Skogsvagn (Huggarvagnar)

Råd vid inköp

19 inlägg 2048 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Råd vid inköp

Broddan  
#819793 Tänker uppgradera ekipaget på gården.
Försättningar:
123ha produktiv skogsmark.

Målet är att avverka 550-700 kbm /år.

Idag finns en valmet 665 8500h med tillhörande 9 tons vagn.
Vagnen är sliten.

Då vi plockhugger det mesta av avverkningen så behöver vi köpa en bra vinsch, radiostyrd.

Det vi behöver är dels en nyare traktor som är smidigare ur förarsynpunkt.
Samt en vagn som klarar större lass än vad nuvarande gör. Viktigt att vagnen är lätt att hänga på då den initiala tanken är att samma traktor ska kopplas till vinschen.

Allternativt så behåller vi 665:an och kör vinschen på den maskinen och vagnen på den nya.

Budget: 1 miljon.

Ge mig gärna alla tips och förslag ni har för ett vettigt ekipage.

Har sett att granngården har kampanj på valmet och mohedavagn för den prisklassen.
Är det lämpligt med A95 som maskin?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Råd vid inköp

maltex  
#819794 Blir inte en Moheda M91 med K31T kran lite för nätt för den tänkta användningen,ni bör väl satsa på en 10-12tons vagn med lagom stor kran(40-50kNm lyftmoment ?). En A95a räcker förmodligen till i skogen om man klarar sej med en enklare traktor. Behåll 665 och kör vinschen på den,man vet aldrig nr mer en en traktor behövs.

Avatar Fallback

Re: Råd vid inköp

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#819795 Kan tyvärr inte hjälpa dig, men är intresserad av svaret. Har motsvarande skog.

Hugger ni allt med motorsåg eller tar ni hjälp eller har ni andra maskiner?

Användarvisningsbild

Re: Råd vid inköp

Bert1  
#819796 Håller med maltex ang storlek på vagnen
För att det skall vara lätt och koppla på är det väl nån form av elspakar eller radiostyrning av kranen som gäller

Användarvisningsbild

Re: Råd vid inköp

Broddan  
#819803
Mangan skrev:Kan tyvärr inte hjälpa dig, men är intresserad av svaret. Har motsvarande skog.

Hugger ni allt med motorsåg eller tar ni hjälp eller har ni andra maskiner?



Vi hugger allt med motorsåg men tar in hjälp för att fälla och aptera runt hälften av volymen. Vi är väldigt selektiva med vilka träd vi söker hjälp för. De träd som står nära varandra tar vi in hjälp för för att inte behöver betala lika mycket för transporttid i skogen mellan träden.

Vi har tagit in en individ som vi känner privat, han driver eget skogsbolag, för att kunna använda samma person över tid så han lär känna vår fastighet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Råd vid inköp

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#819807 Provsatt Valtra A för första gången på länge. Det är stor skillnad på hytten i en A75-95 eller den något större A105-115. Jag som är ca 190cm trivs inte alls i den minsta av dem medans A105-115 var riktigt bra i hytten.
Kör New holland TL90 i dagsläget och A105-115 är lite bättre medans den minsta är mycket sämre. Hade jag valt på 95 eller 105 så hade det helt klart blivit 105 eller större.

Användarvisningsbild

Re: Råd vid inköp

Broddan  
#819809
busholle skrev:Provsatt Valtra A för första gången på länge. Det är stor skillnad på hytten i en A75-95 eller den något större A105-115. Jag som är ca 190cm trivs inte alls i den minsta av dem medans A105-115 var riktigt bra i hytten.
Kör New holland TL90 i dagsläget och A105-115 är lite bättre medans den minsta är mycket sämre. Hade jag valt på 95 eller 105 så hade det helt klart blivit 105 eller större.


Är det bara din kroppslängd som är problemet?
Jag som är 175cm lider i så fall troligen inte lika mycket av en mindre hytt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Råd vid inköp

Bert1  
#819816 Jasså är hytterna olika stora på A-serien?

Avatar Fallback

Re: Råd vid inköp

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#819817
Broddan skrev:
busholle skrev:Provsatt Valtra A för första gången på länge. Det är stor skillnad på hytten i en A75-95 eller den något större A105-115. Jag som är ca 190cm trivs inte alls i den minsta av dem medans A105-115 var riktigt bra i hytten.
Kör New holland TL90 i dagsläget och A105-115 är lite bättre medans den minsta är mycket sämre. Hade jag valt på 95 eller 105 så hade det helt klart blivit 105 eller större.


