Skogsmiljö och Trädlära

Vem bygger sådana här bon?

8 inlägg 881 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vem bygger sådana här bon?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#840792
1713347227_1000003042.jpg


2-3 m upp i ung tät granskog.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vem bygger sådana här bon?

Anders Engström  
#840854 Gissar på nån trast, hittade en sån för några år sedan med fem ljusblå ägg, vill minnas det var taltrast.

Användarvisningsbild

Re: Vem bygger sådana här bon?

Vildmark  
#841111 Koltrast? Hittade ett bo häromdan.

Användarvisningsbild

Re: Vem bygger sådana här bon?

anersimyra  
#841124 Det är troligen inte frågan om någon av trastarna då dessas bon liknar skatbon i miniatyr..🙂

Avatar Fallback

Re: Vem bygger sådana här bon?

Brorsan  
#841170
anersimyra skrev:Det är troligen inte frågan om någon av trastarna då dessas bon liknar skatbon i miniatyr..🙂


Näe det är inte rätt. Hemma bygger koltrasten bon överallt i bodar och maskiner och dom ser ut som på bilderna, inte samma trast till alla bon men kanske ett par.

Användarvisningsbild

Re: Vem bygger sådana här bon?

anersimyra  
#841173
Brorsan skrev:
anersimyra skrev:Det är troligen inte frågan om någon av trastarna då dessas bon liknar skatbon i miniatyr..🙂


Näe det är inte rätt. Hemma bygger koltrasten bon överallt i bodar och maskiner och dom ser ut som på bilderna, inte samma trast till alla bon men kanske ett par.

Ok, jag jämförde med ett bo byggt av en björktrast som vi har hemma på gården. Det ser ut som ett skatbo i miniatyr sett från utsidan men jag ser förstås inte själva inredningen..🙂

Användarvisningsbild

Re: Vem bygger sådana här bon?

Hodal  
#841222 Om storleken stämmer skulle också jag säga trastbo.

Användarvisningsbild

Re: Vem bygger sådana här bon?

Vildmark  
#841343 Hittade ett bo med ungar i igår när jag röjde.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).