Skogsvagn (Huggarvagnar)

Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 102HD

196 inlägg 44940 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#832322 Då har du bara 750 varv ca på tappen ist för 1000 så då blir de högre motorvarv för samma flöde.
Fick också med en pump för tusenvarvstappen när jag köpte arbron jag har nu med samma problem att min med har 540E o 540.
Den pumpen o Jake tanken ligger i pallstället 😉

Tar lite tid att lära sig 2 spak om man kört flerspåkighet innan men de är bara att bita ihop 😎
Sen går de att ändra ramptiderna på spakarna om du känner att nån rörelse är för snabb/slö i start o stopp.
Om de går direkt med de du har eller de behövs en programmerings enhet med vet jag ej

FTG
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

MalZon  
#832325
gnisten83 skrev:Då har du bara 750 varv ca på tappen ist för 1000 så då blir de högre motorvarv för samma flöde.
Fick också med en pump för tusenvarvstappen när jag köpte arbron jag har nu med samma problem att min med har 540E o 540.
Den pumpen o Jake tanken ligger i pallstället 😉

Tar lite tid att lära sig 2 spak om man kört flerspåkighet innan men de är bara att bita ihop 😎
Sen går de att ändra ramptiderna på spakarna om du känner att nån rörelse är för snabb/slö i start o stopp.
Om de går direkt med de du har eller de behövs en programmerings enhet med vet jag ej

Har du köpt en pump med högre flöde nu då? Vilken har du? Tänkte att den jag har är väl bra att kanske lära sig spaka iom att allt går lite saktare men tids nog så kanske man byter till större, men vet inte vilken jag ska ha.

Jo är väl så. Hade nog hellre velat snurra hela kranen på höger spak, samma som man höjer och sänker bommen. Och snurra rotator på samma som man höjer och sänker stickan. Annars funkar nog det mesta. Vet inte om man kan justera under spakarna eller nåt, inte kollat.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#832326 Jag kör allt via frontpump så de är en helt annan lösning.
Lär dej rätt från början så kan du köra vilken kran som helst sen eller för den del så funkar de lika dant i en grävmaskin förutom att du har skopleden ist för rotatorn i högerspaken

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

MalZon  
#832340
gnisten83 skrev:Jag kör allt via frontpump så de är en helt annan lösning.
Lär dej rätt från början så kan du köra vilken kran som helst sen eller för den del så funkar de lika dant i en grävmaskin förutom att du har skopleden ist för rotatorn i högerspaken

Ok ja det låter det som. Som sagt, funderar på en "540"-pump men misstänker att de flesta specar de med minutliter ist. Vet inte ens vilken jag själv har.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

svampbob  
#832341
gnisten83 skrev:Jag kör allt via frontpump så de är en helt annan lösning.
Lär dej rätt från början så kan du köra vilken kran som helst sen eller för den del så funkar de lika dant i en grävmaskin förutom att du har skopleden ist för rotatorn i högerspaken


Har det någon större betydelse hur du har spakar och knappar. Man lär om sig väldigt snabbt.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

Bert1  
#832347 Finns ju växellåda annars som man kan sätta på kraftuttaget som kanske ett billigare alternativ

Avatar Fallback

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

maltex  
#832357 Pumpstorleken bör anpassas till drivningen så att vagnens hastighet stämmer mot lämplig växel/varvtal hos traktorn,finns vissa krav på flödet för bästa funktion.Du får kolla vilken storlek befintlig pump har och räkna om till tillgängliga pto varvtal.Med "rätt" flöde till driften bör kranen funka bra vid vettigt varvtal annars är något fel.Standard spakfunktion har sina fördelar om man vill utnyttja samkörnings egenskaperna fult ut,kan vara så att det har tänkts till när man standardiserade dom precis som med funktionerna hos flerspak.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#832362 Ja de är ja bra att veta vad du har pumpstorlek medlevererad så du kan få lite koll på nuvarande flöde.
Och som @maltex påpekade som måste de stämma någotsånär med den hastigheten du vill ha på driften på vagnen när den är är on/off.
Så testa nu innan du byter, nyare vagnar har ställbar hastighet med en potentiometer.

