Skogsvagn (Huggarvagnar)

Val av hydraulmotorer för drivning skogsvagn.

34 inlägg 3787 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Val av hydraulmotorer för drivning skogsvagn.

Storegård  
#821425 Gokväll!

Behöver lite råd och inspel gällande drivning på skogsvagn. Har en Mohedavagn med Källefall kran. Såsom boggin är byggd är det svårt att få plats med robsondrift så tanken är att sätta två hydraulmotorer. Har letat efter beg Bruin typ Bb800 utan framgång. Har fått tag på två Danfoss TMTW 500. Min kunskap inom hydraulik är högst begränsad så fråga är om det är för klena motorer för att få vettigt kraft i driften?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Val av hydraulmotorer för drivning skogsvagn.

JAndersson  
#821464 Hej,

Av vad jag kan se så är dessa motorer på 500 cc. Om man utgår från utgår från att du kan få ett max delta tryck över dessa motorer på 200 bar så bli vridmoment ca 1800 Nm per motor (se t.ex https://www.sunfab.com/se/support/calculators/). Känns som det borde fungera

Avatar Fallback

Re: Val av hydraulmotorer för drivning skogsvagn.

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#821466 Men det måste matchas mot en lämplig pump, ett lämpligt flöde osv. Ska du driva direkt på hjulaxeln eller via rulldrift?
Ska du ha något utväxlingssteg?

Användarvisningsbild

Re: Val av hydraulmotorer för drivning skogsvagn.

HannuRöj  
#821472 Skogsvagnar med full navdrift
😀 Här är ett och annat om dragkrafter mm

Användarvisningsbild

Re: Val av hydraulmotorer för drivning skogsvagn.

JAndersson  
#821477 Ja, som Anders_S säger så måste du ha ett flöde som matchar, annars kommer det gå långsamt 🙂
Sen antar jag att du kommer vilja koppla bort driften när du kör längs en väg, antingen rent mekaniskt eller med en fricirkulerings eller frihjulningsventil. Har dock inte kolla upp om motorerna som nämnts går att frihjula

Avatar Fallback

Re: Val av hydraulmotorer för drivning skogsvagn.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#821481 Ts skrev ju robsondrift i sitt inlägg så om de byggs som original ftg så lyfts rullen automatiskt när vagnen rullar fortare än rullen eller flödet stoppar

Avatar Fallback

Re: Val av hydraulmotorer för drivning skogsvagn.

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#821484 Han skrev att robson var svårt att få plats med inte att han skulle ha det.

Avatar Fallback

Re: Val av hydraulmotorer för drivning skogsvagn.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#821489 Hoppla, huvet är visst inte med

Användarvisningsbild

Re: Val av hydraulmotorer för drivning skogsvagn.

HannuRöj  
#821490 😀 Radialkolvmotorerna frihjular när trycket är av. Sitter en returfjäder innom varje kolv som kopplar mekaniska kontakten till vågformiga banan.
Om det står något om begränsat hastighet på specs vet jag inte.

Användarvisningsbild

Re: Val av hydraulmotorer för drivning skogsvagn.

Fredi  
#821494 Någon "vanlig" hydraulmotor håller knappast axeln på att sätta direkt på navet eller kanske det finns modeller med tillräckligt grov Axel som håller för radialbelastningen som uppstår. Tex nån typ som används till matarvalsar på stora skördaraggregat bör väl hålla mycket radiell belastning

Avatar Fallback

Re: Val av hydraulmotorer för drivning skogsvagn.

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#821518 Nej den motorn kan du inte hänga hjulet på. Det håller den inte för. Normalt sett så har man navmotorer/valsmotorer och då håller dom för det för dom är gjorda för det.
Rulldrift är nog det enda lämpliga för de där motorerna om det ska bli någon dragkraft att räkna med.

Användarvisningsbild

Re: Val av hydraulmotorer för drivning skogsvagn.

JAndersson  
#821548
HannuRöj skrev:😀 Radialkolvmotorerna frihjular när trycket är av. Sitter en returfjäder innom varje kolv som kopplar mekaniska kontakten till vågformiga banan.
Om det står något om begränsat hastighet på specs vet jag inte.


Detta kände jag inte till. Vilka radialkolvsmotorer har denna funktion? Jobbar uteslutande med Hägglunds radialkolvsmotorer och de har inte denna funktion. Hört talas om motorer som har fjädrar för att hålla ut kolvarna för att slippa behöva matartryck, men som sagt inte tvärtom. Men låter som en smart funktion på en hjulmotor. Alltid kul att lära sig något nytt 🙂

Sen verkar detta vara orbitol motorer som ser lite annorlunda ut invändigt. Hittade datablad för motorn som nämns på denna sida, https://www.zeushydratech.com/product/s ... al-motors/

Användarvisningsbild

Re: Val av hydraulmotorer för drivning skogsvagn.

JAndersson  
#821551
HannuRöj skrev:https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=9&t=34176
😀 Här är ett och annat om dragkrafter mm


Får inte ihop uträkningarna som görs på första sidan. Verkar som man missat att slå ihop vridmomentet för varje motor. Vad jag vet så brukar man parallellkoppla hydraulmotorer, och då lägger man ihop vridmomenten per motor. Sen verkar vridmomentet bli för lågt utifrån parametrarna som anges. Är ju rätt många sidor att gå igenom, har du koll på om detta diskuteras?

Användarvisningsbild

Re: Val av hydraulmotorer för drivning skogsvagn.

Storegård  
#821560 Tack för alla svar och inspel!

Min tanke var montering direkt på navet, en på varje boggie. Pumpen på traktorn ger 57m/l, har även pump/växellåda till kranen på kraftuttaget Weimer p32 som ger 65m/l vid 540 pto.
Motorerna ska ha suttit som valsmotorer.
Kanske ändå bättre att satsa på att bygga om boggien för att få plats med robson.

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av hydraulmotorer för drivning skogsvagn.

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#821571 Driva direkt på hjulaxeln kommer inte funka då du kommer få väldigt lite dragkraft och motorn kommer vilja rotera för fort.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).