Bioenergi

Elbilarna förfall

1500 inlägg 63857 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Tor R  
#842027
Alvarsson skrev:Vad har det med den rasande utvecklingen av batteri att göra?

Det är inte automatiskt att alla måste skriva till dina temaer.
Han linkad till att Tesla Cybertruck återkallades för tvål på gaspedalen

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Alvarsson  
#842043 En stor utmaning för Europeisk bilindustri.
https://www.energinyheter.se/20240426/3 ... -forsprang

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Rotvältaren  
#842046
Tor R skrev:
Alvarsson skrev:Vad har det med den rasande utvecklingen av batteri att göra?

Det är inte automatiskt att alla måste skriva till dina temaer.
Han linkad till att Tesla Cybertruck återkallades för tvål på gaspedalen


Tråden har kapats och är numera en hyllningstråd för elbilar i allmänhet och kinesiska elbilar i synnerhet . Att då skriva ett inlägg som håller sig till ämnet kan ju röra upp känslor hos känsliga personer.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

jannee  
#842142 Varför ska man inte ladda ett elbilsbatteri till mer än 80 %, detta måste väl också räknas in i räckvidden ?
En fossildriven kan man tanka fullt för att sedan köra tills tanken är HELT tom.
Ex på våran Audi som sägs rymma 70 liter diesel har jag en gång fått i 70,7 liter.
En elbil tvärstannar oftast när det är något mellan 5 till 10 % ström kvar i batteriet.
Detta gör om man räknar rätt att man egentligen endast har ca 70 % av batteriets kapacitet att tillgå
Är jag helt fel ute - eller ?

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Vedproducent  
#842147
jannee skrev:Varför ska man inte ladda ett elbilsbatteri till mer än 80 %, detta måste väl också räknas in i räckvidden ?
En fossildriven kan man tanka fullt för att sedan köra tills tanken är HELT tom.
Ex på våran Audi som sägs rymma 70 liter diesel har jag en gång fått i 70,7 liter.
En elbil tvärstannar oftast när det är något mellan 5 till 10 % ström kvar i batteriet.
Detta gör om man räknar rätt att man egentligen endast har ca 70 % av batteriets kapacitet att tillgå
Är jag helt fel ute - eller ?

Nja det är en rekommendation för laddning. Men dom få gånger man ska köra långt laddar man fullt. Rekommendationen för bensin och diesel är att tanka i god tid innan det är tomt i tanken. Inte bra att köra stopp och det kan bli kostsamt.

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Vedproducent  
#842167 Sen är det ju inte heller så att en elbil tvärstannar. Oftast går dom en bra bit även när dom visar 0 procent.
https://carup.se/otroliga-rackvidden-ef ... n-visat-0/

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Tor R  
#842171
jannee skrev:Varför ska man inte ladda ett elbilsbatteri till mer än 80 %, detta måste väl också räknas in i räckvidden ?
En fossildriven kan man tanka fullt för att sedan köra tills tanken är HELT tom.
Ex på våran Audi som sägs rymma 70 liter diesel har jag en gång fått i 70,7 liter.
En elbil tvärstannar oftast när det är något mellan 5 till 10 % ström kvar i batteriet.
Detta gör om man räknar rätt att man egentligen endast har ca 70 % av batteriets kapacitet att tillgå
Är jag helt fel ute - eller ?

Jag skulle vilja tro att det mest är relaterat till körsträcka och batteritid som de rekommenderar 80%, de flesta som pendlar till jobbet kör sällan mer än 1 timme. 2 timmar är nästan som att kasta bort livet. Då räcker 80% för de allra flesta.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

WarPeter  
#842176
Tor R skrev:
jannee skrev:Varför ska man inte ladda ett elbilsbatteri till mer än 80 %, detta måste väl också räknas in i räckvidden ?
En fossildriven kan man tanka fullt för att sedan köra tills tanken är HELT tom.
Ex på våran Audi som sägs rymma 70 liter diesel har jag en gång fått i 70,7 liter.
En elbil tvärstannar oftast när det är något mellan 5 till 10 % ström kvar i batteriet.
Detta gör om man räknar rätt att man egentligen endast har ca 70 % av batteriets kapacitet att tillgå
Är jag helt fel ute - eller ?

Jag skulle vilja tro att det mest är relaterat till körsträcka och batteritid som de rekommenderar 80%, de flesta som pendlar till jobbet kör sällan mer än 1 timme. 2 timmar är nästan som att kasta bort livet. Då räcker 80% för de allra flesta.

