Skogsvagn (Huggarvagnar)

Rejäl skogsvagn! Någon som provat ?

27 inlägg 5967 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rejäl skogsvagn! Någon som provat ?

Aronssonryssby  
#826933 Hej!
Jag sitter här med lite funderingar såhär på kvällen 🤔
Blocket kryllar ju av annonser på demonterade skogsmaskiner, det jag funderade på var om man inte kunde köpt en komplett bakdel från någon demonterad lite mindre skotare och byggt dit ett drag på?
Blir ju en rejäl skogsvagn 🤔 givetvis från en mindre maskin då , typ gremo 950 eller liknande gallringsmaskin.
Vet inte hur det funkar med boggilådorna, går kanske hiskeligt tungt att dra runt dem? Är ju väldigt enkelt att bygga drift iallafall, borde ju bara vara att hänga dit en hydraulmotor på ingående axel där kardanen suttit?
Givetvis krävs det ju ett ganska rejält eget hydraulsystem att veva runt kranen som sitter på vagnen 😁

Varför jag funderar på detta är att jag hade velat byta upp mig i storlek på vagn en del, eftersom jag har bytt till en hyfsat stor traktor (Valmet 8400) . Dem lite större färdiga vagnarna till traktor (12 ton och uppåt) är ju så hiskeligt dyra att man blir mörkrädd 😔

Kanske blir billigare ändå i slutändan att köpa en färdig vagn än å bygga av en gammal skotare?

Vill gärna höra era åsikter om detta 😀
Mvh Johannes 😊



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Rejäl skogsvagn! Någon som provat ?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#826949 Fundera på hur du ska göra med urkopplingen vid hjulning på väg. Jag har aldrig skruvat skotare men ska du ha kvar drivningen så är det värt kolla var i ddrivlinan du har i och urkopplingen. Har du ingen drivning kan man nog ta bort drivaxeln i boggielådan bara.
Har du det kvar och tänker att du har hjulning och det inte är urkoppling bak i systemet utan framme, då kan jag tro det blir problem vid transport vid tretti på landsväg.

Avatar Fallback

Re: Rejäl skogsvagn! Någon som provat ?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#826951 Tror inte det går hiskeligt tungt i boggielådorna i sig om du frihjular utan drev/drivaxel på plats. Har lång erfarenhet av kranslager i den storleken som sitter i boggielådor också, så det ska nog funka utan stort motstånd i en utsliten maskin.

Användarvisningsbild

Re: Rejäl skogsvagn! Någon som provat ?

Aronssonryssby  
#827000 Ja precis, man får kolla om det finns urkoppling av driften i bakänden, det kanske sitter i framdelen på de flesta skotare? Jag har ingen aning faktiskt 😊

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rejäl skogsvagn! Någon som provat ?

Bond.J  
#827777 Om du ändå ska ha hydrauldrift finns en del äldre bakändor som hade hydrauldrift från början. Exempelvis Lill-Nalle, och tidiga bruunetter. De senare var enkelaxlade och inte särskilt roliga. Det finns också en del bakändor från Rottne med rulldrift, och de har ju robson som fälls upp under transport. Rottne gjorde även en del kärror utan traktordel från fabrik vill jag minnas.

Jag gjorde om en Lill-Nalle med driven kärra till traktorkärra för många år sedan. Tyvärr gjorde jag inte svängbart drag, men med 500x22,5-hjul och drift tog den sig fram otroligt mycket bättre än de flesta fabrikskärror. Dock inte perfekt efter väg med dreven i hjulhuset. Dessutom för mycket toe-out som på många skotarbakändor och slet däck efter vägen. Detta märks ju inte i skogen, men på vågen märks det tydligt.

Min far hade en direktdriven bakända av för mig okänt märke för vägtransport, men den fick han plocka ur drivningen på för det höll inte för 30 km/h.

Avatar Fallback

Re: Rejäl skogsvagn! Någon som provat ?

charger  
#827876 Kanske en bakända av en rottne blondin funkar,har Robson drift som e enkelt att koppla i o ur

Avatar Fallback

Re: Rejäl skogsvagn! Någon som provat ?

maltex  
#827883 Fanns att köpa som traktor variant förr, kräver ju bara ett drivhjulsberoende kraftuttag eller ombyggnad till hydrauliskdrift. Kruxet är väl pris tillgång och skick på lämpligt objekt. Allmänt blir nog kostnaden i förhållande till huggarvagn ganska lika, det gäller att hitta rätt grejer om det ska bära sej. Men har man för mycket tid och pengar så är det nog ett kul projekt.

Användarvisningsbild

Re: Rejäl skogsvagn! Någon som provat ?

