Traktorer och processorer

Vad kör ni med?

2087 inlägg 1159071 visningar 301 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

OlaE  
#44420 Ja, en Hypro 450, dock ej XL.

Men vi har både kört stormskog åt Södra med Hypro och skogsvagn, samt några medelålders slutavverkningar, så det fungerar bra ändå! :grin:

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

kronos  
#44560
OlaE skrev:Ja, en Hypro 450, dock ej XL.

Men vi har både kört stormskog åt Södra med Hypro och skogsvagn, samt några medelålders slutavverkningar, så det fungerar bra ändå! :grin:


jo då det tror jag skolan har köpt in en hypro och en ny n 82 framför med tank och pump på så de använder till den nya vagnen med men det har inte gått ett träd igenom den än :wink:

Avatar Fallback

Re:

patgus  
#44571
Andreas B skrev:Jag kör med MF 165 Kubik med driven LL vagn.
Den tar tyvärr lite för stor plats i gallringarna.

är det en kubik orginl??har en själv saknar lite delar,har fixat till den lite en hel del kvar. skulle vara kul med bilder på en komplet.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

OlaE  
#44614
kronos skrev:
jo då det tror jag skolan har köpt in en hypro och en ny n 82 framför med tank och pump på så de använder till den nya vagnen med men det har inte gått ett träd igenom den än :wink:


Låter som när jag gick i skolan, då hade vi en Valtra 6200 och en driven Moheda 120 med eget hydraulsystem och servohydraulik.
Riktigt trevligt ekipage, men stod mest stilla för att man ville att vi skulle köra skotarna istället, som var mycket äldre och i sämre skick.

Har jobbat som skördarförare ett tag, men gick ifrån entreprenören, och bor hemma och kör med skogsvagnen istället, riktigt perfekt att köra ved åt folk, och mindre objekt.
Det sitter ju 22,5x600 hjul på vagnen, så den både går fram och bär mycket bättre än traktorn, så jag får en del sura objekt som andra grannar inte klarar med sina små Farma och såna. :grin:

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Nolltax AB  
#44639 Volvo 745 -88.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

totte  
#44640
Nolltax AB skrev:Volvo 745 -88.


Just det, världens snabbaste traktor :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

kronos  
#44744
OlaE skrev:
kronos skrev:
jo då det tror jag skolan har köpt in en hypro och en ny n 82 framför med tank och pump på så de använder till den nya vagnen med men det har inte gått ett träd igenom den än :wink:


Låter som när jag gick i skolan, då hade vi en Valtra 6200 och en driven Moheda 120 med eget hydraulsystem och servohydraulik.
Riktigt trevligt ekipage, men stod mest stilla för att man ville att vi skulle köra skotarna istället, som var mycket äldre och i sämre skick.

Har jobbat som skördarförare ett tag, men gick ifrån entreprenören, och bor hemma och kör med skogsvagnen istället, riktigt perfekt att köra ved åt folk, och mindre objekt.
Det sitter ju 22,5x600 hjul på vagnen, så den både går fram och bär mycket bättre än traktorn, så jag får en del sura objekt som andra grannar inte klarar med sina små Farma och såna. :grin:


Nja när vi gick i ettan så va det de där hopplösa traktorena som gälde men då va det ju 705:P men nu har de insätt att det är skotan som gäller så trakotrena står mest:P men de borde kunna använda de mer i praktisk körning när vi hugger och så:P

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

New holland patu  
#45395 Hur mycket hästkrafter är det i en 6600? Funderar på hur mycket en vagn med så stora pumpar behöver. Har tittat på en 135 4wd från -98 funderar på om min Nh 75hk är tillräcklig. Man vill ju inte att traktorn ska bli en begränsning.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

New holland patu  
#45401
OlaE skrev:
Bild

Bild

Bild

Bild





Bild

Bild


Avverkningsgruppen här hemma. :grin:

Jag med Valmet 6600, Moheda 155 4WD, med Cranab-kran 580, 9,2m, dubbla hydraulpumpar, Dannfors el-joysticks, vinch på traktorn, bukplåt. Grindytan är 4kvadratmeter. 8)
Grannen med Valmet 805 med frontmonterad hydraulpump, ÖSA-driven skogsvagn samt Hypro 450.





Ola E, jag funderar på en annan sak också, du har ju pumpen monterad på vagn med k-axel. Funkar det bra? Eller störs man av att ha en k-axel när man håller på och trixar och knyter ekipaget i skogen. Känns ju gediget annars att ha det så. På dom mindre vagnarna brukar man ju numera sätta pumpen på traktorn.

Mvh

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

OlaE  
#45852
New holland patu skrev:Hur mycket hästkrafter är det i en 6600? Funderar på hur mycket en vagn med så stora pumpar behöver. Har tittat på en 135 4wd från -98 funderar på om min Nh 75hk är tillräcklig. Man vill ju inte att traktorn ska bli en begränsning.


Hela 105hk. :smile:

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

OlaE  
#45853
New holland patu skrev:Ola E, jag funderar på en annan sak också, du har ju pumpen monterad på vagn med k-axel. Funkar det bra? Eller störs man av att ha en k-axel när man håller på och trixar och knyter ekipaget i skogen. Känns ju gediget annars att ha det så. På dom mindre vagnarna brukar man ju numera sätta pumpen på traktorn.

Mvh


Ja, det trodde jag med skulle bli en riktig pina med kardanaxel till pumparna.
Den Valtra + Moheda jag har kört innan hade nämligen pumpen monterad bakpå kraftuttaget, med fyra bultar.

Men jag har aldrig störts utav kardanaxeln, den följer mycket bra tack vare ramstyrningen, och pumparna blir ett långt och tungt paket, så jag förstår varför det inte går att montera på traktorn. De sitter för övrigt skyddade med ett par mm tjocka plåtar, så risken är minimal att det händer något där.

Visst kan man väl knyta ekipaget riktigt duktigt, och då är det kanske inte så bra att ha kardanen drivandes, men för det mesta slår man snabbt och smidigt ifrån med knappen, rätar upp ekipaget, och slår igång kraftöverföringen med knappen igen. :grin:

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Massey165  
#47017 Massey 165, 1965-modell.
Igland 3 tonns vinsj.
IMG_1274.JPG

IMG_1278.JPG


Akkurat nå står den 500 meter fra bilvei, uten nok strøm til å dra starter. Ble stopp da jeg skulle lirke inn et høyere gir, med tømmer bak. Er nok noe som stjeler strøm eller noe...

Blir å ta med et bilbatteri og startkabler i ryggsekken i morgen, kjempearti...

Andreas

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Tigerwalk  
#47097 Jag kör med en BM Buster 400 -69 utrustad med frontlastare, en wirekran av okänt märke (gul - men är snarlik en Väse-kran) samt en vedkärra (boggie). Går fin-fint, men har även köpt en Fordson Major -60, som jag ska ha mer uteslutande för skogen. :grin:

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Tigerwalk  
#47098 Skickar en bild på Majoren :grin:

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Tigerwalk  
#47099 Och här kommer mr Buster 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).