Alvarsson skrev:Vad har det med den rasande utvecklingen av batteri att göra?
Det är inte automatiskt att alla måste skriva till dina temaer.
Han linkad till att Tesla Cybertruck återkallades för tvål på gaspedalen
Alvarsson skrev:Vad har det med den rasande utvecklingen av batteri att göra?
Tor R skrev:Alvarsson skrev:Vad har det med den rasande utvecklingen av batteri att göra?
Det är inte automatiskt att alla måste skriva till dina temaer.
Han linkad till att Tesla Cybertruck återkallades för tvål på gaspedalen
jannee skrev:Varför ska man inte ladda ett elbilsbatteri till mer än 80 %, detta måste väl också räknas in i räckvidden ?
En fossildriven kan man tanka fullt för att sedan köra tills tanken är HELT tom.
Ex på våran Audi som sägs rymma 70 liter diesel har jag en gång fått i 70,7 liter.
En elbil tvärstannar oftast när det är något mellan 5 till 10 % ström kvar i batteriet.
Detta gör om man räknar rätt att man egentligen endast har ca 70 % av batteriets kapacitet att tillgå
Är jag helt fel ute - eller ?
jannee skrev:Varför ska man inte ladda ett elbilsbatteri till mer än 80 %, detta måste väl också räknas in i räckvidden ?
En fossildriven kan man tanka fullt för att sedan köra tills tanken är HELT tom.
Ex på våran Audi som sägs rymma 70 liter diesel har jag en gång fått i 70,7 liter.
En elbil tvärstannar oftast när det är något mellan 5 till 10 % ström kvar i batteriet.
Detta gör om man räknar rätt att man egentligen endast har ca 70 % av batteriets kapacitet att tillgå
Är jag helt fel ute - eller ?
Tor R skrev:jannee skrev:Varför ska man inte ladda ett elbilsbatteri till mer än 80 %, detta måste väl också räknas in i räckvidden ?
En fossildriven kan man tanka fullt för att sedan köra tills tanken är HELT tom.
Ex på våran Audi som sägs rymma 70 liter diesel har jag en gång fått i 70,7 liter.
En elbil tvärstannar oftast när det är något mellan 5 till 10 % ström kvar i batteriet.
Detta gör om man räknar rätt att man egentligen endast har ca 70 % av batteriets kapacitet att tillgå
Är jag helt fel ute - eller ?
Jag skulle vilja tro att det mest är relaterat till körsträcka och batteritid som de rekommenderar 80%, de flesta som pendlar till jobbet kör sällan mer än 1 timme. 2 timmar är nästan som att kasta bort livet. Då räcker 80% för de allra flesta.
WarPeter skrev:Tor R skrev:jannee skrev:Varför ska man inte ladda ett elbilsbatteri till mer än 80 %, detta måste väl också räknas in i räckvidden ?
En fossildriven kan man tanka fullt för att sedan köra tills tanken är HELT tom.
Ex på våran Audi som sägs rymma 70 liter diesel har jag en gång fått i 70,7 liter.
En elbil tvärstannar oftast när det är något mellan 5 till 10 % ström kvar i batteriet.
Detta gör om man räknar rätt att man egentligen endast har ca 70 % av batteriets kapacitet att tillgå
Är jag helt fel ute - eller ?
Jag skulle vilja tro att det mest är relaterat till körsträcka och batteritid som de rekommenderar 80%, de flesta som pendlar till jobbet kör sällan mer än 1 timme. 2 timmar är nästan som att kasta bort livet. Då räcker 80% för de allra flesta.
Nej, det är för att för att ett fulladdat batteri som får stå fulladdat förkortar livslängden. Dock gäller det inte alla batterityper. Till exempel de batteri som används i tesla model 3/Y kan alltid laddas fullt och bör laddas fullt minns en gång per vecka för att maximera livslängd.
jannee skrev:Varför ska man inte ladda ett elbilsbatteri till mer än 80 %, detta måste väl också räknas in i räckvidden ?
En fossildriven kan man tanka fullt för att sedan köra tills tanken är HELT tom.
Ex på våran Audi som sägs rymma 70 liter diesel har jag en gång fått i 70,7 liter.
En elbil tvärstannar oftast när det är något mellan 5 till 10 % ström kvar i batteriet.
Detta gör om man räknar rätt att man egentligen endast har ca 70 % av batteriets kapacitet att tillgå
Är jag helt fel ute - eller ?