Aronssonryssby  
#828040 Ja det hade nog varit det bästa vid vägtransport att hitta en med rulldrift , känns inte som boggilådorna gillar 30km/h eller högre 😁 tyvärr är dem ju svårare att få tag på något vettigt objekt..😔 från dessa gamla skotare brukar det ju inte vara superrolig kran heller från början, går ju visserligen byta men är ju ett extrajobb och kostnad 🙈
Har faktiskt mejlat till Koppom maskin som har många skotare med utbrända traktordelar, men fick till svar att de säljer inga kompletta bakdelar, säljs bara demonterade i smådelar 😔🥲
Kul att få era synpunkter och ideer om dessa funderingar 😊

   TS
Avatar Fallback

Re: Rejäl skogsvagn! Någon som provat ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#828064 Mängden brända skotare de har i annonserna kan man undra hur vanligt de är med bränder i skogsmaskiner o vad försäkringspremierna blir.
De är ju ändå krav på sprinkler

Användarvisningsbild

Re: Rejäl skogsvagn! Någon som provat ?

Aronssonryssby  
#828182 Gnisten: Ja man kan undra hur många det brinner om året🤔 Dem försäkringspremierna vill man nog inte ha 🙈

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rejäl skogsvagn! Någon som provat ?

JohannesG  
#828188 Bara man har tiden och kunskapen så är jag övertygad att det kan bli en fantastiskt bra och prisvärd skogskärra av en skotare. Mycket hänger på hur mycket tid man är villig att lägga och vilka resurser man har. Och nästan alltid tar projekten mer än dubbla tiden man beräknat. Men i vilket fall är en noggrann planering och gärna bra ritningar viktig för att komma i hamn med projektet.

Gällande mekanisk drivning så är det självklart enklast med drivhjulsberoende kraftuttag, men om man verkligen vill går det lösa utan. Minns inte fabrikat nu, men har sett film på en kärra med växellåda som skötte fram/back och naturligtvis neutral. Eller så kan man inspireras från Vimeks traktrorprocessor G30. Den är mekaniskt driven via kraftuttaget och aktiverar två olika lameller för fram respektive back, opåverkat står matarvalsarna stilla. Samma princip som kopplingsfri fram/back på en traktor.

Användarvisningsbild

Re: Rejäl skogsvagn! Någon som provat ?

Aronssonryssby  
#828287 Ja det känns som det hade varit ett roligt projekt och det nog hade gått få till en riktig trevlig vagn 😊 Problemet för min del är väl tiden (Lantbrukare på Mjölkgård) Men det har funnits en tid i huvudet ett sånt här projekt. Får väl se om det är något man ger sig på om man hittar ett vettigt utgångsobjekt😊 Eller om man hittar en trevlig vagn i 12 tonsklassen eller större för vettiga pengar 😊 Kör idag med en 8,5 tons vreten bakom 8400an, ser ju lite mesigt ut bakom 😅😁

   TS
Avatar Fallback

Re: Rejäl skogsvagn! Någon som provat ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#828344 Kan tänka mej att skotarbakändor inte är de mest idealiska om de är mkt vägtransporter om de inte är rulldrift.
Nyare skotare går bara i 20km/h så dra iväg i 40 längs väg kanske inte blir helt lyckat

Avatar Fallback

Re: Rejäl skogsvagn! Någon som provat ?

maltex  
#828356 Man kan köpa ny skapligt utrustad driven 12tons Farma G2 eller Palms 13tons (?) för knappt 500000. Hur lönsamt blir det då att bygga på en skotarbakände som kanske gått 15-20000 timmar i produktion,den lär ju inte var helt gratis. Sen går det ju åt en hel del grejer som förmodligen kostar en del. Vad kan en rimlig budget vara på ett dylikt bygge, 200-300000 ?

Användarvisningsbild

Re: Rejäl skogsvagn! Någon som provat ?

Aronssonryssby  
#828557 Det svåra blir ju att få tag i ett vettigt utgångsobjekt med rulldrift känns det som, sen angående budgeten så är det ju helt och hållet beroende på vad man kan köpa bakänden för 😊 Jag satt och plockade ihop ett eget hydraulsystem och ventilbord med spakar och grejer på weimers hemsida och det landade väl nånstans mellan 65 000 till strax över 100 000 beroende på vilket ventilpaket man valde, sedan tillkommer ju lite mer smågrejer som stål till drag och så vidare, men som sagt slutsumman är ju beroende på vad utgångsobjektet kostar 😊
Vi får väl se kanske blir en traktorvagn vad det lider, är ju lättare om inte annat, bara koppla på och åka 😊 BMF har ju någon 11 tonnare de har på kampanj, tycker det känns billigt för den vagnen, men tycker Palms och Farma nästan ser mer gedigna ut🤔 Vet dock inte hur det är i verkligheten 🤔?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).