Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2902 inlägg 806777 visningar 172 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#841179 Ja jäklar. Har du inget ris att plocka, eller fäller du så att du inte behöver?

Misstänkte att du inte brossla särskilt mycket när det tar längre tid att skota. 🙂 Det är nackdelen med vajerkran som jag kör, brosslingen blir mer jobb om det inte skall gå riktigt långsamt.

Känns som det mesta jag hugger är så risigt så man får brotta sig in till stammen för att kunna komma åt at fälla, besvärligt att hantera allt ris.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Sunilorblede  
#841182 Försöker hamna så att jag fäller kanske 4-5 träd över bänken på ett sätt så att massan med en liten sidledsbrossling kan hamna i ungefär samma hög.
Gällande ris i massan så kan det väl bli en del men nåt omtag med gripen vid skotning får väck det mesta. Sen har jag även där högre tolerans än de flesta efter att under mina år som anställd i branschen sett hur massavedstravar sett ut och mätts in utan problem så har jag slutat bry mig om lite ris följer med. Givetvis finns en gräns men den ligger bra mycket längre bort än vad de flesta självverksamma tror.

Kom på ytterligare en sak gällande fällningen: där jag högg nu så var det ju inte så grovt så i princip alla träd om de går bakåt lite kan puttas med handkraft. Så snabb fällning: snabbt ett litet riktskär och sen instick från samma sida genom trädet (15" svärd gick igenom nästan alla träd), så bakåt genom hela trädet. Går trädet lite bakåt så får det medvetet nypa fast svärdet längst bak och sen upp och putta med en hand.

Jo de flesta självverksamma ger sig ju på sådant där maskin känns olämpligt och då blir det väl nåt risigt hörn på nån åker eller dylikt. Inte så många som är så dumma så de ger sig på ca 2 ha slutavverkning med motorsåg, haha.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#841188 Jag är definitivt så dum, vänta du bara! 🙃

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Williamm  
#841202
Mangan skrev:Jag är definitivt så dum, vänta du bara! 🙃

Det är ju kul..

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#843359 Någon här på skogsforum hade redovisat sina huggarkostnader, men jag kan för mitt liv inte hitta tråden igen. Kan varit några veckor sedan? Blev i alla fall inspirerad, och gjorde min egen kalkyl.


Högg 154 m3fub ( 852:-/m3fub), varav 73 m3fub grantimmer (1058:-/m3fub) och 81 m3fub specialmassa 1693 (665:- m3fub) med premier och allt men utan efterlikvid.

Totala kostnader 23 127:- (150:-/m3fub)

Traktor o kran rep. mm: 43:-/m3fub (inkl startmotor och däck till kärra)
Traktor bränsle: 12:50/m3fub (1,7 km väg till upplaget)
Huggning rep. mm: 67:-/m3fub (inkl nya byxor, kängor och jacka...)
Huggning olja, bensin, svärd o kedja: 23:-/m3fub.

Det var gammal torpruin som jag högg ut gran i varierande storlekar, allt från 7 till 70 cm i rot. Har fått NOKÅS-bidrag på ca 190:-/fub, men det var beräknat på 110 m3fub så hoppas man kan höja det. Kanske kommer någon/några tior/m3fub i efterskott för att Södra höjda priserna på sluttampen.

Vet inte hur många timmar jag var ute, men 50 dagar kanske? Det gick inte fort, säg en halv fub i timmen? 🫣 Fick 0,5% vrak för krök på timret, det var allt.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Sjögård 4  
#843397 Mycket intressant, ska jämföra med mina siffror 🙂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).