Virkesmätning och Matrisfub

Travat mått till flis m3s

7 inlägg 2966 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Travat mått till flis m3s

arvid53  
#799806 Hur mycket flis kan man räkna med att få på varje m3t?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Travat mått till flis m3s

Elis76  
#799810 Här kan Du läsa lite mera om flis.
https://www.skogforsk.se/kunskap/kunskapsbanken/2015/matning-av-sonderdelat-material/
https://www.biometria.se/media/ycai4cfz/maetning-av-traedbraenslen-140526.pdf

När man flisar exempelvis trädbränslen så blir det mycket luft i flishögen, så omräkningen från m3t => m3s är inte helt enkel då det finns ett antal parametrar att beakta såsom: fukthalt, sönderdelning och packningsgraden.
När Norra skickar flis från Kåge Såg till Billerud i Karlsborg strax norr om Kalix, är flisen komprimerad i korgarna.

Man kan jämföra med torrprodukter såsom tvättmedel, frukostflingor och chips där innehållet skakas samman under transporten men säljs per vikt och där kunden upplever att förpackningen inte alltid är fylld som man förväntat.
Läs nedan om fyllnadsgraden för olika konsumentprodukter.
https://www.svt.se/nyheter/konsument/foretagen-kommenterar-plus-forpackningsgranskning

Avatar Fallback

Re: Travat mått till flis m3s

jannee  
#799812 Har du en grothög, mät upp den, ca 40 % blir det senare flisat stjälpt mått, något mindre om du nyttjar en lastbilstugg.
Den har nämligen förmågan att packa lasset kompaktare än om det flisas för sig för att senare tippas i en balja.

Användarvisningsbild

Re: Travat mått till flis m3s

arvid53  
#799815 Hade nämligen en bränslevedshög ca 50 m3t vilken flisades i samband med en grothög. Vilket gav 25 m3s flis, till ett pris på 135 kr m3 minus 67 kr för flisningen. Detta gav endast 68 kr m3, totalt 1700 kr. Hade jag istället valt att lämnat det som bränsleved hade det blivit ca: 25m3f x 250 kr och då fått ungefär 6250 kr. Skall nog aldrig välja detta alternativet mer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Travat mått till flis m3s

alias  
#799824
arvid53 skrev:Hade nämligen en bränslevedshög ca 50 m3t vilken flisades i samband med en grothög. Vilket gav 25 m3s flis, till ett pris på 135 kr m3 minus 67 kr för flisningen. Detta gav endast 68 kr m3, totalt 1700 kr. Hade jag istället valt att lämnat det som bränsleved hade det blivit ca: 25m3f x 250 kr och då fått ungefär 6250 kr. Skall nog aldrig välja detta alternativet mer.


Spontant så tycker jag att det låter oerhört lågt med ca halva den travade volymen i m3s om det var brännved av kvistad stamved.

Fritt ur minnet så har jag sett att 1 m3fub bör bli i alla fall ca 2,3 m3s efter flisning (tror att jag även har sett någon siffra på 2,6 i omvandlingstal, men är inte lika säker).

Sen är ju frågan vilken fastmasseprocent (m3fub/m3t) som traven hade (bör ligga inom intervallet 0,4-0,64 beroende på grovlek, rakhet m.m.)?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Travat mått till flis m3s

Contårta  
#799827
arvid53 skrev:Hade nämligen en bränslevedshög ca 50 m3t vilken flisades i samband med en grothög. Vilket gav 25 m3s flis, till ett pris på 135 kr m3 minus 67 kr för flisningen. Detta gav endast 68 kr m3, totalt 1700 kr. Hade jag istället valt att lämnat det som bränsleved hade det blivit ca: 25m3f x 250 kr och då fått ungefär 6250 kr. Skall nog aldrig välja detta alternativet mer.


Det verkar som att priset på flis du fått är ”för lågt” i dagens marknadsläge. Hade du avtalat ett pris förra året och de kom och flisade nu? (Beror dock på var du bor i landet om det var rimligt). Det var nämligen till för cirka ett år sedan mer värt att flisa brännveden än att köra in den med virkesbil. Iaf här i Mellansverige.

Användarvisningsbild

Re: Travat mått till flis m3s

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800207
Contårta skrev:
arvid53 skrev:Hade nämligen en bränslevedshög ca 50 m3t vilken flisades i samband med en grothög. Vilket gav 25 m3s flis, till ett pris på 135 kr m3 minus 67 kr för flisningen. Detta gav endast 68 kr m3, totalt 1700 kr. Hade jag istället valt att lämnat det som bränsleved hade det blivit ca: 25m3f x 250 kr och då fått ungefär 6250 kr. Skall nog aldrig välja detta alternativet mer.


Det verkar som att priset på flis du fått är ”för lågt” i dagens marknadsläge. Hade du avtalat ett pris förra året och de kom och flisade nu? (Beror dock på var du bor i landet om det var rimligt). Det var nämligen till för cirka ett år sedan mer värt att flisa brännveden än att köra in den med virkesbil. Iaf här i Mellansverige.

Västra Värmland var brännved 150 kr/m3 2022, det sista jag sett nu är 350 kr/m3.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar