Traktorer och processorer

New Holland L85 1998

128 inlägg 54247 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

stegmaster  
#66657
totte skrev:Finns en på trakten här.

Går den som lantbruksmaskin, eller som någon typ skördare? :geek:

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

totte  
#66662 Har då sett att han har nåt skördaraggregat på den, tidigare körde han den som lastare också, men sen har han skaffat en Volvo hjullastare. Ingen jag direkt känner, men åker förbi där rätt ofta. Bekantskap på nivån höjer handen när jag kör förbi om han är ute.

Avatar Fallback

Re: New Holland L85 1998

massa-ved  
#66677 Jobbade på Ford när den första såldes här i trakten -88 eller -89 var det tror inte det har sålds nån mer runt Skövde. Det var en som satte flisaggregat på den. Det är inte snurrstol i den utan man vänder hela förarkonsollen med stol och ratt. Modellerna som hade den konstruktionen hade efterbeteckningen BI-DI (bidirection) Gjorde storservice på en för ett par år sen det var 18 oljepluggar varav en satt ovanför plattan för drag infästningen som fick plockas ner. Det var inte så mycke Ford i dem. Versatile är ett kanadensiskt märke som Ford köpte för ett antal år sen. 276-an är en Versatile med Ford logga och som målats blå de var röda i original sitter en Cummins 6-a i den. Har väl ändrats lite med åren nu är ju Fiat och Case med i den gruppen också. l

Avatar Fallback

Re: New Holland L85 1998

massa-ved  
#66717 Versatile såldes till Buhler när NH och Case gick samman.
Jadu Stegmaster det du var minst negativ till hos Ford/NH var ju inte så mycke äkta Ford/NH. County modellerna gjordes av ett annat företag med fords motor, växellåda och bakaxel som grund.
Finns det verkligen ingen äkta Ford/NH du gillar? Steyer är med i den gruppen också den har i allafall samma motor som Valtra fast det är ju en Case i grunden.

Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

stegmaster  
#66742
massa-ved skrev:Versatile såldes till Buhler när NH och Case gick samman.
Jadu Stegmaster det du var minst negativ till hos Ford/NH var ju inte så mycke äkta Ford/NH. County modellerna gjordes av ett annat företag med fords motor, växellåda och bakaxel som grund.
Finns det verkligen ingen äkta Ford/NH du gillar? Steyer är med i den gruppen också den har i allafall samma motor som Valtra fast det är ju en Case i grunden.

Det jag ser efter på en traktor, e om den e innriktat för kjörning i skogen, med utstyr som en använder der.
I övrigt e jag ingen märkesfrik. Hadde en Zetor traktor innan jag kjöpte valmet, och den va helt ok, men obrukbar för kjöring med huggarvagn. I Norge e det endast valmet/valtra som e innriktat för skogsbruk från fabrikk.(at dom i tillägg e kjent för at vara driftsäkra gör ju det hela ennu bettre).
Så jag tror nog det finns mange bra traktorer, men tyvärr e det endast valtra som fortfarande innriktar sina traktorer för skogsbruk, åtmintstone i Norge e det så.( vet at del andra trakormärken lager skogshytt på sina traktorer i Sverige, men så er det inte i Norge.)
När jag skulle byta den Zetor jag hadde innan, frågade jag Importören om dom kunne ta inn en Ny från Sverige med skogsutrustning, men det ville dom inte.(Deras bekymmer var sevice och deler til denna lite "annorlunda" traktoren, detta va i 2003.), så derav blev det Valmet.
Til din fråga om at gilla äkta Ford/Nh, så måste det vara en Ford 4000 som drivkälla til vedmaskinen. :wink:

Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67677 Du slurfi är traktorn skogsutrustad? iså fall är det dubbelkomando i den?

Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67703
Mowi skrev:Du slurfi är traktorn skogsutrustad? iså fall är det dubbelkomando i den?

Den har bukplåt, dock ej monterad för tillfället. Dubbelkommando mm finns i min framtidsplan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73424 En bild med de nya 55w xenon ljusen, funkar fint och var värd de 748:- jag betalade
ink moms och frakt från en auktion på Tradera.se
Bak sitter det ett par 35w xenon som jag fick för 520:- ink moms & frakt.
NHL85dec2009a.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

stegmaster  
#73443 Såg riktit bra ut, skulle vore roligt med en bild inne i från hytten och ut, hur det ser ut från förerplats? :-bd
Dom skickade ju inte utomlands, dom der firma på Tradera.se. :x

Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73486 Ajaj, du får flytta hit till EU, eller köpa av nån annan.

   TS
Avatar Fallback

Re: New Holland L85 1998

dimper  
#73493
stegmaster skrev:Såg riktit bra ut, skulle vore roligt med en bild inne i från hytten och ut, hur det ser ut från förerplats? :-bd
Dom skickade ju inte utomlands, dom der firma på Tradera.se. :x


For konvertering av vanlige lykter får du billige Xenon-kit fra http://www.vvme.com, ingen problemer med sending til Norge.
Et H3-kit med frakt koster fra nkr375, ekstrakostnader utover dette som tollklarering og mva slipper du å tenke på siden de automatisk merker pakken som gave med lav verdi :grin:

Har ikke erfaringer med å montere det i arbeidslysene på traktoren, men jeg hatt et sånt kit i fjernlysene på bilen i 2 år nå uten problemer. Jeg vil anta at de varer lenge på traktoren også dersom man monterer lampene på gummiføtter, feks biltema art 63-102.

Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73494 Här en bild på xenon vs halogen samma antal watt 55, dock ej helt jämförbart så här på bild
eftersom halogenlampan är riktad rakt mot kameran och xenonen 45º ner i marken
så skillnaden är ännu större i verkligheten.
NHL85dec2009d.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73503 Jag är inne på att göra detta också, först på framljusen för dom är usla på min traktor.
Alltså ett bi-kit H4 hel/halv. Ska bli spännande att se vad det ger.
Tyvärr finns dom bara i 35W.

Faller detta väl ut lär det hamna på fler ställen. :)
Tittar man på Slurfis bilder så får man höga förväntningar.

Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73674 Slurfi: Får man fråga vilken säljare du köpte av på tradera?
En del känns lite tveksamma...

Användarvisningsbild

Re: New Holland L85 1998

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73684 Jag köpte av Empalainen & Frozzen, alla är tveksamma tills man har grejerna i handen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).