Sågverk (mindre)

Erfarenheter av Norwood Portamill

5 inlägg 1218 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Erfarenheter av Norwood Portamill

Wickee_88  
#828212 Jag står i startgroparna och samlar information för att i framtiden investera i ett enkelt sågverk. Jag har idag en alaska mill jigg. Väldigt enkelt men samtidigt väldigt slitsamt att jobba med. Speciellt eftersom man behöver lyfta upp jiggen förhand inför varje sågsnitt. Det som även gör att jag vill skaffa något annat att såga med är att bakstorleken blir onödigt stor när man ska lägga de första snitten, eftersom man behöver ha lite material att skruva ändstöden till relingen inför första snittet.

Det funkar bra med grova/ övergrova stockar. Men normalt timmer i ca 40cm dimension blir bökigt att fästa ändstöd i och att stockarna vill rulla.

Därför har jag fått upp ögonen lite för Norwoods Portamill PM14. Det jag har som krav inför en investering är att sågverket ska vara lätt att transportera. Jag bor tyvärr i utkanten av ett villakvarter och har inte plats att ha ett sågverk ståendes permanent på plats. Så därför är en mobil lösning ett krav. Är det någon här inne som har jobbat med just portamill och kan uttala sig om det är en bra lösning och hur det funkat över tid. Är det värt pengarna eller ska man spara och satsa på ett mobilt bandsågverk istället? Jag kommer högst troligt behöva hyra en uppställningsplats för ett band sågverk även om det står på ett trailer chassi.

Finns det något trailer chassi på marknaden som får köras fortare än 30km/h med lgf skylt?
Syftet med sågverket är att kunna legosåga åt andra då jag har en F-skatt och pysslar med trädfällning mm vid sidan av. Men även till eget bruk till viss del.



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Norwood Portamill

crosberg  
#837071 Hej,
Jag har bara erfarenhet med kedjesågverk (Logosol, Alaskan). Vill bara säga att jag sågar klent virke ner till Ø 15 cm med Alaska sågverk - inget problem om man bara sågar stocken i midten först och sen båda halvarna utåt..
Visst vil de gärna rulla lite, men det är ingen fara om du håller i sågen/jiggen och stocken ligger på ett bra underlag. tycker jag i alla fall 😁

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Norwood Portamill

Wickee_88  
#837096 Tackar för input! Jag hittade och införskaffade ett Jonsered el 600+ sågverk med 9 meter räls. Kommer fortsätta med Alaska mill jiggen vid riktigt grova stockar 🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Norwood Portamill

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837150
Wickee_88 skrev:Tackar för input! Jag hittade och införskaffade ett Jonsered el 600+ sågverk med 9 meter räls. Kommer fortsätta med Alaska mill jiggen vid riktigt grova stockar 🙂

Vad menar du med "riktigt grova stockar"? Ett EL600+ klarar det mesta, t.o.m. stockar som sticker upp över svärdet när det är som högst uppvevat. Begränsningen är i princip att stocken inte är större än ramen på sågverket. Hittade ingen sådan bild men den här kanske räcker ?
1710599403_img_0849_(2021_11_26_19_31_47_utc)_-_kopia.jpg

Det är bättre drag i en elmotor än i en stor motorsåg och dessutom inga avgaser 😀

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Norwood Portamill

Wickee_88  
#837156 Tänkte nog mest p stockar som kan vara en bit över 75cm och sällan är så enkla att få upp p sågverket. Eller ligger så till att det blir enklare att såga upp på plats. Samt att jag få fortsätta att använda jiggen till motorsåg när jag sågar hemma hos annat folk. 🙂 Annars är självklart eldriften på Jonsereds sågen självklara valet.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).