Traktorer och processorer

Bromsar på Valtra A83

14 inlägg 1003 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bromsar på Valtra A83

Bergnäs  
#833814 Har en Valtra A83 som är 10 år och bromsarna håller på att ta slut.
Hur byter man dom och skall man även byta kopplingen.
Måste man klyva traktorn



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Bromsar på Valtra A83

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#833820 Ursäkta nu är jag inte expert på A serien men är de inte hydrauliska bromsar som på de större modellerna med huvudcylindrar på torpedväggen o slavcylindrar uppe på bakaxeln?
Har du justerat bromsarna enl manualen?
Våta bromsar brukar inte ta slut på 10 år om den inte gått massor av timmar eller bromsarna hängt på

Användarvisningsbild

Re: Bromsar på Valtra A83

Bergnäs  
#833821 Traktorn har gått 6000 timmar och bromsarna är justerade vid ett tillfälle för ca. 2 årsedan

   TS
Avatar Fallback

Re: Bromsar på Valtra A83

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#833829 Går de inte justera mer eller på vilket vis håller dom på att ta slut?
På de större måste trumpeten bort för att byta bromsar så den delas inte på mitten som för att byta koppling

Användarvisningsbild

Re: Bromsar på Valtra A83

Bert1  
#833833 Är samma på dom mindre gnisten att trumpeten måste bort för att byta bromsdiskarna men bromshydraliken kommer man åt utifrån
Jag är ju väldigt tveksam till att bromsdiskarna skulle va slut på dom timmarna
Ts får nog förklara lite bättre vad han har för problem med sina bromsar om vi skall kunna ge några vettiga råd

Avatar Fallback

Re: Bromsar på Valtra A83

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#833834 Vad jag förstått är de vanliga att huvud eller slavcylindrarna ger upp o tömmer systemet….

Användarvisningsbild

Re: Bromsar på Valtra A83

Bergnäs  
#833843 Det låter metalliskt när ena sidan är bortkopplad "för att bara anlita ena sidan vid fastkörning" och det går ej att bromsa ena däcket helt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bromsar på Valtra A83

Bert1  
#833882 Låter det inget när du bromsar normalt ?dålig bromsverkan annars med?

Användarvisningsbild

Re: Bromsar på Valtra A83

Bergnäs  
#833940 Jo bromsverkan är svag det är som en fördröjning, men det går att broms fast traktor

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bromsar på Valtra A83

Bert1  
#833952 Länge sen du luftade/bytte bromsvätska

Användarvisningsbild

Re: Bromsar på Valtra A83

Bergnäs  
#833976 Har aldrig bytt bromsvätskan aldrig luftat det

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bromsar på Valtra A83

Bert1  
#834002 Har varit ute för lite konstiga fenomen i pedalen med gammal bromsvätska på både 6000 och N-serien
Jag hade nog börjat med och bytt bromsvätskan (brukar stå med i servicelistan runt 2000t) och sen justera till bromsarna så du får dom till och ta jämt men tänk på att inte justera så dom tar för högt på pedalen (står med i instruktionsboken hur bromsarna justeras för lämpligt pedalspel) och se sen hur det uppträder.
För jag har själv varit ute för på olika traktorer att det kan krama/mala ibland när man håller på å bökar i leran och får styrbromsa utan det har varit nåt

Användarvisningsbild

Re: Bromsar på Valtra A83

Bergnäs  
#834011 Tack för hjälpen skall börja med bromsvätskan så får vi se
Tack

   TS
Avatar Fallback

Re: Bromsar på Valtra A83

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#834023 Håller med bert, man måste se till att de yttre grejerna är ok på en traktor så bromsbelägg bytts inte som på en bil direkt.
De slits inte på samma vis då de är oljekylda av växellådsoljan i detta fallet medan bromsvätskan byts i en bil var andra eller tredje år enl serviceboken på en bil och de är nog inte fel att göra de på en traktor med.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).