Sida 1 av 1

Hur mycket går det på en timmerbil plus släp

Postat: mån 24 mar 2008, 22:55
av dieseltomten
Jag fick hem en timmerbil.. och har betalat för 75m3 tr...
Börjar fundera på hur mkt som egentligen går på en bil plus släpet.

Jag har sett uppgifter på 50-60m3 beroende på...

Nån som vet?

Postat: mån 24 mar 2008, 23:33
av Mangan
Verkar rimligt?

ja jag har lite för lite koll...

Postat: mån 24 mar 2008, 23:40
av dieseltomten
Man får alltså på 75m3 tr på bil+släp... är det max eller ?

Sen vad det blir i slutändan kan man ju titta i lite omvandlingstabeller...

Men jag höll på att räkna bort mej tror jag, så att jag går back.

Postat: tis 25 mar 2008, 17:23
av 970D
beror sig mycket på hur torrt virket är... för lastbilarna går ju efter hur många ton dom får lasta... så är det torrt kan dom ju då lasta mer och är det blött så desto mindre :) om dom inte är orädda för att bli tagna av farbror blå :P för då lastar dem hur mycket som går på :D

Postat: tis 25 mar 2008, 21:41
av SLIREJ
Dom vanligaste måtten på en timmerbil är 2,35 i botten 3,00 höga stakar,sen beror det på hur långt virket är.
Ett vanligt lass mav ligger runt 40m3fub o timmer ca 44m3fub om man ska hålla sig runt 60 ton

Oki,,,

Postat: tis 25 mar 2008, 22:22
av dieseltomten
Det lass jag köpte var klen björk...
Så det blir nog en massa luft i det iom att det var fallande längder.
typ 4- 8cm i topp rot max 20
Om man skulle räkna det i fub så blire typ 40-45% av 75 m3 då eller?

Postat: tis 25 mar 2008, 22:43
av SLIREJ
jag e inte så jättebra på bedömma fastvolym men de låter väll rimligt me ca 45%.Kan inte varit riktigt fullt lass eller så fick du ett bra pris :)

Postat: tis 25 mar 2008, 23:58
av dieseltomten
ja,.. jag skulle bara ha 75 m3 iofs.. så om det går på mer äreväl så...
jag trodde itne att man fick på så mtk på en lastbil..
och bra pris vetefan men som vi diskuterat förut så ska man ha nåt får man betala.. så äre ju...

Postat: ons 26 mar 2008, 01:08
av Mangan
Fastvolymen är väl runt 55%, så 40 m3fub/0,55 => 73 m3tr?

Postat: tor 27 mar 2008, 19:18
av SLIREJ
När dom mäter in ett lass vid industrin så tar dom en medeldiameter under bark på varje trave,sen har dom en tabell dom går efter för att sätta fastvolymen. Sen e de ju fler saker å ta hänsyn till som påverkar, krokigt,dåligt lassat osv.
De flesta lass löv ligger mellan 45 -50% i fastvolym de ska va rätt så grovt å fint för å komma upp över 50%.

Re: Hur mycket går det på en timmerbil plus släp

Postat: ons 28 jul 2010, 00:34
av stegmaster
Gjordet en film av en timmerbil med släp, som er vanlig i Norge. Denna har ca 35 fub totalt (bil och släp).
Annars så var det en sprillans ny Volvo f16 med sina 700 hk och en äldre bil/släp i övrigt.
Tyckte det var mycket som var dårlig kvistat, va säger ni, ska det se ut så här, even om det er vedträd??

Re: Hur mycket går det på en timmerbil plus släp

Postat: ons 28 jul 2010, 09:18
av Mickev
Tycker virket ser ganska normalt ut vad gäller kvistar. Inte ovanligt att det finns kvist kvar. Är det grova kvistar blir det avdrag vid leverans till industrier.
Stora skillnaden mellan er (norge) och vi är som man ser på filmen, ni har 2 travar medans vi kör 3 travar (2 på vagnen).

Re: Hur mycket går det på en timmerbil plus släp

Postat: ons 28 jul 2010, 10:42
av stegmaster
Mickev skrev:Tycker virket ser ganska normalt ut vad gäller kvistar. Inte ovanligt att det finns kvist kvar.

OK. Kan tillägga at det fanns riktig grova kvistar(som inte syns i videoen) upp til 40cm lange, och dessa tyckte inte timmerbilföraren häller om kan jag säga. Nogra stakk ut på sidan av lasset så att bilen blev bredare enn 255cm, och var yttarsta punkten på bilsidan. Mitt bekymmer er ju att en sånn lägger sig på mot hjulen på skogsvagnen när jag ska kjöra vidare med detta.
Nå, vi blev enige om att en blir med och kvistar samtidig som man laster upp, men jag tyckte inte det borde vara så. Har aldrig varit så förut. 😡

Re: Hur mycket går det på en timmerbil plus släp

Postat: ons 28 jul 2010, 15:07
av Mickev
Kan bara hålla med om att man inte gillar kvistarna, de är så mycket trevligare att hålla på med riktigt kvistat virke, tyvärr är det inte alltid verkligeheten ser ut så.