SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Bioenergi

Stockmätning av ved - hur många fub?

146 inlägg 37998 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

adahlm  
#836988
totala vikten på färdig ved plus spån flisor mm ökat med cirka 200 kg fub


Varifrån denna 200kg? Slår man in 1fub - 1000kg i vedmaskinen kommer det ut 1000kg ved - spån o skräp.

Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Vedproducent  
#836989
adahlm skrev:
totala vikten på färdig ved plus spån flisor mm ökat med cirka 200 kg fub


Varifrån denna 200kg? Slår man in 1fub - 1000kg i vedmaskinen kommer det ut 1000kg ved - spån o skräp.

Jo men om dom väger veden så väger den cirka 415 kg kubiken rå plus minus enstaka kg. Ta det gånger 2,7 i omräkningstal och lägg till vikten för spån flisor mm så kommer dom upp i nästan 1200 kg fub för råvaran vilket är helt omöjligt. Lika omöjligt är det att den färdiga vikten är 350 kg kubiken som det blir med deras siffror. Det här är en otroligt enkelt sätt att få veta exakt omräkningstal. Tråkigt för dom men vi vet ju hur det ligger till som håller på med detta.

Avatar Fallback

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

adahlm  
#836991
Är det inte högst relevant givet att många köper långved med leverans på timmerbil (som vi gjorde). Här görs ofta priset upp genom att räkna travvolym (ca. 25 m3t på en timmerbil utan släp) och för detta ska säljaren ha betalt. För att få ett hum om priset så används ofta m3fub som grund genom fastvolymprocenten och prislistan för björkmassaved.


Måste nog säga att systemet vi har här i Finland är mycket tydligare och ger mindre risk för fel.

Dvs. Skördaren mäter och virket körs ut i högar. Då vet man med mycket stor noggrannhet vad det finns i högen som man som vedhandlare köper upp.

Skördaren mäter i FPB och mätsystemet kalibreras med manuella mätningar enligt visst schema. Inga som helst omräkningstabeller används i den processen.

Avatar Fallback

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

adahlm  
#836999
Jo men om dom väger veden så väger den cirka 415 kg kubiken rå plus minus enstaka kg. Ta det gånger 2,7 i omräkningstal och lägg till vikten för spån flisor mm så kommer dom upp i nästan 1200 kg fub för råvaran vilket är helt omöjligt.


Aah, nu förstår jag hur du menade.

Är det möjligt att väga nån av säckarna? Antar att virket var fällt nyligen nu på 2024-års sida.

Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Vedproducent  
#837002
adahlm skrev:
Jo men om dom väger veden så väger den cirka 415 kg kubiken rå plus minus enstaka kg. Ta det gånger 2,7 i omräkningstal och lägg till vikten för spån flisor mm så kommer dom upp i nästan 1200 kg fub för råvaran vilket är helt omöjligt.


Aah, nu förstår jag hur du menade.

Är det möjligt att väga nån av säckarna? Antar att virket var fällt nyligen nu på 2024-års sida.

Dom vill inte. Det har jag skrivit hur många gånger som helst. Dom får leka som dom vill med sina siffror. Vill dom inte veta riktig fakta så slipper dom.

Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Ove Lindberg  
#837010 Varför och ville inte Biometria inte delta? Om det var så, verkar det lite konstigt.

Avatar Fallback

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

80-90  
#837024
Ove Lindberg skrev:Varför och ville inte Biometria inte delta? Om det var så, verkar det lite konstigt.

Dom äger inte mätramarna

Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Ove Lindberg  
#837026 Tack för svaret. Det är enligt mitt se på saken snömos. För övrigt får jag inte svara på Alvarssons inlägg.

Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Torbjörn Johnsen  
#837029 Det här med vikt blir ju ett ganska konstigt utgångsläge för diskussionen? Ingen i "vedkedjan" får ju betakt, eller betalar efter vikt. Varken skogsägaren, vedproducenten eller vedköparen. Alla gör affärer efter volymmått. Att då blanda in vikten, som dessutom varierar och förändras stort hos ved beroende på årstid och torkning blir ju enligt mitt sätt att se det som ett sidospår.

