Sågtimmer

Modern aptering

15 inlägg 2824 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Modern aptering

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#840794 Allt man under ett långt liv lärt sig om aptering kan man lugnt glömma eller vad tycker ni. Rakt fubpris, inga kvalitetsgränser behöver man bry sig om. Ingen längdkorrektion. Om det mäts i riktiga fub så behöver man inte bry sig om avsmalning. Det enda man behöver bry sig i är att få ut max volym före den magiska 18 cm gränsen. Eller hur tänker ni?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Modern aptering

Sjögård 4  
#840797 Tänker du på gran?
Jag hugger gärna talltimmer och då är det både ekonomiskt och roligt att försöka få så mycket klass 1 i "rätt" längd som möjligt.

Avatar Fallback

Re: Modern aptering

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#840806 Just nu hugger jag faktiskt tall och har fått ett rakt över fub pris i nivå med vad prislistorna ger för klass 1.

   TS
Avatar Fallback

Re: Modern aptering

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#840814 Vågar du berätta hur mycket du får? 🙃

Avatar Fallback

Re: Modern aptering

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#840817 1060:-

   TS
Användarvisningsbild

Re: Modern aptering

Sjögård 4  
#840818
Skogsola skrev:Just nu hugger jag faktiskt tall och har fått ett rakt över fub pris i nivå med vad prislistorna ger för klass 1.

I Södras prislistor skiljer det mycket på klass 1 beroende på längd och diameter, från typ 750 - 1200kr sist jag kollade. Vad har du fått för pris?

edit: du hade redan svarat :)
edit: priser exkl. premier och cert.

Användarvisningsbild

Re: Modern aptering

TOMMY JOHANSSON SWE  
#840877 kvalitet är avgörande vid mätning och pris sättning rötor krökar kvistskador årsringar -täthet avsmalning mao jämnt rakt utan avsmalning tall huggs med fördel om möjligt i längd 4m - 4.6 m

Användarvisningsbild

Re: Modern aptering

TOMMY JOHANSSON SWE  
#840880 är du intr av mycket avverknings arbete som är bra betalt men det skall ha vana och bemästra sträng läggning och kvalitet bayeriche staats forsten bayern tyskland behöver personal 49 941 690 90 gammal grov skog 24 euro m3

Användarvisningsbild

Re: Modern aptering

Elis76  
#840881 Även om man gör det yppersta för att hugga högklassigt virke så är det syvende och sist 3D-scannern i mätramen som gör den slutliga bedömningen. 🌲

Avatar Fallback

Re: Modern aptering

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#840893 Fast nu var min poäng att det kvittar nästan hur man gör. Volym är det enda som gäller.

   TS
Avatar Fallback

Re: Modern aptering

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#840938 Trenden har gått åt det de senaste 20 åren i alla fall, Värögran är samma. Det enda är att man får mindre betalt för de grova och iktigt klena stockarna.

Användarvisningsbild

Re: Modern aptering

Bond.J  
#843582 Håller med TS. Bjöd ut typ 50 m3fub timmer från frötallar som jag tänkte hugga. Fick naturligtvis listor med tillägg hos de flesta, och sedan en som bjöd över alla andras klass 1 rakt över ner till 18cm utan att köparen ens tittat på dem. Kändes jättetråkigt att min fina tall skulle betalas utan kvalitetsklassning. Brukar ju vara den roligaste huggningen man kan göra. Nu tappade jag all glädje i den avverkningen, och gick och högg förstagallring istället. Blev riktigt fint, och kändes mycket roligare fast det inte ger så stor timpeng jämfört med fröträden.

Avatar Fallback

Re: Modern aptering

Sture Andersson  
#843601
Skogsola skrev:Fast nu var min poäng att det kvittar nästan hur man gör. Volym är det enda som gäller.

Du har helt rätt på värögran är det inte mycket att tänka på, förut var det bättre betalt för långa längder nu är det samma rätt över , nu är komma över 22 cm eller minst 18 och inte över 38 , lite jobbigt när man får hugga 5,5 för att komma under 38,stockarna blir så tunga .Nu hugger jag mycket 3,80 ,om det passar i längder ,för att komma över 22cm

Användarvisningsbild

Re: Modern aptering

Mellberg  
#843603 Har varit med ett tag och går på övertid. Jobbat som "tummare" på 60-talet, eller hette det något annat? Mätte in och märkte varje stock före kapning, huggaren fick icke själv kapa en stock. Gjorde hen så blev det normalt inget betalt. Styckeräknade alla 3m-massabitar efter varje huggare, allt var på accord och stock var bättre betalt. Så huggarn blev alltid sur om det blev en massabit istället för en stock på rotbiten.

Idag är det inte så noga och kanske lika bra det. Allt går ju att koka trots allt.

I norr högg man fallande längder och fick betalat i kubikfot, tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Modern aptering

Elis76  
#843604 @Mellberg

Det stämmer, jag har kvar alla tumsedlar för min fastighet sedan 1900-talets början. Tum, kubikfot och fallande längd var det som gällde. Fallande längd gäller fortfarande i norr.

Virket flottades sedan i Torne Älv.
Att tänka på var att flottningsvirket kom från både Sverige och Finland.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).