Före och efter jobbet

Grattis Finland på 106-årsdagen!

6 inlägg 1199 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Grattis Finland på 106-årsdagen!

Torbjörn Johnsen  
#820996 Idag firar Finland sin självständighetsdag. Den 106:e i ordningen. Vi lyfter på huggarhjälmen och säger ett stort Grattis! till alla våra finska grannar! Inte minst till er som är med här på Skogsforum. 🇫🇮🇫🇮🇫🇮🍾🥂

Rysslands krig i Ukraina och det försämrade säkerhetsläget i Europa har otvetydigt fört oss närmre varandra som nationer och jag ser fram mot att vi snart också kan ansluta oss till den gemensamma försvarsunionen Nato där nu såväl Finland som Norge och Danmark ingår. Det känns tryggt och bra att ha goda nordiska grannar!

Här finns lite information på svenska för er som vill följa de fortsatta festligheterna:
https://svenska.yle.fi/a/7-10046794



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Grattis Finland på 106-årsdagen!

machonisti  
#820998 Tack för det, Torbjörn!

Användarvisningsbild

Re: Grattis Finland på 106-årsdagen!

HannuRöj  
#821033 Tack, Torbjörn. 😀 Blev glad när jag såg denna.

Självständighetsdag är en stor dag i Finland. Traditionellt har teman och fokusen varit på andra världskrig och försvaret, och så har det varit även i år.
Lite paradoxalt känns som firandet hade i år fått en ny underlättat och framtidstroende stämmning. Tackar det försvarsalliansen, men framförallt sammarbet med Sverige. Känns som det uppskattas rekord högt bland finländare. 💪Tillsammans är vi starka!

Nästan alla familjerna här har någon som stupat i kriget.
En av min fars tre storbröder kom hem i kirstan.
Samt min morfar. Mamma var åtta år, och de var fem barn.
Mina tankar går åt deras minne.

Sen sitter vi hela kvällen och stirrar på TV, och lysnar på vad våran kvinliga familjemedlemmar har tankar kring okända kändisar och deras klänningar..😁

Användarvisningsbild

Re: Grattis Finland på 106-årsdagen!

BloM 230  
#821066 Tack för att ni kommer ihåg oss!
Här flaggas det nog varje år 6 december!

Avatar Fallback

Re: Grattis Finland på 106-årsdagen!

charger  
#826234 Ja grattis så här i efterskott, de sägs att Finland är ett Sverige för vuxna, och de har har allt
Ibland tagit klokare beslut än våra ledare gjort.
I 600 år var Finland o Sverige ett land, de klart att det fortfarande finns band kvar.

Användarvisningsbild

Re: Grattis Finland på 106-årsdagen!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#826259 Finlands sak är vår, vi är ett broderfolk som har nytta av varandra och som borde samarbeta mera.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).