Rundvirke

Diskutera webbverktyget Kaparatt.com här

56 inlägg 28148 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Diskutera webbverktyget Kaparatt.com här

Fredrik Reuter  
#47554 Har du några spörsmål, funderingar eller frågor kring webbverktyget kaparatt.com kan du posta i denna tråd.

Undrar du vad detta är för något, läs mer här: viewtopic.php?f=18&t=4213



   TS
Användarvisningsbild

Re: Diskutera webbverktyget Kaparatt.com här

masterchief  
#47595 Jag har kikat genom kaparatt.com lite som hastigast.
Första intrycket är att det är en lättfattad instruktion angående virkestillredning.
Har man vissa funderingar så verkar det lätt att via ett par musklick hitta rätt område att läsa.
Vill man fördjupa sig så kommer det fram en riktigt bra förklaringsmeny på högersidan om skärmen.
Det man kan önska är att det fylls i med bla fler spaksystem etc då det varierar rätt bra mellan de olika.
Bra att det pushas för att man ska kvalitetsklassa, något som ofta glöms bort i skogsbruket.
Ser fam mot att läsa resterande avdelningar på sidan som inte är klara än.
Ska granksa sidan lite mer ingående när jag får en stund över, men än så länge :-bd

Avatar Fallback

Re: Diskutera webbverktyget Kaparatt.com här

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47603 Ja.........I min dator verkar de vara sponsrade av Valmet.....Det är väl helt ok, men det finns de som inte kör Valmet och det är väl ingen mening att bara utbilda Valmet förare!? Eller?
Nu till det seriösa:
Jag har inga problem med att läsa allt angående Tall men när jag kollar på Gran blir det pannkaka av allt sammans. Det liknar mest någon form av latin???
Beror detta på att jag använder Fierfox, men varför fungerar Tall isf?
Ser fram emot när detta är klart och vart det kan leda.
Bra initiativ!

Användarvisningsbild

Re: Diskutera webbverktyget Kaparatt.com här

masterchief  
#47604 Misstänker att gransidan inte är framarbetad än, jag läste latin med :lol:
Vi får nog ha överseende att det är en betaverision.

Avatar Fallback

Re: Diskutera webbverktyget Kaparatt.com här

per-erik  
#47635
nässjömåla skrev:Ja.........I min dator verkar de vara sponsrade av Valmet.....Det är väl helt ok, men det finns de som inte kör Valmet och det är väl ingen mening att bara utbilda Valmet förare!? Eller?
Nu till det seriösa:
Jag har inga problem med att läsa allt angående Tall men när jag kollar på Gran blir det pannkaka av allt sammans. Det liknar mest någon form av latin???
Beror detta på att jag använder Fierfox, men varför fungerar Tall isf?
Ser fram emot när detta är klart och vart det kan leda.
Bra initiativ!


Nej, vi är inte sponsrade av valmet. Men planen är att vi ska få lite hjälp av Annemalm uppe i Umeå, med skärmdumpar. Jag har gjort detta val, dels för att han vill hjälpa till, och för att göra det enklare för mig.

Orsaken till att valmets spakar är med, är framförallt av två orsaker. I slutet på 80-talet matade jag en stam in i rutan. Rakt mot ansiktet. Stammen gick av. Jag fick leva vidare. Detta är en av orsakerna till att jag förespråkar "Dödmansgreppet". Som finns i detta system. Ni kanske känner till fler system?

Sen tycker jag om att ha kontroll på det jag gör. Jag har kört de gamla EME-spakarna i några år, och förmodligen inte missat ett kommando på de senaste åren.

Och att kunna aptering är väl lika ovsett vilken maskin man kör? Jag kommer även att lägga ned en hel del krut på att visa på de genvägar som är möjliga, med bibehållen optimal apteringsgrad. En tallstam med kval 1 på roten är väl det mest komplicerade, sen är väl det mesta enklare aptering. Förutom att bedömma krök förstås!

Nja, det är inte så illa att du ska behöva lära dig latin. Du talar väl med småländs dialekt, och det är väl i det närmaste ett globalt språk! Nej virketillredning är enligt min mening så pass avancerat ändå. Det du sett är ett s.k. "nonsensspråk" som används för att se "hur det ser ut" på skärmen. Och som sagt, vi har inte börjat arbeta med gran än. Roligare med tall!

Apropå Firefox så klagar Mariell, som sliter med lyouten till verktyget, att jag som använder Explorer, borde byta till just Firefox som enligt henne funkar bättre. Snarast, brukar hon säga. Så Firefox rekommenderas alltså!

Sen hoppas vi alla att ni hjälper oss med kritik. Går det inte att förstå vad som avses-tja, då har vi inte lyckats fullt ut! Så ös på bara!

Säger
/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: Diskutera webbverktyget Kaparatt.com här

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47659 Ok, Per-Erik då är det med språket utrett. Jag tog mig en snabb titt i eftermiddags och där var en del saker jag undrar över. Jag skall titta efter ordentligt innan jag uttalar mig om vad jag tycker. Det finns givetvis massor att göra på de flesta maskiner vad gäller inställningar, men glöm inte att trycken skall vara rätt inställda innan det är lönt att ställa om datorn.

