Traktorer och processorer

Vad kör ni med?

2087 inlägg 1159175 visningar 301 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

MalZon  
#821557
jannee skrev:MalZon har totalt missuppfattat mig, ingen mening med att förklara när läsförståelsen är så pass låg.
Läs i stället om vad jag skrivet för att sedan begrunda.
Fattar du inte ska jag vara med TYDLIG.
ANDRA som egentligen INTE vet vad det handlar om tycker säkert det är övermaga att investera och då framförallt eftersom du redan har en hyfsad vagn. men eftersom du har kapital och i stället för att JUST SKATTA bort pengarna investerar du, vilket ALLA dugliga företagare gör.
Om det sedan är förnuftigt att investera i en ny vagn överlåter jag åt DIG att avgöra - inte mina pengar det handlar om. 😀

Känns som att det var fler som misstolkade dig isf.
Tack.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

tallen100  
#821615
JohannesG skrev:Det var väldigt vad många var negativa till att köpa ny kärra. Inte likt forumet.

Nej, men det är inte mycket som är sej likt på forumet längre.
Det som numera håller igång forumet är ca tre st trådar där ett par "troll" framför sitt tjat och agendor om och om igen, och stämningen och humöret är ju allt annat än bra i de trådarna, och det smittar nog tyvärr av sej lite grann till de Få normala trådar som finns. 🤔

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

maltex  
#821631 Det kan ju bli som det blir när villhöver personer ställer frågor, och svaren dom får inte duger/passar.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Joakim S  
#821635
maltex skrev:Det kan ju bli som det blir när villhöver personer ställer frågor, och svaren dom får inte duger/passar.

Om du menar @MalZon, så ställde han inga frågor i sin första post, utan han sa "Blir uppgradering av vagn nästa år."

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

alias  
#821637
MalZon skrev:
Elis76 skrev:@MalZon - Bra resonemang angående vagnsbyte.

Det är oftast bättre att byta en inventarie man använder i verksamheten medan den fortfarande betingar ett värde på andrahandsmarknaden och har låga underhållskostnader än tvärtom.

Du verkar ju köra ganska mycket virke trots allt och då behöver man maskiner i bra skick.

Ja jag ser ju en investering i det. Allt kan ju hända och nya vagnen kan ju strula, det vet man ju inte. Men man köper ju inte nya prylar med förväntan att de ska strula, tvärt om. Är 4 tons skillnad i storlek, alltså 150% av det jag har nu. 7,5m kran ist 5,1m idag, drivning som jag inte har idag, elektriska spakar ist för det överjävligt tunga ventilpaket som man nästan behöver vara 2 för att få dit, kan tuffa runt på tomgång näst intill med externa pumpen... Jag ser bara fördelar.
Jag har ca 10000m som ska ner närmsta åren och allt som effektiviserar ser jag som en investering. Vem vet, om 2 år kanske det står en ny traktor på gården med... 🤠


Om du har för avsikt att skota ut merparten av de 10 000 m3 i egen regi så förstår jag helt och fullt att man vill ha driven vagn och lägre kran än 5,1 m.

Vad det gäller ett ev. traktorbyte så är ju nytt alltid nytt, men jag tror att du får svårt att hitta en bättre grundkonstruktion för skogskörning än 6000-serien.

Skulle jag själv mot förmodan kolla på fabriksny traktor för skogskörning i dagsläget så hade jag sneglat mot de enklare Kubota-modellerna.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

MalZon  
#821667
maltex skrev:Det kan ju bli som det blir när villhöver personer ställer frågor, och svaren dom får inte duger/passar.

Märkligt antydande. Lite som att avundsjuka personen vill övertala att inte skaffa något som man själv vill ha för att se det går bra för andra.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

MalZon  
#821669
alias skrev:
MalZon skrev:
Elis76 skrev:@MalZon - Bra resonemang angående vagnsbyte.

Det är oftast bättre att byta en inventarie man använder i verksamheten medan den fortfarande betingar ett värde på andrahandsmarknaden och har låga underhållskostnader än tvärtom.

Du verkar ju köra ganska mycket virke trots allt och då behöver man maskiner i bra skick.

