Sågtimmer

Virkes priser

116 inlägg 25506 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Virkes priser

surjämten  
#797372 SCA har stort behov av att köpa råvara från privata.
Har runt 60-70 virkesköpare som är nödvändiga för sin verksamhet.

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

Elis76  
#797376 Ett alternativ till att få ut högre pris för sitt virke är att låta exportera det.

I den bifogade artikeln (sidan 16) från Skogssällskapet kan man läsa om virkesexport med hjälp av Skogssällskapet.

https://www.skogssallskapet.se/download/18.785083fd186d2b4b546639d0/1678980410980/Skogsv%C3%A4rden-2023-nr1-v3-WEBB.pdf

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

Mellberg  
#797378
surjämten skrev:SCA har stort behov av att köpa råvara från privata.
Har runt 60-70 virkesköpare som är nödvändiga för sin verksamhet.


>Ni som vill ha bättre betalt, sluta sälja till SCA och Holmen. Då slipper ni bli blåsta. Bli medlem i Norra Skog och leverera dit så får du full betalning varje gång och en trevlig efterlikvid (bonus) året därpå.

Hos Norra får du betalt för alla träden och lika bra betalt som liten eller stor skogsägare.

Kom ihåg att bolagen och sågverken alltid betalar minsta möjliga, varenda gång.

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

Suneland  
#797380
joran skrev:Att SCA har stora arealer må så vara, frågan hur mycket slutavverknings skog dom sitter på?
Dom har huggit hårt på sina marker.
Men SCA har väl skog utanför Sverige, så dom hugger väl där istället 👍🌲


Dom köper även kontinuerligt upp nya arealer privatägd skog som det inte bedrivits rovdrift på, med de ekonomiska musklerna de har så klarar dom sig men marginalerna krymper som sagt.

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

toker72  
#797381 Minsta möjliga betalar skogägarföreningarna härikring verkar det som fick bra mycket bättre av Holmen sist jag sålde och även SCA låg långt över föreningarna.

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

Elis76  
#797382
toker72 skrev:Minsta möjliga betalar skogägarföreningarna härikring verkar det som fick bra mycket bättre av Holmen sist jag sålde och även SCA låg långt över föreningarna.


@toker72
Vilken Skogsägarförening verkar i Ditt område?

Föreningarna konkurrerar normalt inte med varandra genom att gå utanför sina respektive områden.

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

toker72  
#797384 Mellanskog och Norrhälsinge.

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

Mellberg  
#797386
toker72 skrev:Minsta möjliga betalar skogägarföreningarna härikring verkar det som fick bra mycket bättre av Holmen sist jag sålde och även SCA låg långt över föreningarna.


Vad fick du då av Holmen sist du sålde i så fall och när då? Som alltid gäller det att få betalt för alla träden.

När SCA vägrade möta Norrskogs bud till min post, fick i alla fall jag mig en tankeställare. För mig fanns det inte på kartan helt enkelt, men SCA var mer eller lovad posten på ca 4000 mfub, Då bara backade SCA, när föreningen bjöd något bättre, de tålde inte någon som helst konkurrens helt enkelt.

Har även ett vägavtal där SCA inte vill göra rätt för sig, trots flera påstötningar, händer inget som helst. Småpengar 10 ¨15 000. Men så agerar det stora bolaget . :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

toker72  
#797388 Fick strax under 500 kr fub av Holmen då gällde det alla sortiment inkl brännved och efter avverkningskostnad av då låg norrhälsinge på 420 kr fuben för grantimmer och lite över 300 kr för massa men då ska avverknings kostnad dras av från deras priser låg då för några år sen på ca 80 kr fub Mellanskog låg på ungefär samma pris. Tycker du att jag inte skulle sålt till Holmen utan sålt till nån av föreningarna ? Vart nog lite över 1000 fub totalt med en hel del gran med röta i.

Avatar Fallback

Re: Virkes priser

isteskog  
#797403
toker72 skrev:Fick strax under 500 kr fub av Holmen då gällde det alla sortiment inkl brännved och efter avverkningskostnad av då låg norrhälsinge på 420 kr fuben för grantimmer och lite över 300 kr för massa men då ska avverknings kostnad dras av från deras priser låg då för några år sen på ca 80 kr fub Mellanskog låg på ungefär samma pris. Tycker du att jag inte skulle sålt till Holmen utan sålt till nån av föreningarna ? Vart nog lite över 1000 fub totalt med en hel del gran med röta i.

Låter som ett bra pris i vårat område! 👍

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

Mellberg  
#797420 Sen gäller det att få betalt för alla träden också. Åker en del omärkt på våra vägar trots allt.

Hur många har koll egentligen? Norra märkte föredömligt på mina två avverkningar i år.

Skönt att veta att man får betalt för alla träden i alla fall. Bra jobbat Norra Skog!!!!

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

toker72  
#797431 Med den stora pris skillnaden som var i mitt fall skulle jag kunnat skicka vart 10onde träd gratis och ändå tjänat mera. Hur vet du egentligen att du får betalt för alla träd och att inte norra fuskade ?

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

Alaska  
#797436 Sist jag avverkade så fick jag ut listan av skördarföraren på det han hade avverkat, när sedan mätlistan från kom så var det ca 10% mindre virke än vad skördaren mätat. Dom säger att idag är skördarmätningen väldigt exakt, så visst är det konstigt att det "försvunnit" 10% av virket från skördare till mätningen. Avverkningen var på totalt 135 m3.
Mätningen var på totalt 112 m3.

   TS
Avatar Fallback

Re: Virkes priser

jannee  
#797449 Jag har under de senaste 10 åren ALLTID begärt en kopia på skördarlistan.
VARJE avverkning har jag fått mer virke inmätt än vad skördarlistan visat.
Vissa sortiment ändå upp till 5 % men oftast i spannet 2 till 3 %.
Har varit olika entreprenörer nästan varje gång.
ENDA säger ENDA gången Biometrtia mätt in MINDRE än vad som avverkats är det jag själv manuellt avverkat.
Den s.k. "exakta" mätningen av virke ger jag i ärlighetens namn inte mycket för.
Självklart blir vi skogsägare ALLTID mer eller mindre blåsta på en viss mängd, å andra sidan det man inte har en aning om lider man ej heller av.

Avatar Fallback

Re: Virkes priser

maltex  
#797452 Skördardatorn och virkesmätaren mäter på olika sätt, så det är väl inte konstigt om resultaten blir olika. Det finns säkert nån som vet vad som är mest rätt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).