Nej, det är för att för att ett fulladdat batteri som får stå fulladdat förkortar livslängden. Dock gäller det inte alla batterityper. Till exempel de batteri som används i tesla model 3/Y kan alltid laddas fullt och bör laddas fullt minns en gång per vecka för att maximera livslängd.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Tor R  
#842180
WarPeter skrev:
Tor R skrev:
jannee skrev:Varför ska man inte ladda ett elbilsbatteri till mer än 80 %, detta måste väl också räknas in i räckvidden ?
En fossildriven kan man tanka fullt för att sedan köra tills tanken är HELT tom.
Ex på våran Audi som sägs rymma 70 liter diesel har jag en gång fått i 70,7 liter.
En elbil tvärstannar oftast när det är något mellan 5 till 10 % ström kvar i batteriet.
Detta gör om man räknar rätt att man egentligen endast har ca 70 % av batteriets kapacitet att tillgå
Är jag helt fel ute - eller ?

Jag skulle vilja tro att det mest är relaterat till körsträcka och batteritid som de rekommenderar 80%, de flesta som pendlar till jobbet kör sällan mer än 1 timme. 2 timmar är nästan som att kasta bort livet. Då räcker 80% för de allra flesta.

Nej, det är för att för att ett fulladdat batteri som får stå fulladdat förkortar livslängden. Dock gäller det inte alla batterityper. Till exempel de batteri som används i tesla model 3/Y kan alltid laddas fullt och bör laddas fullt minns en gång per vecka för att maximera livslängd.

Det är förvisso helt korrekt

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Hema  
#842287 Kräver mer av köparen att veta hur just den elbilen ska skötas på rätt/bäst vis. Samt så finns det inget som visar hur föregående ägare har vårdat batteriet. Uttrycket "grisen i säcken" kommer till en med en ev extrakostnad på över 100.000:- eller mer.

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Alvarsson  
#842363 Nu är tekniken i antågande, trots att visa här på Forumet hävdat att detta är omöjligt
https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/markn ... r-AA1nNvFk

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

MAW  
#842375
jannee skrev:Varför ska man inte ladda ett elbilsbatteri till mer än 80 %, detta måste väl också räknas in i räckvidden ?
En fossildriven kan man tanka fullt för att sedan köra tills tanken är HELT tom.
Ex på våran Audi som sägs rymma 70 liter diesel har jag en gång fått i 70,7 liter.
En elbil tvärstannar oftast när det är något mellan 5 till 10 % ström kvar i batteriet.
Detta gör om man räknar rätt att man egentligen endast har ca 70 % av batteriets kapacitet att tillgå
Är jag helt fel ute - eller ?


Ja, du är lite fel ute.

Det går bra att ladda till 100 % när man har behov av det och elbilar stannar absolut inte vid 5-10%. Jag har kört min förbi 0% flera gånger. Däremot är den inte så stark under 3-4% och istället för 476 hk som min bil har normalt så kanske runt 100 hk finns tillgängliga när batteriet närmar sig noll.

Hur ofta har du kört tomt i tanken på din Audi? Att köra en dieselbil till tom tank är knappast lämpligt, den tvärdör utan förvarning när soppan är slut istället för att långsamt bli svagare och sen blir det problem att komma vidare.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

jannee  
#842402 Jag har personligen ingen erfarenhet av elbilar, har endast sett på YouTube och där kunde de inte ens starta elbilen och ändå hade de 10 % ström kvar, en annan snutt visar en elbil som körs och den tvärstannar och ändå skulle de enligt elbilens dator kunna kör 9 mil till.
Vad som nu är rätt och riktigt får man väl aldrig veta.
Men i vilket fall är det en hel drös av elbilar som bärgaren fått hämta på grund av soppatorsk.
Tydligen kan strömmen ta slut fortare än vad föraren anat.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

tallen100  
#842419 Alla vet väl vilken skillnad det är på batteriprestanda i exempelvis en ny dator eller telefon, så länge de är hyfsat nya så går det sakta innan batteriet är urladdat.
När de inte längre är hyfsat nya så går det desto snabbare, och den beräknade batteritiden som är kvar stämmer riktigt uruselt.

Bränslemätaren däremot ljuger nästan aldrig, men skulle den göra det så har man alltid trippmätaren i reserv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).