Avtal, offerter, virkesprislistor och priser

ekonomi ?

114 inlägg 27470 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ekonomi ?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23555 i mina trakter vet jag flera , som vill lägga av , och tänker göra det ..
varför finns det så dålig sammanhållning bland entrepenörerna? ...
(senaste nytt idag som jag vet är att en entr. lämnade in konkursans. ) efter att nyss plockat ut en 941 o en 890 .. + att jag vet flera som kommer lägga ner, och det gäller även rundvirkestrp. med bil

det är inget nytt att bolagen driver entrepenörerna till vansinne... :lol:

men nu går det inte längre , eller kanske det finns nån som lyckats förlänga dygnet :)



   TS
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23570 Inte konstigt att fler å fler lägger av enligt min mening, dels så är det ju dåligt betalt från början, jag förstår själv inte hur entreprenörer med "nya" maskiner klarar att hålla sej över vattenytan, en anledning kan ja tro är bla bränsle priset, å då menar ja inte enbart till maskinerna, visst går det åt en del men man ska åxå tänka på soppan till att ta sej till arbetet, kör man sen skift som många gör på nya maskiner krävs det att man har rätt folk som kan köra å ligga på max hela tiden men ändå köra så grejjerna håller ihop. å det är ju inte billig att ha anställda heller.
jag kör på F-skatt annars hade det inte funkat för min far som jag kör åt...
Om man gör den klassiska jämnförelsen skogen mot entreprenad(gräv/lastare osv) så kostar maskinerna till skogen minst det dubbla ofta. va kostar en ny skördare idag? 3 mille? å en skotare? 2.5 mille? tar man sen en maskin jag själv kört inom entreprenad som jämnförelse, en teleskoplastare(höglyftare) kostade NY 1.7 mille med all utrustning, tim kostnad 830kr på 3 år har den gått "full" tid men tim räknanren har inte passerat mer än 3500 timmar, hur mkt går en skördare per år? Skotare?

Sen kan vi ta en grävare, ta en på runt 10 ton, pris per timme runt 600- kostnad ca 1.3 mille? skulle tro nått sånt.... en sån maskin går ju inte heller hela året å med en massa betaldt stillestånd när spad gubben ska spada lite osv..

jag tycker det skulle va timpenning i skogen precis som över allt annars, då skulle det vara lättare för en entreprenaör att räkna hem vinst... eller?


Å för att man jobbar i skogen så ska man väl inte få lov att förlänga dygnet??? :?

Nått är väldig fel!!! 😈

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23584 joh! , jag vet inte om det lutar åt att dessa sk. "förståsigpåare" och skrivbordsproducenter , måste inse hur det fungerar i verkligheten ?
det värsta är att alla sk, "inköps, drivnings , planerare " oavsett bolag tar saker och ting för givet, ... :)

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#23592 Hoppas Nicklas chef Evert får en klocka att ringa hos Södra och vissa andra.
Kan tänka mig att om han lägger av så blir det viss virkesobalans till industrin.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23597 För jäkligt att södra ska ta livet av alla entrepenörer.
Dom ända företag som kan överleva i dagens press är typ familjeföretag som inte har annställda.
För all vinnst försvinner då man annställer.

Vet om 2 killar som startade upp med en skördare å en skotare. Dom körde själva å allt gick bra med bra inkomst.
Sen utökade dom med ett par maskiner till å ett par anställda omsättningen sköt i höjden men inkomsten sjönk kraftigt.

En annan sak med södra. Dom skjuter över mer å mer på deras entrepenörer, ställer högre å högre krav.
snart ska väl entrepenörerna köpa in skogen åt södra från markägarna oxå.......

(Kör inte på södra själv men har varit annställd å kört på södra i 7år)

Användarvisningsbild
masterchief  
#23606 Tycker det är förjäkligt att entrepenörerna ska agera jojo när virkesefterfrågan dalar och växer.
Hur lätt är det att driva ett lönsamt företag då?
Om jag hade en industri och anlitade entrepenörer på kontrakt, visst är det min skyldighet att se till att de har jobb även om det strular för mig???

