Skogsmiljö och Trädlära

Skånska skogsägare! Delta i denna webbenkät om betesskador

4 inlägg 981 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skånska skogsägare! Delta i denna webbenkät om betesskador

Petra Alinder  
#824810 Hej och välkommen!
Den här undersökningen handlar om skogsbetesskador i Skåne orsakade av hjortvilt (älg, rådjur, kronhjort och dovhjort). Enkäten är frivillig, tar ca 5-10 minuter att besvara och svaren är helt anonyma.

Undersökningen är en del av mitt pågående examensarbete på Landskapsvetarprogrammet, Högskolan Kristianstad. Syftet med arbetet är att öka samhällets kunskap om hur skånska skogsägare påverkas av hjortvilt. Dina åsikter är därför värdefulla och kan bidra till ett bättre framtida skogsbruk!

Klistra in denna länk i din webbläsare: https://evasys.hkr.se/evasys/online.php?p=Hjort
eller använd den bifogade QR-koden för att nå enkäten.

OBS: På de frågor där du ska ranka svaren i ordning, då ska du dra över svaren till den högra rutan i den ordning du vill ha dem.

Enkäten är tillgänglig mellan 3/1-2024 och 18/2-2024

Om du har frågor eller vill komma i kontakt med mig så når du mig via e-post: petra.alinder0024@stud.hkr.se...

Tack på förhand!
Vänligen, Petra Alinder



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skånska skogsägare! Delta i denna webbenkät om betesskad

Petra Alinder  
#826359 Nu har tidningen Skogen också publicerat enkäten! Ni som äger skog i Skåne, hjälp till att med era erfarenheter öka kunskapen om betesskador 🌳

https://www.skogen.se/nyheter/skanska-s ... tesskador/

   TS
Avatar Fallback

Re: Skånska skogsägare! Delta i denna webbenkät om betesskad

alias  
#826365
Petra Alinder skrev:Nu har tidningen Skogen också publicerat enkäten! Ni som äger skog i Skåne, hjälp till att med era erfarenheter öka kunskapen om betesskador 🌳

https://www.skogen.se/nyheter/skanska-s ... tesskador/


@Petra Alinder:
Var inne och kollade på enkäten av ren nyfikenhet, då jag inte har skogen i aktuell del av landet. Tycker att formatet på enkäten är föredömligt så tillvida att det går att kolla igenom frågorna, samt gå tillbaka och ändra svaren på tidigare flikar före man aktivt väljer att den skicka in den.

Jag undrar dock hur du säkerställer/kvalitetssäkrar att respondenterna faktiskt är skogsägare med skogsinnehavet beläget i Skåne (teoretiskt sett kan ju vem som helst med internetåtkomst besvara enkäten, då den inte endast är tillgänglig för skogsägare med skog belägen i Skåne)?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Skånska skogsägare! Delta i denna webbenkät om betesskad

Petra Alinder  
#826366 Hej och tack så mycket för din feedback om enkäten, det uppskattas!

Vi pratade om det här med validitet på högskolan, och precis som du påpekar så finns inget skyddsnät som garanterar att det är bara är skånska skogsägare som svarar på enkäten. Skolans slutsats är helt enkelt att man får försöka publicera enkäten i så seriösa och trovärdiga kanaler man kan, och sedan skriva en notis i examensarbetet om att det finns en risk att felaktiga svar inkommit. Det skrivs in som en möjlig sk "felkälla".
Alternativet till detta kan vara att köpa adresser till skånska skogsägare och skicka ut brev med enkätinbjudan, detta hade jag dock inte information om tillräckligt tidigt så jag hann inte detta innan enkäten skulle bli aktiv.

Med vänliga hälsningar Petra

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).