Bioenergi

Vedpris vid import av småsäck från Baltikum

10 inlägg 2768 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vedpris vid import av småsäck från Baltikum

Torbjörn Johnsen  
#807286 Skogsforum blir med jämna mellanrum kontaktade av olika vedproducerande företag på andra sidan Östersjön som antingen tror att vi handlar med ved eller som hoppas att vi ska hjälpa dem att marknadsföra sig i Sverige. Många företag skickar regelmässigt prislistor på sina produkter och då brukar det handla om "fritt levererat i Stockholm eller Göteborg" och minsta leverans ett lastbilslass (motsvarar drygt 1800 st 40-literssäckar).

Jag tänkte att det ur ett konkurrensbevaknings-perspektiv kan vara intressant att redovisa dessa prisnivåer (utan att hänga ut någon enskild producent). Ni får ta det för vad det är. Öppna affärserbjudanden med helt "oförhandlade" priser men de kanske kan ge en indikation om hur marknaden ser ut?
Och framför allt: den här tråden kan ju vara till hjälp att följa utvecklingen och se om prisbilden förändras över tid.

De senaste priserna vi sett för torr, kapad och kluven björkved i småsäck 40 liter ligger runt 4,8 Euro/säck (DAP Stockholm). Det skulle med dagens kronkurs innebära nästan 55 kr/säck. Jämfört med tidigare i år så är priset marginellt lägre men det kan vara en effekt av stärkt Eurokurs.

När det gäller moms så är det 0% momspåslag på dessa priser men om man som näringsidkare köper och säljer vidare så antar jag att man måste redovisa svensk "importmoms" enligt omvänd momsskyldighet om allt ska bli korrekt? Hur det funkar om man skulle köpa ett billass som privatperson vet jag inte mer än att man får betala ett väldigt högt vedpris. Men det kanske är som i vedmarknaden för övrigt att den s k gråzonen är stor?

EDIT: kompletterat med information ang moms.



   TS
Avatar Fallback

Re: Vedpris vid import av småsäck från Baltikum

Hema  
#807361 Hur ser det ut i Finland? Mycket importerad mysved där med?

Avatar Fallback

Re: Vedpris vid import av småsäck från Baltikum

mankan9999  
#807657 Kollade i höstas när det var brist kostade ca 70 kronor då .Tror det kommer stiga till hösten igen när försäljningen exploderar på det sortimentet..

Avatar Fallback

Re: Vedpris vid import av småsäck från Baltikum

mankan9999  
#807671 Förra hösten kostade det väsentligt mycket mer
Såg i gammalt Meddelande 8 euro dap levererat kalmari september....2022
Senast redigerad av mankan9999 tis 01 aug 2023, 14:39, redigerad totalt 3 gånger.

Avatar Fallback

Re: Vedpris vid import av småsäck från Baltikum

alias  
#807674 Kan det vara något större intresse för att sälja ved för dessa priser (55 kr + moms för 40 liter = 1375 kr+moms/m3t)?

Merarbetet med att packa veden i säckar och därtill transporten till Sthlm/Gbg torde ju tära rätt ordentligt på lönsamheten.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vedpris vid import av småsäck från Baltikum

mankan9999  
#807691 De är packade och levererade i priset står det !!!

Avatar Fallback

Re: Vedpris vid import av småsäck från Baltikum

alias  
#807692
mankan9999 skrev:De är packade och levererade i priset står det !!!


Det var just det som jag åsyftade.

Har man vettig avsättning för att sälja ved i själpt mått på hemmaplan så behöver priset för travad ved i säck transporterad till Sthlm/Gbg vara avsevärt högre då fler kostnadsdrivande arbetsmoment tillkommer och den betalningsgrundande volymen blir mindre i jämförelse, om man ska få en skälig timlön för nedlagd arbetstid.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vedpris vid import av småsäck från Baltikum

mankan9999  
#807694 Ok då är jag med.Du har helt rätt för lågt pris jag fick just nu samma pris dap Kalmar för 5 minuter sen erbjöd billigare pris om jag tog 10 trailer eller mer...
4.7 euro 55 kr ..Min personliga känsla är att tillverkarna sitter på överfulla lager och att det just nu inte är vedbrist hos tillverkarna längre...

Avatar Fallback

Re: Vedpris vid import av småsäck från Baltikum

Tralsmo  
#807697 Ja har sett att vedproduktionen har varit rätt avsevärt hög nu i år.
På vaenda vedbacke så produceras de för glatta livet.
Återstår att se om den gröna omställningen ställer till de.
Me lite tur så skenar elpriset igen till vintern.

Avatar Fallback

Re: Vedpris vid import av småsäck från Baltikum

mankan9999  
#807703 Såg att nån tillverkare hade 25 cm vedlängd och 50x70 cm säckar tullar lite här o där..Undrar vad vikten ligger på ..Mina väger ca 14-15 kg helt torra !!
40 liters

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar