Gallring

Prislista

34 inlägg 4842 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Prislista

r93  
#836264
jannee skrev:Aners pratar on bonnpriser, men kyrkan är inte dålig på att inhandla billig utländsk arbetskraft, gäller då mest plantering men även röjning.
Här ner har vi Grimslövs Skogstjänst som håller upp prisbilden, trots många utländska medarbetare.
Vill man ha jobb får man då prisa in sig, vilket man som skogsägare bara gläds över.
För övrigt har vi i mitt närområde ganska små fastigheter vilket gör att skogsägaren, om denne har intresse, gott och väl själv hinner och orkar med både plantering och röjning.


Jag känner till en kille som har firma som bara riktar in sig på kyrkans skog.

”De betalar vad som helst utan att ifrågasätta”

Han har öststatare, och gissningsvis så får kyrkan fakturor som motsvarar svensk arbetskraft, men lönerna är nog bedrövliga, för killen badar i pengar.

Offentlig upphandling som anersimyra nämner är katastrofal, blir alltid det billigaste, sedan fakturerar man dubbel tid istället.

När firmor som Peab lägger sig på 395:-/h
Då vet man att något är lurt.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Prislista

anersimyra  
#836270
r93 skrev:
jannee skrev:Aners pratar on bonnpriser, men kyrkan är inte dålig på att inhandla billig utländsk arbetskraft, gäller då mest plantering men även röjning.
Här ner har vi Grimslövs Skogstjänst som håller upp prisbilden, trots många utländska medarbetare.
Vill man ha jobb får man då prisa in sig, vilket man som skogsägare bara gläds över.
För övrigt har vi i mitt närområde ganska små fastigheter vilket gör att skogsägaren, om denne har intresse, gott och väl själv hinner och orkar med både plantering och röjning.


Jag känner till en kille som har firma som bara riktar in sig på kyrkans skog.

”De betalar vad som helst utan att ifrågasätta”

Han har öststatare, och gissningsvis så får kyrkan fakturor som motsvarar svensk arbetskraft, men lönerna är nog bedrövliga, för killen badar i pengar.

Offentlig upphandling som anersimyra nämner är katastrofal, blir alltid det billigaste, sedan fakturerar man dubbel tid istället.

När firmor som Peab lägger sig på 395:-/h
Då vet man att något är lurt.

Någon dubbel tid, eller för den delen någon som helst extra timma, är inget som vare sig jag eller mina kamrater har möjlighet att debitera som underentreprenörer. Däremot så vet jag att upphandlade entreprenörer tar betalt för underentreprenörernas specialkompetens och utbildningar men att denna högre ersättning inte kommer underentreprenören till del.
Annars är det som R93 skriver känt att vissa i branschen fakturerar alltför många timmar, eller fakturerar för arbeten som aldrig utförts, grot och virke som aldrig redovisas var det tar vägen e.t.c. Glädjande nog slängde Svevia med omedelbar verkan nyligen ut en indisk entreprenör, å andra sidan ”kryllar” fortsatt marknaden av företag ägda av indiska intressen, och snart nog torde dessa dyka upp som gubben i lådan i kommunala skogliga upphandlingar.

Avatar Fallback

Re: Prislista

hpskog  
#836462 Först får man väl säga grattis till alla skogsägare i sydsverige som kan få sin ungskog röjd för 370 kr/timme. Bra pris. Om det beror på konkurrens situationen eller något annat kan man undra. Själv skulle jag lägga undan röjsågen och hitta på något annat att göra. Dela ut post eller kanske sitta i kassan på valfri livsmedelsaffär. Det skulle åtminstone ge mer på lönekontot varje månad.
Själv håller jag till mitt i landet här är prisbilden helt annorlunda. För övrigt skulle jag naturligtvis vilja fakturera samma timmpenning oavsett om jag var verksam i Skåne eller Norrbotten. Fattar inte varför det skall vara någon skillnad.

Jag har dom senaste åren fakturerat 500 kr. Röjde inte mycket säsongen 2022 på grund av en fotledsoperation. Inför säsongen 2023 kontaktade jag min uppdragsgivare för att få upp priset, då priset på Aspen och dieseln höjts rejält.
Han höjde direkt till 600kr och sa att om någon tycker det är för dyrt så kan dom röja själv. Jag röjer bara åt privata skogsägare och alla är medvetna och okej med vad det kostar. Går nog inte att få samma betalning mot dom stora bolagen, men då jag inte har några anställda så är det heller inte aktuellt.

På tal om priser så har jag nyss kommit hem från 50 min muskelbehandling hos min sjukgymnast. Det kostade 900 kr.

Avatar Fallback

Re: Prislista

Lindveden  
#836466 Frågan e ju om dom här 370 kr/timmen e vad markägaren behöver betala mot entreprenören/bolagen eller om dom större bolagen tar ut en betydligt mer timpenning mot markägaren vid senare fakturering?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).