Skogsmiljö och Trädlära

Snöbrott och snöskador 2023

46 inlägg 10073 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snöbrott och snöskador 2023

Torbjörn Johnsen  
#787887 Nu har vi haft en ny omgång med snöfall i stora delar av landet. Tillsammans med en del blåst och i kombination med temperaturvariationer har det på vissa håll gått hårt åt skogen. Frågan är hur illa det nu ser ut i skogarna med snöbrott och skador? Nu har det blivit mildväder och barmark i södra halvan av landet så det går att se förödelsen. I norr har det fortsatt att snöa.

Jag åkte 40:an från Jönköping förbi Ulricehamn i slutet på förra veckan och då var det rejäl och ganska snett ansatt upplega på många ställen. Det fanns även en del toppar men även lövträd som kollapsat under tyngderna.

Hur ser det ut i eran del av Världen? Är det omfattande skador som kräver huggarinsatser eller är det mest ströträd som kan lämnas?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöbrott och snöskador 2023

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787904 Lite bilder från gårdagens skogspromenad. 🤬
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Snöbrott och snöskador 2023

Torbjörn Johnsen  
#787909 Aj, aj, aj, det där såg inte roligt ut Niking! Var det nygallrat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöbrott och snöskador 2023

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787915 Allt var gallrat under de senaste 2-3 åren. En del så sent som september förra året.

Av det jag sett hittills, så tror jag att jag slipper slutavverka, vilket dock ena grannen kan får göra på en mindre del av sitt skifte. Ett foto är från det skiftet.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Snöbrott och snöskador 2023

zeetorg  
#787916 Aj då Niking det där såg inge roligt ut!
Hur stor andel är skadad tror du?

Användarvisningsbild

Re: Snöbrott och snöskador 2023

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787918 Kanske 30% i det området. Fortfarande lite väl mycket snö för att lämna vägen och verkligen gå in i beståndet.

Hur det ser ut längre in, har jag ännu ej kollat.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Snöbrott och snöskador 2023

skogshare  
#787924
Niking skrev:Allt var gallrat under de senaste 2-3 åren. En del så sent som september förra året.

Av det jag sett hittills, så tror jag att jag slipper slutavverka, vilket dock ena grannen kan får göra på en mindre del av sitt skifte. Ett foto är från det skiftet.
/Niklas


Beklagar, @Niking! Utan att vilja "strö salt i såret" vore det intressant att höra vad du tror hade hänt om du efter en sista röjning hade haft 800 stammar kvar per hektar och i stället låtit bli att gallra därefter. Hade det inneburit någon skillnad när det gäller snöbrott? Vad tror ni andra?

Användarvisningsbild

Re: Snöbrott och snöskador 2023

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787928 Det är ju svårt att spekulera i. Kommer det 4 dm blöt tung snö på något dygn ihop med hård östlig vind, så tar nog de flesta gallringsskogar rejält med stryk.

Dock har jag en eftersatt al/björk-dunge, som gallrades maskinellt för första gången i höstas, som verkar ha klarat sig väldigt bra. Övre höjd ca 18-20 m.

Å andra sidan har jag sett många björkar i grannens oröjda tallföryngring, som nu är helt nerböjda i snön. Inga problem med trädval där, om grannen skulle röja där nu...

Edit: Nu var snön tung och blöt, varför skadorna blev därefter. Med lite tur hade den kommit som pudersnö, med betydligt färre toppbrott som följd...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Snöbrott och snöskador 2023

Sjögården  
#787965
skogshare skrev:
Niking skrev:Allt var gallrat under de senaste 2-3 åren. En del så sent som september förra året.

Av det jag sett hittills, så tror jag att jag slipper slutavverka, vilket dock ena grannen kan får göra på en mindre del av sitt skifte. Ett foto är från det skiftet.
/Niklas


Beklagar, @Niking! Utan att vilja "strö salt i såret" vore det intressant att höra vad du tror hade hänt om du efter en sista röjning hade haft 800 stammar kvar per hektar och i stället låtit bli att gallra därefter. Hade det inneburit någon skillnad när det gäller snöbrott? Vad tror ni andra?

Har haft ett antal anfall av tung blötsnö under mina 45 år i skogen och bestånd som är röjda och gallrade ordentligt i tid har klarat sig bäst genom åren. De eftersatta bestånden där man tar ett stortag på en gång blir alltid ordentligt sönderbrutna innan de hinner stabilisera sig men..
När det kommer 40 cm blötsnö på ett dygn kvittar det hur man gjort, det bryts sönder mängder av skog.
Det som kom här i slutet av november blev vi måttligt drabbade av men ett par mil söder om mig är mycket sönderbrutet. En hel del blir slutavverkat då det mesta är brutet.
Tråkigt för den som drabbas men inte mycket att göra åt… 😉

Användarvisningsbild

Re: Snöbrott och snöskador 2023

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787967
Niking skrev:Lite bilder från gårdagens skogspromenad. 🤬
/Niklas

Usch, inte roligt att se sitt bestånd på det viset. Lider med dig.

Avatar Fallback

Re: Snöbrott och snöskador 2023

alias  
#787971
Niking skrev:Lite bilder från gårdagens skogspromenad. 🤬
/Niklas


Ajdå! Hur stor areal är så hårt drabbat hos dig/er?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Snöbrott och snöskador 2023

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787979
alias skrev:
Niking skrev:Lite bilder från gårdagens skogspromenad. 🤬
/Niklas


Ajdå! Hur stor areal är så hårt drabbat hos dig/er?

MVH
Alias


Än så länge har jag bara sett en mindre del av fastigheten (efter snöovädret) p.g.a. all snö, så jag befarar att det kan vara stora delar av fastigheten som drabbats.

Om snösmältningen fortsätter, så blir ju större delen av fastigheten nåbar.

Ska ut med min inspektor i slutet på månaden och beskåda eländet, men hoppas att ha en bättre överblick tills dess.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Snöbrott och snöskador 2023

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787980
kärrabol skrev:
Niking skrev:Lite bilder från gårdagens skogspromenad. 🤬
/Niklas

Usch, inte roligt att se sitt bestånd på det viset. Lider med dig.

Tack! Det värmer i all bedrövelse.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Snöbrott och snöskador 2023

hfab  
#787981 På söndag kväll var jag ute och rastade hunden i blåsväder och snöyra.
Gick då förbi ett ca 30årigt contorta bestånd.
Där jag går i mörkret hör jag två tydliga knäpp.
Sekunden senare ett ännu ljudligare brak direkt följt av en duns.
10 meter bakom mig har en contorta tall gått av och lagt sig över vägen.

Användarvisningsbild

Re: Snöbrott och snöskador 2023

JensSkoog  
#788527 Gick några toppar här i en hyggeskant när det kom regn på
uppläga i kombo med stark vind.
1673639164_2023.01.13_ptm_jobber_med_toppbrekk_(1).jpg

Ungefär tio på under ett hektar gallrad granskog.
1673639164_2023.01.13_ptm_jobber_med_toppbrekk_(2).jpg

Bra med en läropojk som gav sig på strax. Vet inte om jag hade orkat
just nu när coronaen fortfarande sitter i kroppen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).