Traktorer och processorer

Bränslemätare på Valtra A75

9 inlägg 894 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bränslemätare på Valtra A75

ih685  
#839289 Jag har ett problem med bränslemätningen på min Valtra .
Då bränsletanken är halv så visar instrumentet tom tank. Jag beställde en ny tankgivare från Olssons, då jag trodde den var problemet.
Problemet verkar dock kvarstå med den nya givaren. Jag har toppfyllt tanken 2 gånger, men på instrumentet visar mätaren drygt halv tank, och sedan jag kört ur ca 35 liter så visar den tomt.
Är det någon som kan tipsa mej om var orsaken kan vara och gärna också lösningen. Man vill ju ogärna köra soppatorsk...

Fd IH685 numera Valtra



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Bränslemätare på Valtra A75

Bert1  
#839309 Har du kollat så flottören rör sig korrekt och att mätaren följer flottörens läge?

Användarvisningsbild

Re: Bränslemätare på Valtra A75

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#839337 Har ungefär samma problem, löser det genom att tanka ofta...
Men följer tråden för att se om det kommer en enkel lösning...

Användarvisningsbild

Re: Bränslemätare på Valtra A75

Björnliden  
#839401 På min a75 -04 så ändrades bränslemätaren då jag slog av/på 4WD och diffspärr. Kablarna till dessa funktioner går i samma härva och problemet minskade då jag gjorde rent skarvkontakterna i kablaget under hyttgolv. Spänningsfall kanske.
Passa på och gör ren sugröret ner i tanken då du är där och skruvar. Den mittre anslutningen på min, lossa banjoskruven. Sugröret mitt var fullt med skräp.

Avatar Fallback

Re: Bränslemätare på Valtra A75

hfab  
#839412 Dålig jord till antingen mätaren eller armaturen.

Avatar Fallback

Re: Bränslemätare på Valtra A75

ih685  
#839483 Det visar sig också att grannen en bit bort också har problem med missvisning på sin A75. Den visar dock halv tank när tanken är tom, vilket lett till soppatorsk några ggr.
Vi tog isär den utbytta givare och hittade ..just det, ingenting. Det är ingen flottör utan 2 plaströr inuti varandre, en kapacitiv givare, vilket krånglar till det med uppmätning av funktionen. Det blir att riva upp golvet och rengöra och desinficera kontakthuset och som dom säger "exercera kontakten", och titta på visaren vad som händer innan man lägger igen golvet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bränslemätare på Valtra A75

Fredi  
#839510 Kolla även hyttens jordning, mätartavlans jordning. Även kontakten på kabelhärvan mellan hytt och chassi kan bråka. Felet verkar vara dålig kontakt nånstans

Avatar Fallback

Re: Bränslemätare på Valtra A75

ih685  
#840184 Verkstadshandboken säger att givaren skall vid uppmätning ge 70ohm "tom" tank, 3ohm "full" tank. Olssons givare gav 180 resp 100 ohm.
Beställde så en givare från Lantmännen. Gav rätt värden vid uppmätning och funkade som den skulle i tanken.
Bara att returnera Olssons givare.
M a o Olssons givare nr 60921 är inte kompatibel med Valtra A-serien.

Frid o fröjd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bränslemätare på Valtra A75

Bert1  
#840222 Det skulle du ju ta med dom för det där är ju helt åt skogen
Ja där är väl lite övrigt och önska på en del av deras grejer

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).