Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Timpenning vägsladdning

30 inlägg 10901 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Timpenning vägsladdning

MeSkog&Lantbruk  
#839882
alias skrev:Kollade på en faktura från våren 2023. Traktor med vägsladd kostade 900 kr/h + moms (beställt av en lokal entreprenadfirma). Kostnaden blev ca 1,60 kr/löpmeter skogsbilväg (sladdades efter kantskärning och uppgrusning). Vet inte om det blev dyrt eller billigt, då jag inte beställt sladdning tidigare.

Tror det kördes med en 90 hk traktor och en treskärig Vretensladd.

Timpris i all ära, men resultatet (avhängigt både utrustning och förare) och hur många löpmeter/h som åtgärdas förefaller tämligen relevant för egen del.

Rent visuellt så verkar TS sladd vara av det lättare slaget.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Sladden kan viktas ner😊

   TS
Avatar Fallback

Re: Timpenning vägsladdning

Brorsan  
#840020
alias skrev:Kollade på en faktura från våren 2023. Traktor med vägsladd kostade 900 kr/h + moms (beställt av en lokal entreprenadfirma). Kostnaden blev ca 1,60 kr/löpmeter skogsbilväg (sladdades efter kantskärning och uppgrusning). Vet inte om det blev dyrt eller billigt, då jag inte beställt sladdning tidigare.

Tror det kördes med en 90 hk traktor och en treskärig Vretensladd.

Timpris i all ära, men resultatet (avhängigt både utrustning och förare) och hur många löpmeter/h som åtgärdas förefaller tämligen relevant för egen del.

Rent visuellt så verkar TS sladd vara av det lättare slaget.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias


Kollade mitt meterpris och det landar på ca 1:10 + moms ca. Jag tar 900 / tim.
Väldigt kort framkörning, 0 - 2 km.
Kör med en 2 skärig sladd med mycket vikt på, sliter mycket på stålen.

Hårda vältrafikerade vägar på ca hälften av sträckorna. Dom sträckorna kör jag alltid 2 ggr + en snabb tredje runda för att jämna till.

Användarvisningsbild

Re: Timpenning vägsladdning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#840096
Brorsan skrev:
Kollade mitt meterpris och det landar på ca 1:10 + moms ca. Jag tar 900 / tim.
Väldigt kort framkörning, 0 - 2 km.
Kör med en 2 skärig sladd med mycket vikt på, sliter mycket på stålen.

Hårda vältrafikerade vägar på ca hälften av sträckorna. Dom sträckorna kör jag alltid 2 ggr + en snabb tredje runda för att jämna till.


Hur lång är vägen du skrapar? Och hur lång tid tar det att skrapa den en gång?

Avatar Fallback

Re: Timpenning vägsladdning

Brorsan  
#840107 5.5 km inkl 9 stickvägar
Ca 6.5 tim tot.
Första repan tar nog halva tiden drygt.
Tippar på 3.5 tim.Ska ju dra in vägkanten, grässvål och komma ner så djupt det går i vägkanten med en vanlig sladd.
Andra rundan är mest dra ut och blanda om materialet som förhoppningsvis ligger i mitten av vägen och inte få ut det i kanterna igen.
Tredje, på delar av vägarna. En snabb körning för att få lite finish på ytan.
Exemplet är på en av föreningarna jag kör åt.
Jag kör alltid minst 2 ggr.

Exemplet som alias skrev om är ju en drömkörning. Av med vikterna, ställ in sladden väl och kör med lite fart.

Användarvisningsbild

Re: Timpenning vägsladdning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#840114 Ok, lite intressant att höra hur andra har det.
Jag körde mina 5 km nu i veckan, tog ungefär 2 timmar och en kvart.
Denna gången lyckades jag köra hela vägen utan att lyfta en gång, utom vid varje ände där jag vänder då, bara en bil som jag mötte, men han hade vett att stanna så att jag kunde köra förbi utan problem, inte ofta det går så här bra. 😀


Brukar också köra minst två gånger nu på våren, detta var den första där jag försöker ta så hårt jag bara kan för att rätta till alla skador efter vintern, kommer att köra en gång till där jag inte tar så hårt utan mest försöker att forma till vägen bra.

