Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Terri 1000d

4 inlägg 4345 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Terri 1000d

Dojatan  
#69553 Hej

Är det någon mer här än mig som kör en Terri 1000d? har precis köpt den från en konkursbo. Varför sitter det några slags variatorer till varje band när den ändå bara svänger med en enkel kolv som sitter mellan maskinen och vagnen?

Är det fler som upplever att den inte är speciellt smidig med denna enkelkolv som styrning?
Körde för övrigt en 1020 för ett tag sedan och den slingrade sig fint runt träd och i skog.

Sett annonser på sommar resp vinterband till Terri. Vad skiljer dessa åt?

Några frågor från en Terri nybörjare.



   TS
Avatar Fallback

Re: Terri 1000d

Torsten  
#69585 Det är variatorstyrning på terri 1000 det innebär att du kan köra med bara maskinen men det kan man inte med en 1020 för den har enbart midjestyrning. terri30 hade enbart variatorstyrning av egen erfarenhet så fungerade det dåligt vid tung last på kärran så troligen satte terri dit en hydraulcylinder som hjälp mellan maskin och kärra på terri 1000.

Avatar Fallback

Re: Terri 1000d

Dojatan  
#69601 Jaha, där ser man. Nu verkar själva variatorstyrningen vara bortplockad på det viset att där själva variatorklockan ska sitta så har de bara dragit ihop med bultar så den driver hela tiden på båda banden.
Skruvade för övrigt upp överströmmaren lite så styrkolven får lite mer kraft och det hjälpte till viss del.

Ingen som vet skillnaden mellan sommar och vinterband?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Terri 1000d

Skogstomte  
#69619 Sommarband är de vanliga, symmetriska med U-profiler i stål. Vinterband är bredare (iaf utåt) och har högre profiler, jag har för mig att profilerna är i aluminium. Dessa band är endast till för djup snö, kör man dem på barmark eller för tunt snötäcke så att de går på stubbar och stenar så fördärvar man dem snabbt.

Ang. trögstyrd maskin så antar jag att du inte har någon diff. växel iom att den är ombyggd. Våran 2020 är väldigt trögstyrd med diffspärren i. Vad man ska göra åt det har jag inga bra förslag på, svårt att klämma ner en diff nu skulle jag tro...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).