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23612
masterchief skrev:Tycker det är förjäkligt att entrepenörerna ska agera jojo när virkesefterfrågan dalar och växer.
Hur lätt är det att driva ett lönsamt företag då?
Om jag hade en industri och anlitade entrepenörer på kontrakt, visst är det min skyldighet att se till att de har jobb även om det strular för mig???


Inte om ni inte har avtalat något sådant. Förhållandet mellan två näringsverksamheter är inte alls lika reglerat som anställning, utan där gäller det som står i avtalet. Anställning är definitivt mycket mer säkert.

Man anlitar fristående entreprenörer av just den anledning att man kan "göra sig av med dem" ganska kvickt. Samma skäl som bemanningsföretag har blivit populära.

Om det är bra eller dåligt tål att diskutera.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23619 japp! man kan ju börja undra om det verkligen är lagligt rent juridiskt att dessa sk. planerare, avv. ledare , distrikts chefer, förvaltningschefer o.s.v ...kärt barn har många namn?? , men det är onekligen konstigt att man kan både läsa och höra sägas från uppdragsgivare /bolag landet över , TYP : det är för lite konkurser inom skogsentrepenadbranschen???

hehe! vi får väl se hur det blir med en sån gammal skröna ??

snart är det ingen j-vel som vill ta i en maskin / timmerbil så då ter sig alla kommentarer överflödiga,

och alldrig förr har det anställts så många sk. inköpare / virkesförvärvare av bolagen, skogsägareföreningarna som det gjorts i år?

som sagt kommer man ihåg när det var en "svacka i branschen" då vissa entrepenörer fick lämna hus och hem, .. rent ut sagt förj-vligt

(tur att man är en fri man) men man måste ju leva ändå, och åt helvete för dåligt betalt är det !! det spelar ingen roll hur "duktig" du är att köra och vräka fram virke idag så går det inte ihop ändå, .. så är det

men det är ett knepigt folk i skogen, ? ingen vill tillstå att det är "på nåden hela tiden" .. som nån slags heder att få jobba dygnet runt i ur och skur ?,

knepigt egentligen :)

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#23621
Mangan skrev:
masterchief skrev:Tycker det är förjäkligt att entrepenörerna ska agera jojo när virkesefterfrågan dalar och växer.
Hur lätt är det att driva ett lönsamt företag då?
Om jag hade en industri och anlitade entrepenörer på kontrakt, visst är det min skyldighet att se till att de har jobb även om det strular för mig???


Inte om ni inte har avtalat något sådant. Förhållandet mellan två näringsverksamheter är inte alls lika reglerat som anställning, utan där gäller det som står i avtalet. Anställning är definitivt mycket mer säkert.

Man anlitar fristående entreprenörer av just den anledning att man kan "göra sig av med dem" ganska kvickt. Samma skäl som bemanningsföretag har blivit populära.

Om det är bra eller dåligt tål att diskutera.

Det är därför man skriver avtal för att komma förbi den biten.
Har ett avtal med Baroniet angående skogsvård, det ser till att jag hålls med jobb under en viss period.
Går visserligen att säga upp med en månads varsel om endera parten inte uppfyller vesäntliga delar av kraven i kontraktet.
Sedan finns ju force majoure också.
Undrar vad det står i Södras avtal tex??

Användarvisningsbild
Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23686 Jag tycker vi ska sluta tycka synd om oss själva, vi har en kollektiv skuld i den sits vi sitter i. Det räcker inte med att kunna skota, skörda,reparera, miljövård mm. Vi måste lära oss att göra realistika kalkyler och ta betalt också! Mig veterligen är det ingen som tvingas köra till underpriser, entreprenören är ju ena parten vid förhandlingsbordet. Men det är klart, investerar man först o prisförhandlar sedan så sitter man ju med "skägget i brevlådan". Alltför många gör detta misstag och det enda dom kan göra för att hålla skutan flytande är att bjuda på sin egen tid, dvs jobba gratis. Ett företag som inte har råd att anställa kör för billigt!

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23695 som sagt är ju ingen tvingad att köra för billigt :) men samtidigt har ju inte priserna stigit i takt med ökade kostnader , snarare sjunkit :?

