Skogsvagn (Huggarvagnar)

ATV/traktor med vagn.

26 inlägg 2424 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: ATV/traktor med vagn.

maltex  
#830233 Den ekonomiska väljer lämplig traktor, vajerkran och vagn. Då fixar man det mesta till en rimlig kostnad. Kan kanske bli lite trixit om terrängen är för svår men då funkar det nog inte med 4hjuling heller, som alltid gäller det att lägga vägarna där det går att köra.

FTG
Användarvisningsbild

Re: ATV/traktor med vagn.

Viktor Eriksson  
#830236 Tack för alla svar!
Det verkar således i mitt fall att en liten jordbrukstraktor är lämpligast med en skogsvagn.
Men även för att kunna få ut ur en gallring.
Äldre Valmet, Bm och Mf har jag fått tips om, förstår att allt går sönder tillslut men vad skulle ni säga är mest passande i skogen?
Och vagn med grip eller vinsch, äldre Moheda vagnar med spakar?

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV/traktor med vagn.

Hema  
#830244
toker72 skrev:Ett alternativ kan ju vara kompakt traktor och vagn utan drivning kanske tom utan kran utan enbart med vinch funkar ju bra till vindfällen och en traktor även om den är liten står kvar bättre när man vinchar vilket inte en ATV gör.

Nackdel är beroende på traktorval, transportsträckan. Dock billigare försäkring o oftast kan ha nytta av 3-punkten till många grejer. Fast atv är roligare o leka runt med. 🤪

Användarvisningsbild

Re: ATV/traktor med vagn.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: ATV/traktor med vagn.

Hema  
#830375 Hur stor är budgeten?

Användarvisningsbild

Re: ATV/traktor med vagn.

Viktor Eriksson  
#830386 Skulle kunna tro runt 150.000 - 200.000

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV/traktor med vagn.

Hema  
#830389 Då har du en budget! 👍
Hur mycket erfarenhet av maskiner har du?
Om erfarenheten är låg, så börja lite försiktigt och byt upp dig allt eftersom. Köp gärna kända märken, så finns det bättre andrahandsvärde. 👍

Samt har du fler behov än skogssysslor?

Användarvisningsbild

Re: ATV/traktor med vagn.

Viktor Eriksson  
#830393
Hema skrev:Då har du en budget! 👍
Hur mycket erfarenhet av maskiner har du?
Om erfarenheten är låg, så börja lite försiktigt och byt upp dig allt eftersom. Köp gärna kända märken, så finns det bättre andrahandsvärde. 👍

Samt har du fler behov än skogssysslor?


Okej!👍
Går skogsgymnasium så vi kör maskin och skruvar, har vart med grannar också osv.
Lite koll har jag, andra behov skulle vara snöröjning på gårdsplan och putsa åkrar i framtiden.

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV/traktor med vagn.

Hema  
#830457 Finns ju lösningar på det mesta, tänk gärna igenom totalbehovet och möjligheten till att låsa in sakerna. Då du inte bor på adressen. För ATV viktigare, för traktor inte lika.

Avatar Fallback

Re: ATV/traktor med vagn.

Torleif  
#832512 Jag kör med Massey-Ferguson 165 och vajerkran och kärra med fällbara stakar. Allt enligt 70-talsstandard.
Min uppfattning är att det ekipaget har ungefär dubbla effektiviteten och halva priset jämfört med andra som kör med ATV.

Å andra sidan skulle effektiviteten öka rejält med en ordentlig griplastare. Fast man behöver nog ha minst 15 hektar skog om en någorlunda bra griplastare skall betala sig ekonomiskt.

Volvo-Valmet -05serien är väldigt bra i skogen. Valmer -02 och -03 serierna (gula Valmet) brukar också vara bra men de har dålig tillgång på reservdelar.
Massey-Ferguson har bäst tillgång på reservdelar och håller allmänt mycket hög kvalitet på allt mekaniskt men är inte alltid lika skogsanpassade. Det varierar väldigt mellan olika modeller hur bra de är i skogen.
Massey-Ferguson har också haft vissa problem med ergonomin allmänt. Grålle var gjord för att köras av en trebent orangutang. Sedan kom de underfund med på konstruktionskontoret att de flesta orangutangerna har bara två ben och från MF35 och framåt är ergonomin anpassad till det men det tog länge innan de kom på att det oftast är människor och inte orangutanger som kör traktor.

Användarvisningsbild

Re: ATV/traktor med vagn.

Viktor Eriksson  
#832515
Torleif skrev:Jag kör med Massey-Ferguson 165 och vajerkran och kärra med fällbara stakar. Allt enligt 70-talsstandard.
Min uppfattning är att det ekipaget har ungefär dubbla effektiviteten och halva priset jämfört med andra som kör med ATV.

Å andra sidan skulle effektiviteten öka rejält med en ordentlig griplastare. Fast man behöver nog ha minst 15 hektar skog om en någorlunda bra griplastare skall betala sig ekonomiskt.

Volvo-Valmet -05serien är väldigt bra i skogen. Valmer -02 och -03 serierna (gula Valmet) brukar också vara bra men de har dålig tillgång på reservdelar.
Massey-Ferguson har bäst tillgång på reservdelar och håller allmänt mycket hög kvalitet på allt mekaniskt men är inte alltid lika skogsanpassade. Det varierar väldigt mellan olika modeller hur bra de är i skogen.
Massey-Ferguson har också haft vissa problem med ergonomin allmänt. Grålle var gjord för att köras av en trebent orangutang. Sedan kom de underfund med på konstruktionskontoret att de flesta orangutangerna har bara två ben och från MF35 och framåt är ergonomin anpassad till det men det tog länge innan de kom på att det oftast är människor och inte orangutanger som kör traktor.

Tack för svar!
Förstår, så får det bli.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).