Ja jag ser ju en investering i det. Allt kan ju hända och nya vagnen kan ju strula, det vet man ju inte. Men man köper ju inte nya prylar med förväntan att de ska strula, tvärt om. Är 4 tons skillnad i storlek, alltså 150% av det jag har nu. 7,5m kran ist 5,1m idag, drivning som jag inte har idag, elektriska spakar ist för det överjävligt tunga ventilpaket som man nästan behöver vara 2 för att få dit, kan tuffa runt på tomgång näst intill med externa pumpen... Jag ser bara fördelar.
Jag har ca 10000m som ska ner närmsta åren och allt som effektiviserar ser jag som en investering. Vem vet, om 2 år kanske det står en ny traktor på gården med... 🤠


Om du har för avsikt att skota ut merparten av de 10 000 m3 i egen regi så förstår jag helt och fullt att man vill ha driven vagn och lägre kran än 5,1 m.

Vad det gäller ett ev. traktorbyte så är ju nytt alltid nytt, men jag tror att du får svårt att hitta en bättre grundkonstruktion för skogskörning än 6000-serien.

Skulle jag själv mot förmodan kolla på fabriksny traktor för skogskörning i dagsläget så hade jag sneglat mot de enklare Kubota-modellerna.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Går in med att försöka köra mestadelen av virket själv, och har återigen möjligheten till det utan att skuldsätta mig på något sätt. Min farsgubbe har haft nuvarande vagn i närmare 20år och jag satsar på något liknande med nästa.

Nä traktor tror jag inte jag behöver byta upp mig. Är väl om man skulle haft lite mer effekt och större hjul men inget som motiverar tillräckligt. Därför jag tänker satsa på en driven vagn.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

maltex  
#821674 Nån avunsjuka är det inte frågan om från min sida. Köp och använd vilken vagn du vill ha och behöver. Det var kanske mer att det blev lite mycket äpplen och päron.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#821681 Köpte min första drivna vagn nångång i mitten på 90 talet och de var ett av mina bästa köp i karriären.
Inne på en andra sen 5-6r sen
Skillnaden med drift på vagnen efter min bm650 gjorde större skillnad än när 650 byttes till en 805 4wd.
Finns de bärighet lastar jag nästan alltid fulla lass

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Rossignol  
#821689
gnisten83 skrev:Köpte min första drivna vagn nångång i mitten på 90 talet och de var ett av mina bästa köp i karriären.
Inne på en andra sen 5-6r sen
Skillnaden med drift på vagnen efter min bm650 gjorde större skillnad än när 650 byttes till en 805 4wd.
Finns de bärighet lastar jag nästan alltid fulla lass


Om man ska köpa en traktor för att ha till skogskärra så låter det som att det är vettigare att satsa på en tvåhjulsdriven traktor och kärra med drivning än en stark 4wd traktor och kärra utan drivning. Har jag uppfattat det korrekt?

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

jannee  
#821698 En bekant till mig har en BM 400 och efter den en skogsvagn med drift. Med detta förhållandevis billiga ekipage lastar han på sina 6 till 7 kubik och tar sig fram, visserligen sakta men säkert.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

MalZon  
#821707 Kör oftast hyggen på hösten/vintern så känner ibland att man få joxa lite för att komma ifrån vissa ställen, driften hade nog varit behjälplig där. Och ska jag ändå byta vagn så varför spara in på en sån grej?

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#821715
Rossignol skrev:
gnisten83 skrev:Köpte min första drivna vagn nångång i mitten på 90 talet och de var ett av mina bästa köp i karriären.
Inne på en andra sen 5-6r sen
Skillnaden med drift på vagnen efter min bm650 gjorde större skillnad än när 650 byttes till en 805 4wd.
Finns de bärighet lastar jag nästan alltid fulla lass


Om man ska köpa en traktor för att ha till skogskärra så låter det som att det är vettigare att satsa på en tvåhjulsdriven traktor och kärra med drivning än en stark 4wd traktor och kärra utan drivning. Har jag uppfattat det korrekt?

Drift under lasset gör mer nytta än driven framaxel helt klart, men en 4wd traktor går dit du styr på ett annat vis utan att styrbromsa.
Sen är de flesta 2wd rätt omoderna i största allmänhet.

Måste väl tillägga att jag en annan ingångsvinkel hur traktor o vagn ska se ut då jag alltid har haft kranen på traktorn vilket ger annan viktfördelning.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

molnia  
#821724 Jag letade efter en tråd där vi samtalade för några år sedan om problematiken med att ha en traktor och många användningsområden tex , skogen och snöröjning och lastarkörning. Någon som kommer på vad tråden hette?

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

toker72  
#821745 För mig som försöker klara mig utan kedjor på grund av vägkörning gör vagnsdriften stor skillnad med kedjor skulle jag säkert klara mig utan men även när det är bart kan man få hjälpa till med driften ibland så helt klart välj med drift om det är möjligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).