Avatar Fallback

Re: Diskutera webbverktyget Kaparatt.com här

per-erik  
#47678
nässjömåla skrev:Ok, Per-Erik då är det med språket utrett. Jag tog mig en snabb titt i eftermiddags och där var en del saker jag undrar över. Jag skall titta efter ordentligt innan jag uttalar mig om vad jag tycker. Det finns givetvis massor att göra på de flesta maskiner vad gäller inställningar, men glöm inte att trycken skall vara rätt inställda innan det är lönt att ställa om datorn.


Tja, när man funderar på saken och förstår saken rätt, vad du menar, så har du förbannat rätt: Här på forumet presenteras ofta mycket kloka ord! Men först förstod jag faktiskt inte vad du menade.

Självklart måste man börja i rätt ände, vad man än funderar och rotar i. Innan man börjar arbeta med de sista decimalerna (det sista grandet). Något helt grundläggande för att en dator ska kunna aptera rätt, är att den tar in rätt information i fråga om diameter. För att den ska kunna göra detta krävs det, precis som du säger, att trycken måste vara rätt inställda. Detta gäller oavsett om dia-givarna sitter kopplade till hjulen eller till stödknivar, eller till kvistknivar. Sen kan man hävda att tryckfall i hydraulsystem är bra: Fenomenet spar såvitt jag förstår bränsle. Men om inte uppbyggnad är konstruerat för att klara ett tryckfall innebär detta att diamametermätningen kan försämras. Och när datorn sen ska försöka ta beslut. Tja, då är väl härdsmältan rätt nära i processorn!

Jag har studerat rätt vidriga stamprofiler. Från "moderna" aggregat. Sparar du ned en stamprofil emellanåt för att ha koll så att trycken ligger rätt?

Undrar
/Per-Erik

Användarvisningsbild

Re: Diskutera webbverktyget Kaparatt.com här

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47692 För en som mig som inte begriper ett dyft om arbete i skördare eller aptering (annat än eldningsved) så kan jag bara applådera!
Fint upplägg o lätt förståeligt så långt jag begriper.

Borde bli en ordentlig hjälp sen det blir klart!
Ang. Firefox...
Helt överlägsen i mitt tycke.

Användarvisningsbild

Re: Diskutera webbverktyget Kaparatt.com här

masterchief  
#47694 Angående dödmansgrepp som du nämner så är det en vettig funktion.
Speciellt om man sitter med kranen vid sidan om sig och har snurrhytt.
Man kör betydligt fler bitar rakt mot vindrutan då gentemot om man har kranen framför sig.
Då matar man i regel mot stubben eller framhjul.
Smf håller vad jag fattat på och driver frågan också.
Har tittat mer ingående på sidan och kan inte säga emot Mange angående hans uppfattning.
Jag tror det här kan bli riktigt bra.
Fast är det något jag opponerar mig emot så säger jag till :wink:

Avatar Fallback

Re: Diskutera webbverktyget Kaparatt.com här

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47705 Nähä,vill absolut inte ha nå dödmansgrepp :!: :roll:
OK,kanske som nån "nybörjarfunktion"då,men finns int nå bättre än typ helautomaten på Deeren,har man en skaplig björk som ger typ 6 3meters massabitar så bara tryck igång å släng till högen å så kan man ha en avslappnande mikropaus under tiden som maskin upparbetar :grin:
Inte orkar man sitta å hålla in nån vippa lr spak hela tiden

Dom där EME-spakarna hör ju till antiken,man måste ju köra med axlarna,vet dom inte på Valmet att det finns minispakar :?:

Förresten har du gjort ett bra jobb,Per-Erik :D

Avatar Fallback

Re: Diskutera webbverktyget Kaparatt.com här

per-erik  
#47716
Simba skrev:Nähä,vill absolut inte ha nå dödmansgrepp :!: :roll:
OK,kanske som nån "nybörjarfunktion"då,men finns int nå bättre än typ helautomaten på Deeren,har man en skaplig björk som ger typ 6 3meters massabitar så bara tryck igång å släng till högen å så kan man ha en avslappnande mikropaus under tiden som maskin upparbetar :grin:
Inte orkar man sitta å hålla in nån vippa lr spak hela tiden

Dom där EME-spakarna hör ju till antiken,man måste ju köra med axlarna,vet dom inte på Valmet att det finns minispakar :?:

Förresten har du gjort ett bra jobb,Per-Erik :D


Nu släppte du ned garden igen, så jag klipper till!

Hallå, vad är det frågan om? Menar du verkligen att du sitter och såsar och tar en massa mikropauser hela tiden, på betald arbetstid! Och när du hugger björk. Då är det väl inge puls! Hoppas att det är lite bättre fart i hydraulsystemet på den där traktorn än det är i blodomloppet. Men på arbetstid! Då vet jag en låt som passar, Money for Nothing! Så får du dessutom fart på andrenalinet! Och du: Kolla de finska flyttkarlarna!