Brukar åka och fylla alla hålor innan jag skrapar med, helst ett par dagar innan så att det blir nertryckt i hålorna... Är det mycket småhål brukar jag bara ta de största.

Avatar Fallback

Re: Timpenning vägsladdning

Brorsan  
#840124 Det är nog inte så stor skillnad mellan oss Zixten. Tar man bort mina vändplaner och trafiken är det nog lika.
Jag gör som dig också, fyller gropar en vecka innan. 👍

Användarvisningsbild

Re: Timpenning vägsladdning

MF förare  
#840271
1712939807_20230622_192032.jpg
Kört för 800kr/tim+m för den här med en 90hk traktor. Kör åt några väg föreningar och nåra skogs vägar.
Sladden ä egen byggd men med en wibergs som förebild.
Ändrat lite på måtten på skären för att kunna köra på standardstål.

Avatar Fallback

Re: Timpenning vägsladdning

Midgård  
#840401 Jag kör också för 800 kr/tim plus moms med Valtra A82 och Vretren-sladd.

Användarvisningsbild

Re: Timpenning vägsladdning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#840418 Märker att jag är i billigaste laget, men jag slipper ju att stå för sladden och dess underhåll själv, den bör väl kosta typ 50 - 100 kr /h?
Och sen så får jag fritt använda skrapan till mina egna skogsvägar med, och det är ju värt ett par kr med...

Avatar Fallback

Re: Timpenning vägsladdning

Hema  
#840437
MF förare skrev:
1712939807_20230622_192032.jpg
Kört för 800kr/tim+m för den här med en 90hk traktor. Kör åt några väg föreningar och nåra skogs vägar.
Sladden ä egen byggd men med en wibergs som förebild.
Ändrat lite på måtten på skären för att kunna köra på standardstål.

Vilken drömväg. 👍

Användarvisningsbild

Re: Timpenning vägsladdning

Kjell1  
#843264 En snickare tar ca 500 kr/tim, eller rörmokare tar 600-700 kr/tim och den senare tjänar bra på VVS delarna han installerar. Föraren av en traktor bör väl minst ha 500 kr/tim sen ca 400 kr/tim för traktor och redskap. Alltså totalt 900 kr/tim, detta + etablering (framkörning). Ta ordentligt betalt som alla andra yrkesgrupper gör! Diesel kostar multum för att inte tala om ev rep och service hos t ex Lantmännen...

Avatar Fallback

Re: Timpenning vägsladdning

jannee  
#843278 Helt rätt, ta betalt till du skäms.
Nackdelen är att du inte får några uppdrag - den girige f*n ska minsann inte få sladda hos mig.

Användarvisningsbild

Re: Timpenning vägsladdning

Kjell1  
#843280 I våra trakter är det inte dyrt med 900 kr/tim för nyare traktor med redskap! Snarare ett normalpris! Finns ganska mycket att göra för mig, så är bara byta uppdragsgivare om dom inte vill betala för sig?

Avatar Fallback

Re: Timpenning vägsladdning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#843281 Tror jag betalade 950:-/h för 3 år sedan.

Edit: Sorry, det var för kantklippning!

Användarvisningsbild

Re: Timpenning vägsladdning

Djurängen  
#843316 Jag kör med Mf 5610 och 7.5m sladd, tre skär och strängspridare, tar fn, 650+ moms. Det är knappt det täcker maskinkostnad och lön med rimlig marginal för reparationer, tänker också att man bör räkna med att det är säsongsbaserat och man ska hålla hus till maskinen året runt.
Normalt kör jag två passager och ligger mellan 1,9-2,3 Km/tim men det beror på materialet i vägen.
Håller till i västra Småland.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).