Vi har mätt upp det säkraste måttet vi kan mäta: styckvis klavat och längdmätt rundvirke i m3fpb. Sedan har vi gjort en så bra mätning som möjligt av den travade volymen (för att få en uppfattning om fastvolymprocenten för ett stamvedslass) och vi har fyllt ved i olika behållare med kända volymer (storsäckar och traktorflak). Vi tar gärna en diskussion om det finns osäkra punkter i denna "mätkedja" och vilka de i så fall skulle kunna vara? Fyllnadsgrad? Vedträdens storlek? Stamvedens grovlek? Krympning eller något annat? Men att ta vägen över ett ännu osäkrare viktmått kan ju knappast tillföra den här jämförelsen någonting?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Torbjörn Johnsen  
#837031
adahlm skrev:
Är det inte högst relevant givet att många köper långved med leverans på timmerbil (som vi gjorde). Här görs ofta priset upp genom att räkna travvolym (ca. 25 m3t på en timmerbil utan släp) och för detta ska säljaren ha betalt. För att få ett hum om priset så används ofta m3fub som grund genom fastvolymprocenten och prislistan för björkmassaved.


Måste nog säga att systemet vi har här i Finland är mycket tydligare och ger mindre risk för fel.

Dvs. Skördaren mäter och virket körs ut i högar. Då vet man med mycket stor noggrannhet vad det finns i högen som man som vedhandlare köper upp.

Skördaren mäter i FPB och mätsystemet kalibreras med manuella mätningar enligt visst schema. Inga som helst omräkningstabeller används i den processen.


Jag håller med om att ni har det bästa systemet i Finland. Skördarmätning och betalning för kubiken inkl.bark. Färre felkällor och möjlighet att få ut den primära mätdatan direkt i anslutning till avverkningen. Så vill vi ha det i Sverige också!😭

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Ove Lindberg  
#837032 Ni gör ett bra jobb.

Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Vedproducent  
#837036
Torbjörn Johnsen skrev:Det här med vikt blir ju ett ganska konstigt utgångsläge för diskussionen? Ingen i "vedkedjan" får ju betakt, eller betalar efter vikt. Varken skogsägaren, vedproducenten eller vedköparen. Alla gör affärer efter volymmått. Att då blanda in vikten, som dessutom varierar och förändras stort hos ved beroende på årstid och torkning blir ju enligt mitt sätt att se det som ett sidospår.

Vi har mätt upp det säkraste måttet vi kan mäta: styckvis klavat och längdmätt rundvirke i m3fpb. Sedan har vi gjort en så bra mätning som möjligt av den travade volymen (för att få en uppfattning om fastvolymprocenten för ett stamvedslass) och vi har fyllt ved i olika behållare med kända volymer (storsäckar och traktorflak). Vi tar gärna en diskussion om det finns osäkra punkter i denna "mätkedja" och vilka de i så fall skulle kunna vara? Fyllnadsgrad? Vedträdens storlek? Stamvedens grovlek? Krympning eller något annat? Men att ta vägen över ett ännu osäkrare viktmått kan ju knappast tillföra den här jämförelsen någonting?

Så du tycker ni har rimliga siffror om vikten blir 1200 kg fub?

Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Torbjörn Johnsen  
#837038
Vedproducent skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Det här med vikt blir ju ett ganska konstigt utgångsläge för diskussionen? Ingen i "vedkedjan" får ju betakt, eller betalar efter vikt. Varken skogsägaren, vedproducenten eller vedköparen. Alla gör affärer efter volymmått. Att då blanda in vikten, som dessutom varierar och förändras stort hos ved beroende på årstid och torkning blir ju enligt mitt sätt att se det som ett sidospår.