Tja, jag känner igen argumentet. Och du har rätt så till vida att det funkar för dig. Och väldigt många andra. Detta är bara att konstatera. Sen är det förstås som med bilkörning. Det gäller ju att anpassa sig till förhållandena, och arbeta utifrån de grejor man har. Jag har kört olika system, både ståspakar, kattskallar, EME och minispakar. Och en stor sanning är, att vi är olika, och därför funkar inte ett system för alla. Som du säger: För eleven bör man alltid välja det säkraste alternativet. Men sen är det ju lik förbaskat det där tillfället då vi gamla rävar, råkar ut för ödets hand. Tja, då kan det handla om tur eller otur. Och sen finns det förstås ändå inga helt säkra system!

Tack för positiv kritik! Tror du som JD driver känner igen prislitedumparna som börja komma upp!

Påstår
/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: Diskutera webbverktyget Kaparatt.com här

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47731 Nä nu jä-ar du Per-Erik,har du nån buggningsutrustning inkopplad på mej?Kanske nåt du fått billigt av han Hans Holmer på Palmespaningen :?: Hur kan du annars veta att favoritskivan just nu är Dire straits :?: :D
Visst,körsätten är olika,men idag mår jag mycket bättre när jag sticker hem jämfört med gamla maskin,inga nackbesvär och sådant,visst snurrhytten gör mycket,men nu kan man i lugn o ro kvalitetskolla nästa stam medans maskin går automat,påminner lite om en gammal tvågeppare :D
Dom där kanske 5-10sek pauserna när man kan röra fingrarna gör mycket åt en medelålders stofil 8)

Avatar Fallback

Re: Diskutera webbverktyget Kaparatt.com här

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47748 Jag gör kontroll mätninigar enligt södras standard dvs två stammar/dag. En slump stam och en förar vald. Sedan brukar jag spara några stammar för eget intresse och sitta och kolla lite på. (snacka om nördigt) Tryck och dia givare/längd givare kollas med jämna mellanrum. Om jag tar lite tryck en gång i månaden så tycker jag att jag har någorlunda koll på läget.

Användarvisningsbild

Re: Diskutera webbverktyget Kaparatt.com här

Fredrik Reuter  
#47884 Hej,
Det är ingen självverksam eller manuellhuggare som varit inne och testat...?

Verktyget borde funka även här tycker jag, i alla fall detta med bedömning av skador på stock, tvångskap, klassbedömning etc...!?
Posta gärna synpunkter om du har några.

   TS
Avatar Fallback

Re: Diskutera webbverktyget Kaparatt.com här

per-erik  
#47997
nässjömåla skrev:Jag gör kontroll mätninigar enligt södras standard dvs två stammar/dag. En slump stam och en förar vald. Sedan brukar jag spara några stammar för eget intresse och sitta och kolla lite på. (snacka om nördigt) Tryck och dia givare/längd givare kollas med jämna mellanrum. Om jag tar lite tryck en gång i månaden så tycker jag att jag har någorlunda koll på läget.



Hej i Nässjömåla

Det är inget nördigt i att studera stamprofiler! Tvärtom är det så att en stamprofil är mycket avslöjande och beskrivande av hur aggregatet är inställt och hur bra det tar in diameter-signaler. Eller konkret: En korrekt stamprofil är helt grundläggande för att datorns beräkningar ska bli någotsånär rätt! Kunskap om denna bör vara en del av förarens vardag!

Under den tid när jag arbetade med utbildning i mjukvara, brukade jag be förarna att spara ned en stamprofil, och diskutera denna, som avslutning på kursen. När stamprofilen kom från ett 762:a som gått i klen skog var stamprofilen helt fantastiskt fin. Med med ett annat aggregat-typ såg stamprofilen ut som en patronhylsa! Och jag har ännu ej fattat hur datorn, med de grunder vi har i Sverige, ska kunna arbeta och räkna rätt med sådan information! Några förare klagade över att datorn var orolig, och inte kunde bestämma kapställe fort nog. Ja, tacka fan för det! Å andra sidan kan man kanske hävda att en alltför fin stamprofil, på en viss aggregattyp, visar att aggregatet går med allt för höga knivtryck! Detta kostar också pengar!

Ämnet är svårt, tycker jag. Genom att fundera på stamprofiler och annat. Har det tagit mig flera år att förstå varför man ska kalibrera trädslagsvis. Ingen har förklarat detta för mig. Nu kan jag enkelt förklara detta. Tror jag. Om jag landat rätt i tankarna.

Ämnet är väl rätt långt från kaparatt men jag skulle ändå vilja be dig: Kan inte du spara ned en skärmdump, med en stamprofil, och lägga ut den här på sidan, om det går? Eller ännu heller två olika, så vi får jämföra?

Och så skulle jag vilja att du berättar, moment för moment, hur du gör när du sparar ned profilen. För kollegor som kör samma system. Jag har inte arbetat med detta på flera år.

Och återigen: En korrekt stamprofil är helt grundläggande för en korrekt beräkning och aptering!

Hävdar
/Per-Erik

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).