Skogsmiljö och Trädlära

Återvätning gammal torvmark

65 inlägg 17684 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Återvätning gammal torvmark

Torleif  
#815269 Jag håller med Badger.

Vi har en liten kärrpått på mellan 100 och 200 kvadratmeter som har varit utdikad. Där växer nödvuxna aspar och björkar och någon gran som kämpar för livet i vattnet. Diket har grott igen alldeles och vi har låtit dem vara så. Tillrinningen uppifrån är god. Invid påtten är en torr grusbacke som ligger cirka 3 meter högre och jag inbillar mig att om vi skulle dika ut påtten skulle grundvattnet sjunka där också och så förlorar vi produktivitet i den ändan för att vinna 100-200 kvadratmeter produktiv skogsmark i påtten. Då är det bättre att låta påtten vara som den är och som den var före den blev utdikad.

Användarvisningsbild

Re: Återvätning gammal torvmark

Elis76  
#815270
Torleif skrev:Jag håller med Badger.

Vi har en liten kärrpått på mellan 100 och 200 kvadratmeter som har varit utdikad. Där växer nödvuxna aspar och björkar och någon gran som kämpar för livet i vattnet. Diket har grott igen alldeles och vi har låtit dem vara så. Tillrinningen uppifrån är god. Invid påtten är en torr grusbacke som ligger cirka 3 meter högre och jag inbillar mig att om vi skulle dika ut påtten skulle grundvattnet sjunka där också och så förlorar vi produktivitet i den ändan för att vinna 100-200 kvadratmeter produktiv skogsmark i påtten. Då är det bättre att låta påtten vara som den är och som den var före den blev utdikad.


Visst är det så.

Korrelationsfaktorn [sambandet mellan grundvattnet och påtten] är hög. Växelverkan mellan grundvatten och markvatten är känt sedan länge.

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/hydrologi/mark-och-grundvatten

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/hydrologi/vattnets-kretslopp/grundvatten-1.6857

Användarvisningsbild

Re: Återvätning gammal torvmark

Torbjörn Johnsen  
#821721 Idag finns det en artikel i Dagens Industri där bl a Skogsstyrelsen och Skogssällskapet uttalar sig om värdet av att återställa våtmarker. (Artikel bakom betalvägg.) Trots "generösa bidrag", som Di uttrycker det, så är intresset bland skogsägarna än så länge ganska svalt.

Artikeln är både lång och uttömmande men trots det nämns inte med ett ord det som skulle förlösa marknaden för att återställa våtmarker. Nämligen handel med kolkrediter för återställda våtmarker. Den dagen skogs- och markägarna får en årlig och rimlig ersättning motsvarande den CO2 som man binder istället för släpper ut, kommer det att bli fart på våtmarksomställningen. Fram tills dess kommer inte Skogsstyrlsens kaffepengar att driva fram speciellt många projekt och jag tror att skogsägarna gör klokt i att vänta tills det finns ett eller annat system i drift för handel med kolkrediter i t ex våtmarksomställning. Det bör vara en tidsfråga om något enstaka år.

Användarvisningsbild

Re: Återvätning gammal torvmark

Badger  
#821750 Det finns två viktiga aspekter i detta. Dels den ekonomiska ersättningen som är låg och om de justerar den kan det säkert bli fler ansökningar. Men jag tror inte jag är ensam om att känna att det finns en ton av att man vill vinkla projekten mot att bli någon form av naturskyddsområden som ska förevisas allmänheten som känns obekväm för många skogsägare som inte vill bli parkvaktare eller städare efter nedskräpande turister från storstan. Om man tar bort de bitarna kan man nog också få mer fart på det. Om det nu är så att klimatfrågan är det viktigaste.

Användarvisningsbild

Re: Återvätning gammal torvmark

Lars Lundqvist SLU  
#821752
Torleif skrev:Invid påtten är en torr grusbacke som ligger cirka 3 meter högre och jag inbillar mig att om vi skulle dika ut påtten skulle grundvattnet sjunka där också och så förlorar vi produktivitet i den ändan för att vinna 100-200 kvadratmeter produktiv skogsmark i påtten.

Vatten rinner neråt, och vad som händer med vattnet längre ner påverkar inte det vatten som är kvar ovanför.

Att du har torvmark nedanför grusbacken beror på att grundvattnet når markytan där, kanske pga täta jordlager under torven. Om du rensar dikena så sänks grundvattennivån där, men inte ovanför, uppe på grusbacken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).