Traktorer och processorer

Anpassa Valmet 705 för skog och snö

652 inlägg 357668 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#818906 Boman, ska bli intressant att se erat resultat, har inte lyckats hitta bild på en senare valmet med svart hytt och svarta fälgar och svart hjulnav. 😀

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#818907 Här var lite olika varianter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Boman  
#818910 Så här blev det har funderat på att måla en röd rand längst ut på fälgkanten.

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

alias  
#818913
molnia skrev:En sökträff av valmet 705 på Google gav en text där ett par stycken fick min uppmärksamhet.
https://lantbruksnytt.se/hallbar-bekvam ... gsysslare/

"Jordbruksdraget är enkelt att sätta på och ta av utan att man behöver krypa under traktorn. När det inte används hänger det i frontviktsbryggan."


Det kan jag inte riktigt hålla med om, ca 30-4kg järn som ska hakas dit för att fästa jordbruksdraget...
Vilken del har de då fått fast i frontbryggan som frontvikt?

"Mellan luftfilter och hytt sitter batteriet som är på 12 V och 150 Ah. Lite för högt upp för att vara bekvämt vid service, men i gengäld en placering som gjorde det möjligt att dra in kablarna och montera huvudströmbrytaren i hytten."


Det är ju riktigt men vår har inte huvudbrytarrn inne i hytten utan ute i en motorkåpa på höger sida. Har någon av er huvudbrytataren i hytten?


Utan att ha detaljgranskat jordbruksdragets konstruktion så hade jag förutsatt att det är själva "gaffeldelen" av draget som avses (den delen som du kan sidoförskjuta beroende på val av i vilket av hålen i kassetten du bultar fast den).

Hade förutsatt att den delen kunde fästas fram i bogseringsbulten i frontbryggan, men att man tänker sig att själva kassetten får sitta kvar under hitchen (frigångshöjden blir ju lidande, men detär ju inte så viktig om man inte ska använda traktorn i skogen).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#818922 Jo du har helt rätt i att det lär bara vara jordbruksdraget. Har inte tänkt på att den skulle gå att trä in så långt i bogseröglan i frontbryggan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Boman  
#833842 Monterade en voltmätare ikväll! Nu med elspakar så är det känsligare om det laddar för mycket.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Boman  
#834291
1708880262_1000002630.jpg
Nu har jag tröttnat på att huggarbältet ligger ivägen på golvet i traktorn. Sågade isär en plastback och monterad den på en skiva som ja fäste på insidan av dörren. Får vi se om den är ivägen när man ska klättra in och ut ur traktorn.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).