blir till vanlig 95-oktan.

Fast det hade somsagt varit kul/trevligt att prova, dels för ens egen skull och dels för miljön.

Men jag kör såppas lite bensin utöver bilen så gör ju ingen jätte skillnad (välldigt många som inte kör mycket blir en del iofs)

Men men
vadan kostar oblandad akylat-soppa? vart kan man handla sånt och är det enbart olja man ska blanda i för att det ska fungera?

blyersättnings medel brukar finnas på bensinmackar om det inte har gått ur sortimentet för någon apelsin saft annar så borde biltillbehörs firmor ha det
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=100722

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32147
knaggen skrev:
th skrev:
knaggen skrev:häll du på aspen på grållensen kan du skicka en räkning till aspen och se om dom vill betala din topp renovering då sätena har sjunkit nä här skall det vara bränsle med bly i för smörningens skull av ventil styrningarna


Grållarna tillverkades ju innan man började med bly i bensinen så det behövs väl inget blyersättningsmedel till dem.


Det var något nytt att det inte fans bly i soppan på 40-50-60-70-80-93
talet
skulle vilja se dig köra med en topp som är gjord i gjutjärn en längre tid utan bly så kommer säterna att ha sjunkit och ventil styrningarna är helt utslitna för det finns nämligen igen som helst smörning i dagens soppa


Kolla t.ex. vad vad en av de främsta experterna på Grållar säger i http://www.ytmag.com/cgi-bin/viewit.cgi ... g&th=38374.
När motorn konstruerades 1946 så fanns det helt enkelt inte blyad bensin i England. Dessutom är det ju nästan samma motor i bensin/fotogenversionen och fotogenen hade ju inte blytillsats, skall inte behövas i en motor med bara 6 kg kompression.

I manualen till min Grålle står att sotning och ventilslipning bör utföras efter 300 timmars drift första gången och sedan med 1200 till 1500 timmars driftintervaller

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32150 För att lugna Fisketorp så läs
http://www.ytmag.com/cgi-bin/viewit.cgi ... g&th=35783
där man ser att Continental-motorn har härdade ventilsäten och inte alls behöver blytillsats.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#32151 jo blytillsats fins tillåmed att köpa i våran lokala affär som knappt kan kallas affär längre=/

Menade mer vad man skulle blanda till alkylat bensin för det var ju någon här som blandade själv vad jag förstod.

Min engelska är lite kass, men verkade bra det skrev på sidan.
specielt "heavy industial machine" =)'

tackar för länken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).