Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Timpenning vägsladdning

31 inlägg 10916 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Timpenning vägsladdning

MeSkog&Lantbruk  
#839585 Vad skulle vara rimlig timpenning för detta ekipage? Valtra /valmet 900 samt en 3 skärig vägsladd med kratta bakefter? Mvh Mattias



   TS
Användarvisningsbild

Re: Timpenning vägsladdning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#839667 Kommer inte ihåg, men tror det är 550 + moms som jag tar för en valtra A75.
Då drar jag en vreten treskärig som vägföreningen äger och sköter underhållet av.

Avatar Fallback

Re: Timpenning vägsladdning

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#839710 Ursäkta, men är inte det ungefär bara lite mer än en keps och två handskar kostar som står och kostar utan att ens ha traktor o redskap?

Användarvisningsbild

Re: Timpenning vägsladdning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#839722
Orsa skrev:Ursäkta, men är inte det ungefär bara lite mer än en keps och två handskar kostar som står och kostar utan att ens ha traktor o redskap?


Hänger inte helt med på vad du menar... men anar att du tycker att jag är för billig. 🤔 🤔 🤔

Avatar Fallback

Re: Timpenning vägsladdning

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#839842 Det var den tanken jag fick. Men det beror på hur man tänker och hur man räknar.
Lågt pris om du räknar högt dvs att du ska skatta fram en lön samt betala för en maskin som sen ska ersättas med en intjänad ny så småningom.
Bra betalt om man ser det som att man får in en skaplig slant istället för ingen alls på en maskin man ändå har fri och betald.
Lågt om man tänker att vägföreningens alternativ vore att ringa in en gul maskin med en anställd i hytten.
575 kr per tim är, beroende på bransch, vad en gubbe kan kosta som dolar omkring inne på en industriarbetsplats och gör diverse grovjobb mellan rasterna.

Användarvisningsbild

Re: Timpenning vägsladdning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#839848 För ett par år sedan tog ett av bemanningsbolagen här i närheten runt 340 kr / h + moms för en industriarbetare till enkelt jobb.
Antar att det har ökat några kronor sedan dess....

Hur mycket tycker du att man skall ta för att skrapa en väg då?

Användarvisningsbild

Re: Timpenning vägsladdning

Elis76  
#839850 Det ena är inte mer rätt än det andra är fel. Det beror på ens eget ekonomiska tankesätt och inställning samt vad man har för maskiner och dess ålder. På landsbygden kan man ju även ta sig en funderare över vilket rykte man eftersträvar.

Antingen tar man i så man kräks och får därigenom färre uppdrag och låter maskinerna stå parkerade i maskinhallen eller så tar man ett mera humant pris och får någon form av täckningsbidrag.

Hos mig kostar det mellan 350-500:-/tim beroende på om det är snöplogning, vägsladdning, skogskörning med kranvagn eller plöjning/harvning/slåtter/stubbearbetning.

De som har det humana priset har fullt upp medan den som ligger högst i pris har klart färre uppdrag.

Reduktionsplikten för bränsle sänktes dessutom vid årsskiftet vilket bidrar till lägre kostnad för inköpt drivmedel.
🚜

Avatar Fallback

Re: Timpenning vägsladdning

Brorsan  
#839852 Du bör väl ha minst 400:- /h för bara traktor och sladd med slitage, underhåll och avskrivning.
Sen ska du ju ha lön själv också.
Själv tar jag mer med Stockholmspriser.

Användarvisningsbild

Re: Timpenning vägsladdning

Elis76  
#839858
Brorsan skrev:Du bör väl ha minst 400:- /h för bara traktor och sladd med slitage, underhåll och avskrivning.
Sen ska du ju ha lön själv också.
Själv tar jag mer med Stockholmspriser.


Värmdölandet går inte att jämföra med landsbygden. Där bor gräddan av gräddan som har pengar i överflöd och ingen bryr sig om vad det kostar.

Avatar Fallback

Re: Timpenning vägsladdning

valtra mega  
#839863 Brukar tycka att timtaxa i sverige är hög men 350-500 skulle jag inte köra för kan ju inte gälla moderna maskiner

Användarvisningsbild

Re: Timpenning vägsladdning

MeSkog&Lantbruk  
#839864 Skulle 600/tim ex moms vara rimligt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Timpenning vägsladdning

valtra mega  
#839865 Problemet med vad som är rimligt är vad det finns för alternativ skillnaden på utrustning kan göra en med dubbla timtaxa är billigare

Avatar Fallback

Re: Timpenning vägsladdning

jannee  
#839867 600 kr är ett bra pris för båda parter.
Nu har jag egen sladd, får själv bekosta skären, tog tidigare 500 kr/tim men höjt till 600 vilket tycks vara dyrt = efterfrågan minskat.

Användarvisningsbild

Re: Timpenning vägsladdning

Elis76  
#839873 Marknadsekonomi kallas det.

Kostnaderna har ökat för den som skall utföra vägsladdning samtidigt som motpartern som vill ha vägsladdningen utförd även har drabbats av inflation och minimala lönehöjningar och behöver prioritera var han/hon lägger sina sekiner.

Avatar Fallback

Re: Timpenning vägsladdning

alias  
#839881 Kollade på en faktura från våren 2023. Traktor med vägsladd kostade 900 kr/h + moms (beställt av en lokal entreprenadfirma). Kostnaden blev ca 1,60 kr/löpmeter skogsbilväg (sladdades efter kantskärning och uppgrusning). Vet inte om det blev dyrt eller billigt, då jag inte beställt sladdning tidigare.

Tror det kördes med en 90 hk traktor och en treskärig Vretensladd.

Timpris i all ära, men resultatet (avhängigt både utrustning och förare) och hur många löpmeter/h som åtgärdas förefaller tämligen relevant för egen del.

Rent visuellt så verkar TS sladd vara av det lättare slaget.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).