Är det bara din kroppslängd som är problemet?
Jag som är 175cm lider i så fall troligen inte lika mycket av en mindre hytt.


Ja det skulle jag säga. Långa ben och stora fötter är inte helt enkelt i trånga hytter.

Avatar Fallback

Re: Råd vid inköp

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#819818
Bert1 skrev:Jasså är hytterna olika stora på A-serien?


Jo, A-serien har tre olika chassier och det verkar påverka storleken på hytten.

https://www.valtra.se/content/dam/Brands/Valtra/se/Produkter/Brochures/2021/Valtra-a5-series-brochure-se-proof-03052021.pdf

Användarvisningsbild

Re: Råd vid inköp

molnia  
#819819 Vi har en valmet 705 med moheda 101.
Finns en tråd om dem.
molnia - Anpassa Valmet 705 för skog och snö
För att sammanfatta mina erfarenheter kort.
För att generalisera lite skulle jag säga att du borde titta på minst 10 tonsvagn. Med den mängden ni kör ut håller en 10 tons vagn bra mkt längre än en 9.
Mina erfarenheter är från tidigare 8 ton patu och jämfört konstruktionen på mohedas 9 och 10.
Plockhugger ni kan jag förstå om ni vill hålla ner bredden , 12ton är ju bredare.

Vi köpte en moheda 101, en lagervagn som var färdigbyggd. Så vi kunde inte välja o vraka. .
Vi har idag en radiostyrd vinsch på kranen. Fick efter köpet klart för mig att man kunde ha den placerad bakom grinden men ett löphjul över grind.
Önskar man kan man köpa till ett öppningsbar brytblock att sätta ute på kranen för att kunna få friheten en kranmonterad vinsch har.
Fördelen med monterad bakom grind är att man kan vinscha mer fritt utan att kranen måste "parkeras" och slitaget på kranen och vridhus borde bli mindre när det inte sitter på kranen.
1701170379_screenshot_20231128_104901_word.jpg

Användarvisningsbild

Re: Råd vid inköp

Bert1  
#819829
busholle skrev:
Bert1 skrev:Jasså är hytterna olika stora på A-serien?


Jo, A-serien har tre olika chassier och det verkar påverka storleken på hytten.

https://www.valtra.se/content/dam/Brands/Valtra/se/Produkter/Brochures/2021/Valtra-a5-series-brochure-se-proof-03052021.pdf

Jaha där ser man,ja de där med olika chassie har man ju hört men inte de med hytten
Tror inte jag har sett nåt annat än a84/85 när det har varit visning heller

Avatar Fallback

Re: Råd vid inköp

maltex  
#819835 Lantmännen gör ju lite reklamfilmer emellanåt går kanske att bedöma hyttstorlek från dom.


Användarvisningsbild

Re: Råd vid inköp

Broddan  
#819837
molnia skrev:Vi har en valmet 705 med moheda 101.
Finns en tråd om dem.
molnia - Anpassa Valmet 705 för skog och snö
För att sammanfatta mina erfarenheter kort.
För att generalisera lite skulle jag säga att du borde titta på minst 10 tonsvagn. Med den mängden ni kör ut håller en 10 tons vagn bra mkt längre än en 9.
Mina erfarenheter är från tidigare 8 ton patu och jämfört konstruktionen på mohedas 9 och 10.
Plockhugger ni kan jag förstå om ni vill hålla ner bredden , 12ton är ju bredare.

Vi köpte en moheda 101, en lagervagn som var färdigbyggd. Så vi kunde inte välja o vraka. .
Vi har idag en radiostyrd vinsch på kranen. Fick efter köpet klart för mig att man kunde ha den placerad bakom grinden men ett löphjul över grind.
Önskar man kan man köpa till ett öppningsbar brytblock att sätta ute på kranen för att kunna få friheten en kranmonterad vinsch har.
Fördelen med monterad bakom grind är att man kan vinscha mer fritt utan att kranen måste "parkeras" och slitaget på kranen och vridhus borde bli mindre när det inte sitter på kranen.
1701170379_screenshot_20231128_104901_word.jpg



Tack för riktigt bra info.
Skulle min valmat 655 orka med den vagnen?
Både i terrängkörning samt oljeflöde?

   TS
Avatar Fallback

Re: Råd vid inköp

maltex  
#819856 Om det funkar med en 9tons nu borde det funka med en 10tonare, vad har du för vagn och kran nu? Du kanske skulle fundera på något med parallelkran, kan vara bra vid kombon traktor vagn.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).