Gallring

Manuell mellanzonfällning

9 inlägg 2040 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Manuell mellanzonfällning

Riga  
#825561 Letat på forumet men inte hittat så mycket om manuell mellanzonfällning. Praktiseras det inte? Vi fick träna på det på skogsbruksskolan för 30 år sedan.
Har ca 6 ha på frisk mark med mest gran. Måste leja för gallring men det känns helt fel och köra upp stickvägar på 18-20 meter. Lite knepig terräng också så gissar att vägarna ibland kommer hamna lite tätare och ibland längre isär med ogallrade remsor emellan. En bekant som kör skördare rekommenderade att prata med de som avverkar och se om de är ok med mellanzonsfällning. Gissar att det krävs att de snitslar ut vägarna i förväg så jag vet var och vartåt jag ska fälla.
Gissar att man inte tjänar några pengar på det men det spelar ingen roll - för mig vore det mycket värt att få upp stickvägsavståndet till 25-30 meter.
Lite olika skiften och åldersfördelning men enligt skoglig grunddata är medellängden 16 meter och medelstam 18 cm och 240 m3sk/ha som ett medel för de 6 ha.

Är det en bra idé eller ställer man till mer skada än nytta när skördaren måste baxa ut träden "baklänges" och sticksvägsavståndet vid eventuell sistagallring krymper till knappt 15 meter?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Manuell mellanzonfällning

Tralsmo  
#825569 Vi kör mellansons fällning ibland när de är knepig terräng.

Men då hugger skördar föraren vägarna först å manuellfäller de som behövs efter de.
Då får de ju bli en runda till med skördaren naturligtvis.

Ja vet inte att de vållat något bekymmer mer än att de naturligtvis blir lite dyrare.
Men om skördar föraren kan sin sak å mellanfälller själv så skulle ja vilja påstå att de är små bekymmer.

Avatar Fallback

Re: Manuell mellanzonfällning

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#825570 Ska man mellanzonsfälla så är jag nog på Tralsmos linje. Man behöver vara med skördaren så det finns något öppet att fälla i.

När det gäller kostnaden så bör man väl ha igen några kronor på skotningen då det är mer volym på färre meter väg?

Avatar Fallback

Re: Manuell mellanzonfällning

Riga  
#825579 @Busholle

Jo så kommer jag ihåg att de trasslade lite. Ganska ofta fick man även fälla träd skördaren skulle nått för att få ned träden längre bort.

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuell mellanzonfällning

Tralsmo  
#825585 De ja kan tillägga är att de är ju förmodligen är kostnadsmässigt rätt stor skillnad på att göra som vi gjort.
Mellanfälla där de är besvärligt eller köra mellanfällning på ett helt objekt för att man vill ha längre avstånd mellan stickvägar.

De vi har gjort är ju ackordsjobb me extra betalt för merarbete.

Ska man köra hela som mellansonsfällning bör de ju bli timmjobb på hela.
Ackorden är ju inte onödigt högt satta (milt sagt) som jämsöver pris så lär de ju dra iväg prismässigt.

Det viktiga är ju att planeringen funkar exact å där är skördarförare å manuellhuggning nyckeln.

Frågan som uppstår då är ju vilka skördarförsre som har "råd" å låta den stå när dom fäller.
Det ekonomiska alternativet är ju å anlita manuellhuggare som begriper å kan planera efter va som stämmer för skördaren. Dom är rätt fåtaliga kan ja säga.

Jo de här låter ju som gallimatias.
Faktum är att de måste flyta på när man är entreprenör annars blir de rätt snabb ebberöds bank för entreprenören.

Själv kan ja tycka att att stickvägsbredd på dryga 4m å stickvägsavstånd på 20m ytterst sällan är några problem.
Men de beror på o objekten.
De kan va rätt olika å är de små objekt kan de ju absolut va ide å göra annorlunda.

Sen är de ochså så att en del lägger sina pengar å energi på helt onödigt chit å andra villl ha sin skog perfekt.
Att de ska bli som man vill ha de har ja inga negativa synpunkter på alls.

Avatar Fallback

Re: Manuell mellanzonfällning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#825586 Skördaren måste köra varje väg en gång till för några enstaka träd. Inte bra. Enda gången det ska fällas är om det står någon enstaka stor björk eller gammal frötall och allt annat ska vara kvar.

Avatar Fallback

Re: Manuell mellanzonfällning

Riga  
#825588 @Skogsola
Ang. köra två gånger.
Finns inte möjligheten att skördarföraren snitslar upp stickvägarna innan gallring? Då kan manuellhuggaren göra sitt jobb i lugn o ro och skördaren behöver bara köra en vända.
Håller man 30 meter mellan vägarna är de 6 hektaren grovt uppskattat 2,5 km att snitsla.
Har aldrig kört skördare, bara skotat lite för länge sedan så det är nog ingen bra idé att jag planerar vägarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuell mellanzonfällning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#825591 Har du skotat innan så går det nog bra. Skördarmannen har defitivt ingen lust att gå ut och snitsla. Men som någon var inne på så får du fälla en hel del som skördaren skulle kunnat ta själv. Dessutom får du fälla i vägen från två håll. Det blir snart ett sammelsurium. Låt dem jobba som de brukar. Lugnast för alla.

Användarvisningsbild

Re: Manuell mellanzonfällning

Hodal  
#825627 Jag har för mig att jag läst referat från studier som visat att manuell fällning i mellanzonen med längre stickvägsavstånd var ganska kostnadsneutralt jämfört med bara stickvägsgående skördare. Är det någon som har koll på detta och kan länka? Det kan ju vara av intresse för TS att läsa hur det är gjort i studier och hur utfallet blev.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).