Vi har mätt upp det säkraste måttet vi kan mäta: styckvis klavat och längdmätt rundvirke i m3fpb. Sedan har vi gjort en så bra mätning som möjligt av den travade volymen (för att få en uppfattning om fastvolymprocenten för ett stamvedslass) och vi har fyllt ved i olika behållare med kända volymer (storsäckar och traktorflak). Vi tar gärna en diskussion om det finns osäkra punkter i denna "mätkedja" och vilka de i så fall skulle kunna vara? Fyllnadsgrad? Vedträdens storlek? Stamvedens grovlek? Krympning eller något annat? Men att ta vägen över ett ännu osäkrare viktmått kan ju knappast tillföra den här jämförelsen någonting?

Så du tycker ni har rimliga siffror om vikten blir 1200 kg fub?


Vi vet inget om vikten. Varför är inte våra volym-siffror rimliga? Vari består mätfelen när vi mäter volym?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

80-90  
#837040
Torbjörn Johnsen skrev:Det här med vikt blir ju ett ganska konstigt utgångsläge för diskussionen? Ingen i "vedkedjan" får ju betakt, eller betalar efter vikt. Varken skogsägaren, vedproducenten eller vedköparen. Alla gör affärer efter volymmått. Att då blanda in vikten, som dessutom varierar och förändras stort hos ved beroende på årstid och torkning blir ju enligt mitt sätt att se det som ett sidospår.

Vi har mätt upp det säkraste måttet vi kan mäta: styckvis klavat och längdmätt rundvirke i m3fpb. Sedan har vi gjort en så bra mätning som möjligt av den travade volymen (för att få en uppfattning om fastvolymprocenten för ett stamvedslass) och vi har fyllt ved i olika behållare med kända volymer (storsäckar och traktorflak). Vi tar gärna en diskussion om det finns osäkra punkter i denna "mätkedja" och vilka de i så fall skulle kunna vara? Fyllnadsgrad? Vedträdens storlek? Stamvedens grovlek? Krympning eller något annat? Men att ta vägen över ett ännu osäkrare viktmått kan ju knappast tillföra den här jämförelsen någonting?

Måste rätta dej lite här Torbjörn. Det är allt fler Vedköpare som efterfrågar vikten på veden man levererar . De har blivit mera medvetna om kWh i den .

Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Vedproducent  
#837042
Torbjörn Johnsen skrev:
Vedproducent skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Det här med vikt blir ju ett ganska konstigt utgångsläge för diskussionen? Ingen i "vedkedjan" får ju betakt, eller betalar efter vikt. Varken skogsägaren, vedproducenten eller vedköparen. Alla gör affärer efter volymmått. Att då blanda in vikten, som dessutom varierar och förändras stort hos ved beroende på årstid och torkning blir ju enligt mitt sätt att se det som ett sidospår.

Vi har mätt upp det säkraste måttet vi kan mäta: styckvis klavat och längdmätt rundvirke i m3fpb. Sedan har vi gjort en så bra mätning som möjligt av den travade volymen (för att få en uppfattning om fastvolymprocenten för ett stamvedslass) och vi har fyllt ved i olika behållare med kända volymer (storsäckar och traktorflak). Vi tar gärna en diskussion om det finns osäkra punkter i denna "mätkedja" och vilka de i så fall skulle kunna vara? Fyllnadsgrad? Vedträdens storlek? Stamvedens grovlek? Krympning eller något annat? Men att ta vägen över ett ännu osäkrare viktmått kan ju knappast tillföra den här jämförelsen någonting?

Så du tycker ni har rimliga siffror om vikten blir 1200 kg fub?


Vi vet inget om vikten. Varför är inte våra volym-siffror rimliga? Vari består mätfelen när vi mäter volym?

Finns ju möjliga felkedjor i varje led och dom är flera till antalet. Har ni ens mätt hur mycket ved som ni har i en säck? Lägg därtill att det är ett ytterst litet parti. Själv har jag drygt 30 000 kubik färdig ved som fakta bakom mig. Så jag vet vad jag pratar om.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).