Traktorer och processorer

Traktorprovessor för vedprod

6 inlägg 885 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Traktorprovessor för vedprod

MrStraightpull  
#839397 Åren går och medhjälpare faller ifrån...

Behöver ca 20 kbm travat på skogskärran för att det skall räcka till vintrarnas eldning. Mest fältkanter och dungar med löv men också större aspar och vindfällen (mest tall).

Pga första meningen söker jag nu lösning för att minska arbetsmängden och funderar därför på traktormonterad processor (vill inte köra med vagn. Traktorn är skogsskyddad Valmet 6200 så den är tung och stabil. Har mindre ekipage för skotningen.

Efter att ha tittat runt så:
Hypro 300 - fin men för dyr
Kesla - vagnsmonterad går bort
Kellfri - inte så dyr men vagnsmonterad och inte så imponerad av filmerna.

Här nu fastnat för Niab/ForsMW. Kostar en del men inte som en Hypro. Gillar att den jobbar på undersidan, att man kan flytta riset åt sidan och att jag kan få längdmätning. Stark vinch också.

Investeringen sker inte i kontexten av normal lönsamhet i skogsbruk utan för att kunna hantera vedprod utan medhjälpare i första delen av processen.

Är Niabprocessorn bra till tänkt arbete?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Traktorprovessor för vedprod

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#839399 Processor för att hugga 20 m3t om året? Är du på riktigt? Köp el, olja, färdighuggen ved eller vad som helst.

Användarvisningsbild

Re: Traktorprovessor för vedprod

MrStraightpull  
#839406 Det finns även gallringsjobb i skogen glömde jag att säga. 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktorprovessor för vedprod

Camaro1969  
#839461 Kranman p25?

Användarvisningsbild

Re: Traktorprovessor för vedprod

paavo25  
#839491
Skogsola skrev:Processor för att hugga 20 m3t om året? Är du på riktigt? Köp el, olja, färdighuggen ved eller vad som helst.



Definitivt!

Hakki eller nokka 400 prosessor eller patu 30, domär ju ej lika dyra mera än hypron.

Användarvisningsbild

Re: Traktorprovessor för vedprod

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#839496 Då kanske veddrivare kunde vara ett alternativ.
Veddrivare

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).