Sågtimmer

Virkes priser

116 inlägg 25333 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

svampbob  
#791832
toker72 skrev:vart får man 350 kr för brännved ? För 1 år sen låg den i alla fall runt 150 kr i Hälsingland men bör ju ha gått upp lite antar jag.


Jag får 530 för massaveden när den säljs till värmeverket för att eldas upp. Massa leverad vid väg.

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

Alaska  
#791834 Man börjar undra vad sågverken håller på med, säger att dom ökar priset på sågtimmer för att det är en glödhet marknad, undrar för vem ???
Inte är det skogsägaren, kanske är det aktieägarna ??????

   TS
Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791835
toker72 skrev:vart får man 350 kr för brännved ? För 1 år sen låg den i alla fall runt 150 kr i Hälsingland men bör ju ha gått upp lite antar jag.

300 kr/m3 i Värmland har jag sett

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

svampbob  
#791868
Alaska skrev:Man börjar undra vad sågverken håller på med, säger att dom ökar priset på sågtimmer för att det är en glödhet marknad, undrar för vem ???
Inte är det skogsägaren, kanske är det aktieägarna ??????


Jag planerar att i sommar slutavverka 12-13 ha i Västerbottens kustland. Dom första kommer i morgon och tittar på skogen. Så får jag se var prisbilden ligger.

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

Elis76  
#793000
svampbob skrev:Jag planerar att i sommar slutavverka 12-13 ha i Västerbottens kustland. Dom första kommer i morgon och tittar på skogen. Så får jag se var prisbilden ligger.


@svampbob

Har Du fått någon ny prisbild som Du kan dela med dig av? 🌲 🌲

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

Alaska  
#793002 Nej, har inte kontaktat nått annat bolag heller, för då kommer ju flyttkostnaden till. Tyckte att det passade bra då dom själva ska avverka mot min rågång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

svampbob  
#793015
Elis76 skrev:
svampbob skrev:Jag planerar att i sommar slutavverka 12-13 ha i Västerbottens kustland. Dom första kommer i morgon och tittar på skogen. Så får jag se var prisbilden ligger.


@svampbob

Har Du fått någon ny prisbild som Du kan dela med dig av? 🌲 🌲


Jag tror att den är god då jag har fått ett par samtal som jag inte räknade med bl.a. från en ny aktör som läste mitt inlägg här och sedan lyckades spåra mig.
Ännu inga konkreta bud men jag ännu inte heller riktigt bestämt mig om avverkningens omfattning.

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

Hodal  
#793016
Alaska skrev:Nej, har inte kontaktat nått annat bolag heller, för då kommer ju flyttkostnaden till. Tyckte att det passade bra då dom själva ska avverka mot min rågång.

Kolla med andra vad de erbjuder och kolla vad maskinflytt faktiskt skulle kosta för dem. Säg sedan till SCA att matcha annuden från andra bolag, men gärna säljer till dem som ändå är på plats, bara de betalar lika bra för virket. Även om det inte är så många kubik det handlar om, ska du se till att få rimligt betalt.

Avatar Fallback

Re: Virkes priser

surjämten  
#793024 Utifrån vad svampbob skriver är vi åter tillbaka till frågan.
Behandlar/betalar virkesköpare sina kunder någorlunda lika??

Avatar Fallback

Re: Virkes priser

isteskog  
#793029
surjämten skrev:Utifrån vad svampbob skriver är vi åter tillbaka till frågan.
Behandlar/betalar virkesköpare sina kunder någorlunda lika??

Det kan du glömma, Surjämten .... Jag var virkesköpare på Siljan ett tag och där var det olika tänk för olika skogsägare. Och så är det nog i alla bolag/sågverk och skogsägarföreningar. Naivt att tro något annat .... 😎

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

Elis76  
#793031
isteskog skrev:Det kan du glömma, Surjämten .... Jag var virkesköpare på Siljan ett tag och där var det olika tänk för olika skogsägare. Och så är det nog i alla bolag/sågverk och skogsägarföreningar. Naivt att tro något annat .... 😎


@isteskog

Skulle Du kunna utveckla det så kallade "tänket" för olika skogsägare?

Hur gick resonemanget?

~o) ~o) ~o)

Avatar Fallback

Re: Virkes priser

isteskog  
#793045 Det kan jag inte göra utan att hänga ut vissa personer ..... Men kan säga att större skogsägare med kunskap vart "smörjda" för att föra ut ett visst budskap, de mindre och kanske inte så insatta fick på sin höjd en "normalpremie"... Jag tackade för mig när det skulle vara på det viset! 👎

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

Elis76  
#793047
isteskog skrev:Det kan jag inte göra utan att hänga ut vissa personer ..... Men kan säga att större skogsägare med kunskap vart "smörjda" för att föra ut ett visst budskap, de mindre och kanske inte så insatta fick på sin höjd en "normalpremie"... Jag tackade för mig när det skulle vara på det viset! 👎


- Så är man kunnig som skogsägare så har man en fördel - kunskap ger makt.

Var gick gränsen för att räknas som större skogsägare?

Avatar Fallback

Re: Virkes priser

isteskog  
#793050
Elis76 skrev:
isteskog skrev:Det kan jag inte göra utan att hänga ut vissa personer ..... Men kan säga att större skogsägare med kunskap vart "smörjda" för att föra ut ett visst budskap, de mindre och kanske inte så insatta fick på sin höjd en "normalpremie"... Jag tackade för mig när det skulle vara på det viset! 👎


- Så är man kunnig som skogsägare så har man en fördel - kunskap ger makt.

Var gick gränsen för att räknas som större skogsägare?

Var inte bara beroende av hur stor skogsägare man var, utan hade man ett bra renommé ute i bygderna så var det lika viktigt. Bra reklam som inte kostade så mycket...... 😉

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

svampbob  
#793434
Elis76 skrev:
svampbob skrev:Jag planerar att i sommar slutavverka 12-13 ha i Västerbottens kustland. Dom första kommer i morgon och tittar på skogen. Så får jag se var prisbilden ligger.


@svampbob

Har Du fått någon ny prisbild som Du kan dela med dig av? 🌲 🌲


Hej, jag har kollat lite med priserna jag fick för en likartad slutavverkning för 18 månader sedan. Skillnaden är att nu är det sommar avverkning och då vinteravv. Timmerpriserna har nog stigit lite mindre än matpriserna på ICA men massan däremot är upp 75% på nettot.
Överlag har jag väldigt mycket björk på mina fastigheter men i princip inget på denna så den lilla björk som finns där tar jag själv. Annars hade jag nog sett en väldigt bra ökning även på björkmassan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).