Motorsåg och handhållet

Kör ni med miljöbensin?

121 inlägg 44541 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kör ni med miljöbensin?

Kotte  
#52 Hur många av er, fritidare som proffesionella, använder s k miljöbensin i era motorsågar?
Det skiljer ju ett par kronor i literpris mellan miljöbensin och vanlig soppa med 2-t olja i. Är det något som framför allt heltidsproffs kalkylerar med, och väger hälso- och mijlöaspekterna in något?

Själv använder jag Aspen 2-t miljöbensin - är fritidare och gör inte av med så mycket - och ser en fördel i att miljöbensinen är lagringstålig, dessutom luktar det trevligare och anses mindre hälovådlig än vanlig bensin - och fan vet om inte sågen mår bättre oxå...



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#56 Tjena!

Jag kör både och, men samvetet gör sig påminnt med jämna mellanrum.
Personligen tycker jag Aspen är riktigt bra, man kan ju vara säker på att det är alltid är blandat tvåtaktsolja samt att den luktar mindre.
Ibland är det dock enklast att tanka 95-oktan i en dunk, 2 takts olja brukar alltid ligga i verktygslådan...

Avatar Fallback
sveno  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59 Lite vid sidan av ämnet kanske, men i somras så stannade jag på OKQ8 i Sveg och skulle tanka och på den macken finns en pump med oljeblandad miljöbensin. Det måste sågas väldigt mycket med motorsåg där... :) Fast vid närmare eftertanke så kanske det är för skotrar också. :wink: Hursomhelst så blir det ju väldigt enkelt och kanske lite billigare än att köpa femlitersdunkar.

Avatar Fallback
granen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61 :lol: Kör med miljöbensin kanske mest av bekvämlighet
tycker sågen drar mer bensin med den men det kanske
är inbillning?

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#63 Blandar själv,,, tveklöst.

Visst luktar det lite mera om sågen, men har man kört i 23 år på samma koncept så blir man väl lite trångsynt?.
Däremot så har även jag hört (som påpekat), att sågen drar mera bränsle med "Aspen".
Inbillning eller inte?, men man brukar ju säga att,,, "ingen rök utan eld".

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73 Kör bara "miljöbensin", tycker det är skönt att slippa blanda/kladda själv och om man dessutom får leva lite längre och samtidigt spara miljön så...
Dessutom så är ju lagringsbeständigheten ett stort plus.

Men visst kostar det en del, har nog kört upp 75 liter på ett år, 50/50 på röjsåg/motorsåg.

Avatar Fallback
Fredrik  
#85 Hej,
Jag har inte kört Aspen på länge, men körde två dagar nu i påsk och tänkte nu ska jag testa Aspen.
Tyvärr blev jag besviken. Jag håller mer er andra, Aspen går åt fortare, dessutom tycker jag sågen blev slöare...

Jag hade även sågen "inställd" på vanlig bensin och jag fick justera tomgången efter att sågen blivit varm för efter att man toppvarvat och släppt gasen la sågen av, den fick alltså lägre tomgång än med vanliga bensinen.

Det känns lite tråkigt för jag hade gärna lagt ut de extra kronorna på Aspen, detta med tanke på miljön och min egen hälsa, men nu vet i ...

Hmm, är det någon mer som testat och har synpunkter?

MvH Fredrik

Avatar Fallback

Alkylat-såklart!

magnus  
#226 Jag och min kollega arbetar framförallt med röjning men även med motorsåg yrkesmässigt och använder självklart alkylatbensin. Köper fyrtakt alkylatbensin i lösvikt som finns vid en del pumpar runt om i landet och blandar själv med en bra helsyntetisk olja (minns inte vad den heter).
Det är uppenbart mycket bättre arbetsmiljö, nästan ingen lukt och ingen huvudvärk.
Jag är övertygad om att också sågarna mår bättre och har överhuvudtaget inte märkt av någon ökad förbrukning eller minskad effekt. Skillnaden i pris är rätt stor om man köper 5-liters dunkar, men köper man lösvikt från pump eller stora dunkar eller fat blir det försumbart.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356 lantmännens agrolen är bra 102 oktan i den soppan färdigblandad
aspen är ren dynga som man betalar dyrt för
är det någon annan som har upplevt att man blir sur i halsen av aspen

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#358 "Surögd" och huvudvärk har framkommit som klagomål runt Aspenbensinen från sk "förkapare" i stormskogen.
Frågan är ju hur folk mår -jämföreslevis- av traditionellt blandat 2 taktssoppa efter 8 timmar i tjocka vindfäller av gran?.

Sedan sista inlägget har jag även gått igenom en bekants väl begagnade 44á HVA som inte gick rent på Aspenbensinen trots ideliga justeringar.
Provade att tömma tanken och hälla i vanlig 96 okt + 2 taktsolja så nu skriker den rakt ut och går perfekt på tomgång.
Orsaken sägs vara att Aspen förbränns sämre när sågen är gammal och lite gles = sämre kompression, en teori som jag köper.

Prova att slänga en skvätt på kaffe elden i skogen så får ni se vilken dålig fjutt det är i soppan.

Avatar Fallback
Fredrik  
#360 Hej,
Visst blir det bättre klipp i sågen med "riktig" bensin, jag håller med.
Det är lite synd att Aspen dras med detta, men jag ska definitivt testa Agrolen, det visste jag inte om att den fanns - tack för tipset!

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#361 Känner du någon skillnad hur själva sågen fungerar med Aspen vs Agrolen?, Knaggen.

Återkom gärna med en testrapport Fredrik.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362
Skogshuggarn skrev:Känner du någon skillnad hur själva sågen fungerar med Aspen vs Agrolen?, Knaggen.

Återkom gärna med en testrapport Fredrik.

med agrolenen så blev det bättre klipp i sågen mot vanlig soppa
aspen har jag inte kört med på några år då jag blev sur i halsen
så då körde jag på vanlig soppa
den enda test som jag har gjort mellan aspen och agrolen
det är med en hyper trimmad motorcykel i broms bänk (tvåtakt)
och det skillde ca8 hk till agrolenens för del nu är det ett företag som heter agfuel i borås som tillverkar agrolenen
ps kompisens ford ville inte gå bra på aspen racing han tyckte macksoppan var bättre

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#363 Hej Knaggen!

8 hkr, på hur många bromsade?

Det låter som en effektförlust på rejält många %.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#375 Jag misstänker att både Aspen och Agrolen är Alkylat bränsle, inte bensin.
Att det skiljer mellan dessa kan nog vara att det är olika blandningar.
Jag tror jag kan få ihop en rätt skaplig artikel om detta om ni vill.

I övrigt ur ren teknisk synvinkel är Alkylat bränsle att föredra ( inte nödvändigtvis Aspen). Det har många fördelar förbränningen blir bättre och eftersom det inte innehåller Benzen så åldras inte plast o gummi detaljer knappt.
Problemet med att blanda själv är att många inte är så noga, detta är tvunget. där till asätts inget stabiliserings medel, så hållbarheten blir kortare, men man kan ju blanda oftare i stället.

http://www.aspen.se/Templates/standard1.asp?PN=74408

http://www.agrol.se/webit/bilddb/objektVisa.asp?Idnr=tEDONjCCSGFKiWxr8HJpfV1n28GWfsAn2T0u85l7AjaJnvRWCBJqajEH5MfN

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).