Skogsmiljö och Trädlära

Risk för röta i ek efter avbruten gren?

16 inlägg 3777 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Risk för röta i ek efter avbruten gren?

Wartem  
#769761 Hej,

Vi har en gammal sparbanks-ek på ängen. En stor gren bröts av och det är inte helt lätt att göra ett snyggt snitt inne vid stammen så som vi gör i planeringarna.

Skadar det trädet om man låter det vara som det ser ut på nedan bild?

Bild


Tack



   TS
Användarvisningsbild

Re: Risk för röta i ek efter avbruten gren?

anersimyra  
#769770 Eken behöver ingen som helst ”hjälp” för att hantera grenbrottet..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Risk för röta i ek efter avbruten gren?

Wartem  
#769771 Fint! Tack för svaret 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Risk för röta i ek efter avbruten gren?

halvproffs  
#769772 Sedan ett antal år har jag fått ek på marken. Tyvärr gillar älgen ek också. Har barkgnag på flera stammar som nu är ca 15-20cm. Ingen risk för röta?
Roligt med ett nytt trädslag här som jag försöker ta hand om efter bästa förmåga.
Vet inte mycket om ek så skriv om skötseln av ekar.

Användarvisningsbild

Re: Risk för röta i ek efter avbruten gren?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769775 Detta är något som händer när det är varmt väder om det är virket som blir sprött eller om det är så
Mycket vatten så grenen går av vet jag inte. Men det drabbar ek och asp vig temp över 30 grader och stilla vind

Avatar Fallback

Re: Risk för röta i ek efter avbruten gren?

Hema  
#769777
Tåndemåla skrev:Detta är något som händer när det är varmt väder om det är virket som blir sprött eller om det är så
Mycket vatten så grenen går av vet jag inte. Men det drabbar ek och asp vig temp över 30 grader och stilla vind

Stilla vind, det lät intressant.

Användarvisningsbild

Re: Risk för röta i ek efter avbruten gren?

anersimyra  
#769779
Tåndemåla skrev:Detta är något som händer när det är varmt väder om det är virket som blir sprött eller om det är så
Mycket vatten så grenen går av vet jag inte. Men det drabbar ek och asp vig temp över 30 grader och stilla vind

En tes jag läste om är att det efter ett regn kan uppstå ett såpass högt gastryck i transportvävnaden att trycket helt enkelt spränger grenen.

Avatar Fallback

Re: Risk för röta i ek efter avbruten gren?

tallen100  
#769782
anersimyra skrev:
Tåndemåla skrev:Detta är något som händer när det är varmt väder om det är virket som blir sprött eller om det är så
Mycket vatten så grenen går av vet jag inte. Men det drabbar ek och asp vig temp över 30 grader och stilla vind

En tes jag läste om är att det efter ett regn kan uppstå ett såpass högt gastryck i transportvävnaden att trycket helt enkelt spränger grenen.

Det blir Eksplosion😆

Användarvisningsbild

Re: Risk för röta i ek efter avbruten gren?

anersimyra  
#769783
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:
Tåndemåla skrev:Detta är något som händer när det är varmt väder om det är virket som blir sprött eller om det är så
Mycket vatten så grenen går av vet jag inte. Men det drabbar ek och asp vig temp över 30 grader och stilla vind

En tes jag läste om är att det efter ett regn kan uppstå ett såpass högt gastryck i transportvävnaden att trycket helt enkelt spränger grenen.

Det blir Eksplosion😆

Explosion, sa Bill.🙀 Ekplosion, sa Bull..😸

Avatar Fallback

Re: Risk för röta i ek efter avbruten gren?

Hema  
#769791 Nu kanske jag ser fel på bilden, men inte tycker jag att veden ser så jättefrisk ut på bilden, där grenen gått av?

Användarvisningsbild

Re: Risk för röta i ek efter avbruten gren?

Wartem  
#769806 Grenen (ca 9-10 meter lång) bröts av i två omgångar. Det första grenbrottet var den 30:e juni eller någon dag innan. Då såg det ut så här:
Bild


Förutom bladen som korna åt upp så såg grenen ut att fortsätta leva en lång tid därefter. Fram tills för någon vecka sedan då den brast igen.

Trädet ser inte sjukt ut på något sätt (vad jag kan se).

   TS
Avatar Fallback

Re: Risk för röta i ek efter avbruten gren?

Hema  
#769814 Där har vi det, det var en ko som hoppa upp och knäckte grenen.
Nee men skämt o sido, såsom jag ser det, så ser veden bättre ut i grenen än vid stammen.
Jag tycker att det ser ut som att veden är lite "klossig" på första bilden, samt att du har en död gren ovanför vid sidan.

Mina funderingar är att om du vill få något för stammen, så kommer den nog inte bli bättre, men om du hellre ser att trädet står kvar och ger ev. välbefinnande, så låt den stå kvar.

Om du känner någon som är bättre än dig själv på träd, så hör med denne. Jag tror att vi är många som intresserade.

Användarvisningsbild

Re: Risk för röta i ek efter avbruten gren?

Wartem  
#769822 Tjuren kanske fick ett infall. 😉

Det finns gott om döda grenar runt om som inte fått tillräckligt med ljus. Tog ner sådana idag som kan falla ner och skada.

Det är ju ett gammalt träd och det skulle kunna vara åldern som ger sig till känna.
Det skulle vara kul att veta hur gammalt trädet är. Men då måste man nog borra. Långt över 100 år är det i alla fall. Kul att ha det kvar.

EDIT:
Räknade årsringarna på grenen nära stammen. 185 stycken. Men trots att grenen satt lågt så säger det inte mycket om trädets ålder då det kan vara ett vattskott från "senare tid".

Bild
Senast redigerad av Wartem tor 08 sep 2022, 14:50, redigerad totalt 5 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Risk för röta i ek efter avbruten gren?

Vildmark  
#769829 en grov och fördärvad gren ökar förmodligen den biologiska mångfalden, diverse insekter och kryp kan hitta bostad, en fågel kanske kan få sig ett hål att bygga i .

Användarvisningsbild

Re: Risk för röta i ek efter avbruten gren?

anersimyra  
#769850 Längsgående sprickor på de nedre grenarna är inte helt ovanligt på såpass vidkroniga ekar. Själv skulle jag skitit i att göra ved av grenen som hade passat bättre som faunadepå intill stammen.. :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).