Sågtimmer

Virkes priser

116 inlägg 25122 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Virkes priser

Alaska  
#791570 Fick ett erbjudande på avverkning av 1/2 hektar Granskog ca 35 cm meddelstam 550:- efter avverkning. Inte konstigt att sågverken täljer Guld då dom betalar mini priser.



   TS
Avatar Fallback

Re: Virkes priser

ÅsaNisse  
#791588 Låt stå

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

Alaska  
#791706 Verkar konstigt att man blir erbjuden massaveds priser för prima grantimmer, verkar som om bolagen tror att vi skogsägare är nöjda med låga priser på timmret sim dom själva tar ut minst 2500:- m3 när dom säljer virket. Ren diskriminering av skogsägarn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

toker72  
#791710 550 per fub för allt inkl massa och brännved eller vad ?

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

Alaska  
#791721 Nä, för timmret, massaveden skulle jag få 350 per m3 för, och 150 för brännveden. Det är tydligen det dom betalar i Västerbottens kusten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

toker72  
#791726 Vilket bolag va det ?

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

Alaska  
#791727 SCA

   TS
Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

toker72  
#791730 Jag skulle kolla med andra bolag och sälja åt högstbjudande.

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

Alaska  
#791733 Va bara det att dom ska avverka sin egen skog ca 100 meter från min skog, så tänkte att de var lindrigt när dom va så nära. Alla skogsägare borde gå ihop och vägra sälja timmer under 1000:- m3

   TS
Avatar Fallback

Re: Virkes priser

surjämten  
#791788 Förmodligen trodde virkesköparen att du var "lite bakom flötet"
Dylika bolag o köpare hamnar omedelbart på svarta listan!!!!!

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

toker72  
#791796 Fast en sån liten avverkning kostar ju en del med flytt av maskiner men kolla med andra det ska man alltid göra.

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

Alaska  
#791821 Sant att flytt av maskiner kostar, men dom ska avverka sin egen skog ca 100 meter från min rågång, var på byggvaruhuset idag och köpte 44×145 mm och det kostar ca 7500:- m3
Alltså en viss mellanskillnad från träd till planka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

svampbob  
#791824
Alaska skrev:Fick ett erbjudande på avverkning av 1/2 hektar Granskog ca 35 cm meddelstam 550:- efter avverkning. Inte konstigt att sågverken täljer Guld då dom betalar mini priser.


Jag förstår inte ditt mått på medelstam ska det vara 0,35 fub i stället för cm?

Det jag tycker verkar konstigt med priserna var framförallt brännveden den är ett par hundra kr för låg.

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

toker72  
#791825 vart får man 350 kr för brännved ? För 1 år sen låg den i alla fall runt 150 kr i Hälsingland men bör ju ha gått upp lite antar jag.

Användarvisningsbild

Re: Virkes priser

toker72  
#791826
Alaska skrev:Sant att flytt av maskiner kostar, men dom ska avverka sin egen skog ca 100 meter från min rågång, var på byggvaruhuset idag och köpte 44×145 mm och det kostar ca 7500:- m3
Alltså en viss mellanskillnad från träd till planka.

Nej SCA behöver inte ta med flytt kostnaden men andra bolag du tar in pris från kommer att räkna med en flytt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).