Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Svärdet stannar mitt i trädet naarva s23c

4 inlägg 888 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svärdet stannar mitt i trädet naarva s23c

erozstig  
#834690 Har justerat så gott det går,men får inte svärdet att gå igenom trädet,och det har börjat komma mycket olja på smörjningen till kedjan, har strypt lite på smörjningen men det märks ingen skillnad, kan det var fel i sågmotorn?,någon annan som haft liknande problem,sågade ca 60st träd,sen kom problemet(inga grova träd ca 15cm i roten) tacksam för svar.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Svärdet stannar mitt i trädet naarva s23c

Vedproducent  
#834691
erozstig skrev:Har justerat så gott det går,men får inte svärdet att gå igenom trädet,och det har börjat komma mycket olja på smörjningen till kedjan, har strypt lite på smörjningen men det märks ingen skillnad, kan det var fel i sågmotorn?,någon annan som haft liknande problem,sågade ca 60st träd,sen kom problemet(inga grova träd ca 15cm i roten) tacksam för svar.

Gör svärdet full rörelse utan stock? Sånna här fel beror nästan alltid på svärd eller kedja. Grader på svärdet tex eller att kedjan drar snett så den nyper i spåret. Börja med det så vet du i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Svärdet stannar mitt i trädet naarva s23c

anersimyra  
#834692
erozstig skrev:Har justerat så gott det går,men får inte svärdet att gå igenom trädet,och det har börjat komma mycket olja på smörjningen till kedjan, har strypt lite på smörjningen men det märks ingen skillnad, kan det var fel i sågmotorn?,någon annan som haft liknande problem,sågade ca 60st träd,sen kom problemet(inga grova träd ca 15cm i roten) tacksam för svar.

Roterar kedjan normalt och matningen fungerar så är svärdet troligen såpass slitet att kedjans drivlänkar glappar i svärdspåret vilket ger den effekt du beskriver.

Avatar Fallback

Re: Svärdet stannar mitt i trädet naarva s23c

erozstig  
#834712 Stort tack för hjälpen, har bytt svärd,och nu fungerar det. 👍 🌲

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).