Traktorer och processorer

Vad kör ni med?

2087 inlägg 1158253 visningar 301 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Elis76  
#824724
Skogen2 skrev:Köpte en moheda 121 4wd med mt41 kran 2022
Körde sen ut 1300 fub slut avverk gran i Moss o torrmark bland stubbar o sten ingen fastkörning
1km till avlägg enkel väg inga körskador fulla lass
Traktor o vagn rullar på fortare än skotare väger inte så mycket både lastad o tomkörng
Nöjd o inget krångel bara o köra


En sådan här vagn och kran?

https://www.ftgforest.com/moheda/sv/produkter/moheda/ftg-moheda-skogsvagnar/moheda-m121-4wd/

https://www.ftgforest.com/moheda/sv/produkter/moheda/ftg-moheda-skogskranar/moheda-m41t/

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

MalZon  
#824726 M41T motsvarar äldre M50 kranen om man ska kolla på siffror?

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Skogen2  
#824761 Stämmer en 12a med 41ans kran o lågtrycks spakar inne i hytten.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

MalZon  
#824809
Skogen2 skrev:Stämmer en 12a med 41ans kran o lågtrycks spakar inne i hytten.

Köpte du vagnen ny?
Har du prövat elektriska spakarna? Tänkte om det var xöstor skillnad på dem eller inte.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Skogen2  
#824818 Köptes ny spakarna kändes bekväma hängde på knapparna till Stegmataren nu efteråt så e allt är i en handrörelse
Har inte provat elspakar så jag kan inte säga något

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

MalZon  
#824820
Skogen2 skrev:Köptes ny spakarna kändes bekväma hängde på knapparna till Stegmataren nu efteråt så e allt är i en handrörelse
Har inte provat elspakar så jag kan inte säga något

Najs. Jag är fortfarande kluven på vilka spakar jag vill ha. Skulle behövt provköra båda...
De spakarna du har är fast på vagnen och lyfts av varje gång du tar av vagnen från traktorn?

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Skogen2  
#824822 Två lätta handtag att lyfta in monterade så man sitter bekvämt i snurre stolen

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Skogen2  
#824828 Pcl spakar

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#824848 Köpte elservo för dryga 10 år sen i form av Ergo digistick och EX38, smidigt med bara elkablar när jag ville ha spakarna i armstöden

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

MalZon  
#824855
Skogen2 skrev:Två lätta handtag att lyfta in monterade så man sitter bekvämt i snurre stolen

De sitter på något fäste där det hederliga ventilpaketet med flerspak annars skulle suttit? Var det stor kostnadsskillnad mot EHC spakar?

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Skogen2  
#824880 Sitter på utfällbara 40x10 pljärn monterat på en tvärgående 40 rhs
En bult till varje handtag för in plj över rhsen när inte vagnen behövs
Ställbart stabilt o enkelt handhavande

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Skogen2  
#824882 Ps frågade inte om prisskillnaden

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

maltex  
#824900 PCL kostar ungefär hälften av EHC,sen beror det ju på hur avancerad kranstyrning man nöjer sig med. Funkar det med on/off eller ska man ha prop styrda funktioner och på vilka. Klarar man sej med standardventil eller behöver man tryckkompenserad/flödesdelande. Som mycket annat beror det på, man får välja hur långt snöret är.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#824920 Du kan väl egentligen bara köra utskjut o grip med on/off på en elstyrd och de blir de på hydralservo med.
Övriga funktioner blir via elservot och då är de inte så stor skillnad att ta alla 6 funktionerna med elservo.
Ventilkostnaden med olika avancerade ventiler får du funder på oavsett vilken typ av styrning du väljer.
Sen om detta nu i slutändan handlar om en Moheda 101/121 4wd så är de en EX38 ventil som sitter där i kranpelaren som även har slid för vagnsdriften och väljer man de lite dyrare elservot så finns där möjligheten att justera hastighet på vagnsdriften så den kan passa fler växlar

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

maltex  
#824937 Är det någon som har koll på vilken ventil Moheda/Mowi monterar med EHC storaspakar. Fast dom kanske bara levererar med minispakar nu.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).