   TS
Avatar Fallback
m_guld  
#23697 Det är ju svårt att veta vad man får för pris när det är förhandlin varje år om man får ett pris det går runt på och investerar så är det ju inte säkert att man är nöjd med nästa förhandling.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23699 Varit med på en prisförhandling en gång som annställd med södra.
Kom ner en liten sprätt "viktipetter" från växjö.
Sen satt han hela tiden å bara skulle ha ett pris å sen sket han nästan fullstänndigt i vad entrepenören sa om vad det kostar å hur priser på reservdelar, bränsle mm gått upp.
Typ tar du inte det priset så får någon annan köra i stället.

Vad ska en entrepenör göra i ett sådant fall.......

Alla entrepenörer måste ju gå ihop och säga att under det priset kör vi inte.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23703
Henrik K skrev:Varit med på en prisförhandling en gång som annställd med södra.
Kom ner en liten sprätt "viktipetter" från växjö.
Sen satt han hela tiden å bara skulle ha ett pris å sen sket han nästan fullstänndigt i vad entrepenören sa om vad det kostar å hur priser på reservdelar, bränsle mm gått upp.
Typ tar du inte det priset så får någon annan köra i stället.


Varför skulle han bry sig om vad entreprenören har för kostnader, om någon annan kan köra istället? Hittar han någon som kör billigare, så är det bara bra!

Som sagt var, sluta tyck synd om er själva. Jag betalar inte en spänn mer än nödvändigt, det är svårt nog att gå ekonomin gå ihop med en skogsfastighet ändå. Men inte tycker ni synd om mig och sänker priset för det?

Jag är förresten delägare i Södra, och hoppas fler 'sprättar' förhandlar på detta sätt för min räkning. Målet är trots allt INTE att få ekonomin att gå ihop för entreprenören. Målet är att få jobbet gjort så billigt som möjligt till önskad kvalitet.

Kan väl säga att de gånger jag har suttit i prisförhandling (eller löneförhandling för den delen) med uppdragsgivare så har vi ALDRIG diskuterat hur mina utgifter ser ut. Jag skulle tycka det vore OPROFFSIGT att göra på det viset, men jag har förstått att det har varit tradition inom skogsbranschen.

Så fort du talar om vilka kostnader du har, så räknar uppdragsgivaren - om han tror på dig - baklänges på vad du måste ha fär att tjäna 0:-, och drar av 3% i optimistavdrag, dvs om entreprenören är optimistisk så antar han ett bud som med stor sannolikhet inte kommer bli tillräckligt lönsamt för honom/henne.

Som sagt var, är man anställd förare räcker det att vara bra på maskiner och skog. Men skall man desutom driva en firma, måste man kunna ekonomi och förhandla också. Kan eller vill man inte det, bör man få hjälp med detta. Har man inte råd med hjälp, då har man redan räknat bort sig.

Så det här med investering. Gör man en investering på 3 miljoner på en maskin, och måste låta den gå 10.000 timmar under följande fem år för att få ihop det, då anser jag att man har räknat fel.

Vad ni än gör, ta inte hjälp av maskinförsäljarna för att räkna ut ert timpris. :-)

Användarvisningsbild
Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23704
Henrik K skrev:Varit med på en prisförhandling en gång som annställd med södra.
Kom ner en liten sprätt "viktipetter" från växjö.
Sen satt han hela tiden å bara skulle ha ett pris å sen sket han nästan fullstänndigt i vad entrepenören sa om vad det kostar å hur priser på reservdelar, bränsle mm gått upp.
Typ tar du inte det priset så får någon annan köra i stället.

Vad ska en entrepenör göra i ett sådant fall.......

Alla entrepenörer måste ju gå ihop och säga att under det priset kör vi inte.


Jag tror man måste vara tuffare och tacka nej, ta en eventuell förlust vid försäljning av maskiner. Bättre att förlora ett par hundra tusen vid en försäljning än att jobba sej till en skuld på samma belopp! Kom ihåg att den som kör för billigt förlorar mer desto mer han kör!

Och det där med att gå samman, visst, men vi har väldigt olika förutsättningar på olika ställen i landet och till sist sitter vi där ensamma vid förhandlingsbordet ändå. Stå på er!
Senast redigerad av Maldas tor 20 mar 2008, 20:28, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).