Jag har en gjutjärnspump i nosen med kort kardan direkt från vevaxeln som ger ungefär 54min/lit vid 1000 varv och är väl rätt lagom till 1an i M registret men är för mkt om jag vill ner på 4 i LL möjligen med högsta snabbväxeln.
Tryckbegränsaren i ventilpaketet får jobba mkt med värme som följd om de stämmer dåligt

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

MalZon  
#832384
Bert1 skrev:Finns ju växellåda annars som man kan sätta på kraftuttaget som kanske ett billigare alternativ

Hört talas om lösningen men aldrig sett.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

MalZon  
#832386
maltex skrev:Pumpstorleken bör anpassas till drivningen så att vagnens hastighet stämmer mot lämplig växel/varvtal hos traktorn,finns vissa krav på flödet för bästa funktion.Du får kolla vilken storlek befintlig pump har och räkna om till tillgängliga pto varvtal.Med "rätt" flöde till driften bör kranen funka bra vid vettigt varvtal annars är något fel.Standard spakfunktion har sina fördelar om man vill utnyttja samkörnings egenskaperna fult ut,kan vara så att det har tänkts till när man standardiserade dom precis som med funktionerna hos flerspak.

Förstår. Känner just nu att pumpen som jag har återigen kan vara en bra "inkörnings"-pump, framför allt för att lära sig spakar. Det blir inte lika ryckigt och har chans att lära sig rörelserna. Det jag idag skulle haft nytta med större pump är att få ner varvtalet. Ligger på ungefär samma som med gamla vagnen, 1500-1700rpm. Men ska kika om jag kan få fram vilken pump jag har.
Funderar på hur tillverkarna specar en 540- eller 1000-pump i l/min.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

MalZon  
#832387
gnisten83 skrev:Ja de är ja bra att veta vad du har pumpstorlek medlevererad så du kan få lite koll på nuvarande flöde.
Och som @maltex påpekade som måste de stämma någotsånär med den hastigheten du vill ha på driften på vagnen när den är är on/off.
Så testa nu innan du byter, nyare vagnar har ställbar hastighet med en potentiometer.

Jag har en gjutjärnspump i nosen med kort kardan direkt från vevaxeln som ger ungefär 54min/lit vid 1000 varv och är väl rätt lagom till 1an i M registret men är för mkt om jag vill ner på 4 i LL möjligen med högsta snabbväxeln.
Tryckbegränsaren i ventilpaketet får jobba mkt med värme som följd om de stämmer dåligt

Provade driften lite igår men skapade mig ingen riktig bild på hur snabbt ekipaget gick men misstänker att det var runt 2 - 2,5km/h vilket är i underkant. Brukar ligga på M1 - M2 @1500rpm när jag tuffar runt bland stubbarna. Kan det vara runt 3km/h?
Så visst där märker man att det skulle vara lite mer flås kanske.

Låter som att du kör strax över tomgång? Eller kan köra rättare sagt. Vore ju en dröm så sett.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

Mossebo  
#832438 Slå Weimer en signal. Tror att de har bra koll även på Mohedavagnar. De har säkert en bra lösning till dig. Tror min pump ger 50 liter vid 1000varv på motorn och 60 liter vid 1200 varv. Jag har en Weimer 12tons kärra. Men tycker nästan den går lite för fort. När jag kör kranen så ligger jag på ca 1100 varv. Å det räcker gott till den 7m kranen jag har.
Jag har växellåda på min. Så kör på 540 tappen på traktorn.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

MalZon  
#832439
Mossebo skrev:Slå Weimer en signal. Tror att de har bra koll även på Mohedavagnar. De har säkert en bra lösning till dig. Tror min pump ger 50 liter vid 1000varv på motorn och 60 liter vid 1200 varv. Jag har en Weimer 12tons kärra. Men tycker nästan den går lite för fort. När jag kör kranen så ligger jag på ca 1100 varv. Å det räcker gott till den 7m kranen jag har.
Jag har växellåda på min. Så kör på 540 tappen på traktorn.

Visa gärna en bild på hur det ser ut med växellådan på din.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

Mossebo  
#832478 Den sitter på draget. Å drivs via kraftuttagsaxeln. Så kanske inte riktigt den lösningen du funderat på?

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny huggarvagn, MOWI 1250WD/Moheda m121/4WD/Kesla 10

MalZon  
#832488
Mossebo skrev:Den sitter på draget. Å drivs via kraftuttagsaxeln. Så kanske inte riktigt den lösningen du funderat på?

Aha, nä var väl inte det jag var ute efter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).