nisse skrev:Ang pris så kostade oblandad alkylat ung. lika som vanlig 95 senast jag tankade,så jag kör miljösoppa i det mesta nu.
En 20 år gammal gräsklippare blev riktigt lättstartad och verkar inte lida i övrigt.
Undrar om man törs tanka en 20 år gammal skoter? Vore härligt att slippa stanken.
/Nisse
Fisketorp skrev:Missförstod jag tidigare inlägg.
Kan man köpa oblandad akylat-bensin till ett jämbördigt pris av vanlig 95 och sedan hälla i 2-takt`s olja?
Är det på detta vis Aspen mm är tillverkade? alltså oljeblandad alkylat.
hade varit ganska intresant isåfall om priserna blir jämbördiga, för även om bensinpriset gått upp och jag inte kör mer än gräsklippare och lite annat så är det ett svinigt högt pris för smådunkar.
Tillägs fråga.
Håller på och renoverar en gammal Grålle Continetal 47a.
har ändå av topp och kolvar ur mm, om man gör riktigt jäkla rent går det bra att tanka med ex Aspen efteråt utan att vara orolig för ett haveri?
Lite tveksam då det inte är så roligt att göra om renoveringen samt kostnaden skenar iväg =/
Ps. länk till min renovering
http://fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?t=4714
knaggen skrev:häll du på aspen på grållensen kan du skicka en räkning till aspen och se om dom vill betala din topp renovering då sätena har sjunkit nä här skall det vara bränsle med bly i för smörningens skull av ventil styrningarna
th skrev:knaggen skrev:häll du på aspen på grållensen kan du skicka en räkning till aspen och se om dom vill betala din topp renovering då sätena har sjunkit nä här skall det vara bränsle med bly i för smörningens skull av ventil styrningarna
Grållarna tillverkades ju innan man började med bly i bensinen så det behövs väl inget blyersättningsmedel till dem.
Fisketorp skrev:Uhh känns som det är mycket irritation här, eller är det efter tidigare inlägg som man reagerar på nästan alla kommande inlägg=/
Iallafall.
Det får nog bli vanlig soppa då med blytillsats så man inte riskerar något, men hade varit kul att testa någong gång.
Kör för närvarande min Bm Terrier på 95 utan tillsats, funkar bra men är det såppas illa så får man väl slänga i en slatt
Fisketorp skrev:Tillägs fråga.
Håller på och renoverar en gammal Grålle Continetal 47a.
har ändå av topp och kolvar ur mm, om man gör riktigt jäkla rent går det bra att tanka med ex Aspen efteråt utan att vara orolig för ett haveri?
Lite tveksam då det inte är så roligt att göra om renoveringen samt kostnaden skenar iväg =/
Ps. länk till min renovering
http://fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?t=4714
Fisketorp skrev:Nee det blir till vanlig 95-oktan.
Fast det hade somsagt varit kul/trevligt att prova, dels för ens egen skull och dels för miljön.
Men jag kör såppas lite bensin utöver bilen så gör ju ingen jätte skillnad (välldigt många som inte kör mycket blir en del iofs)
Men men
vadan kostar oblandad akylat-soppa? vart kan man handla sånt och är det enbart olja man ska blanda i för att det ska fungera?
knaggen skrev:th skrev:knaggen skrev:häll du på aspen på grållensen kan du skicka en räkning till aspen och se om dom vill betala din topp renovering då sätena har sjunkit nä här skall det vara bränsle med bly i för smörningens skull av ventil styrningarna
Grållarna tillverkades ju innan man började med bly i bensinen så det behövs väl inget blyersättningsmedel till dem.
Det var något nytt att det inte fans bly i soppan på 40-50-60-70-80-93
talet
skulle vilja se dig köra med en topp som är gjord i gjutjärn en längre tid utan bly så kommer säterna att ha sjunkit och ventil styrningarna är helt utslitna för det finns nämligen igen som helst smörning i dagens soppa