Sågverk (mindre)

Lennartsfors bandsåg vågigt resultat i grova stockar

9 inlägg 2651 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lennartsfors bandsåg vågigt resultat i grova stockar

dezzanhunter  
#800595 Hej

Vi har sågat rätt mkt nu med sågverket och upptäckt att det sågar rakt och fint i mindre stockar upp till ca 30cm.

Men i stora 35-60 blir det lätt vågigt än fast man matar sakta. Det känns även att det går mkt tyngre för motorn (5.5kw).

Nån som vet vad detta beror på? Hur löser man det?

Nya bacho band har användts och det är inte att bandet är slött. Blir likadant om vi byter till ett nytt eller nyslipat.

När bandet blir slött får man ju liknande problem även i mindre stockar.

Mvh



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Lennartsfors bandsåg vågigt resultat i grova stockar

där nor  
#800613 Kör ni med rätt sågblad till det sågtimmer ni ska såga ? Jag menar bröstvinkel, skränkning, bladbredd, + bladspänning och bladguidernas justering ( även hjulen ska nog luta lite framåt)
Att bladet är nytt innebär inte att det sågar bäst. Mina blad går bäst efter ett par omslipningar. Ska börja nu att prova med olika skränkningar också.

Användarvisningsbild

Re: Lennartsfors bandsåg vågigt resultat i grova stockar

dezzanhunter  
#800614 Just nu sågar vi gran, står att man skall kunna såga både hårt och mjukt, men det kanske är där felet ligger?

Vilka skär vinklar skall man slipa för gran, tall etc?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lennartsfors bandsåg vågigt resultat i grova stockar

där nor  
#800616 Nja det ska väl gå med gran o tall! Vi slipar 14˚ bröstvinkel för gran o tall som är mjuka träslag. Ochhar mycket smörjning (vatten+ lite såpa). Kolla också remspänningen från motorn. Kan slira ibland när man lägger på en 60 cm aspstock.

Användarvisningsbild

Re: Lennartsfors bandsåg vågigt resultat i grova stockar

dezzanhunter  
#800619 Vi kör med endast vatten, banden hålls rena men kanske friktionen minskar med såpa?
Drivremmen är ny och jag tror inte den slirar.

Jag undrar om det skulle bli bättre med 7.5kw motor?, den kanske orkar hålla upp varvtalet även i stora stockar.

Låter som varvtalet går ner när man sågar breda snitt, har dock ingen varvräknare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lennartsfors bandsåg vågigt resultat i grova stockar

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800622 Pröva med lite olika matningshastigheter.

Avatar Fallback

Re: Lennartsfors bandsåg vågigt resultat i grova stockar

där nor  
#800678 Jag har också 5,5 kW (Wekla som motsvarar Woodlands 126). Minns att varvet går ner vid en Ø60 asptimmer, man får mata sakta men det blir inte vågigt skär. Med grova grankvistar så blir det ju kapning istället för klyvning och vi har haft problem då. Blir vågigt skär efter en kvist om inte styrningarna, bladspänningen, skärpan och skränkningen är rätt. Har också kört av tänder på såna grankvistar.
Har du några bilder ?

Användarvisningsbild

Re: Lennartsfors bandsåg vågigt resultat i grova stockar

dezzanhunter  
#800787 Det visade sig att bandstöden var den största boven.

Hade varit trevligt med en stabilare lösning än plastklossarna som nöts upp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lennartsfors bandsåg vågigt resultat i grova stockar

där nor  
#800831 Jaha, går det att slipa klossarna i bladstyrningarna då och då? Har stålklossar som man får slipa om när dom slitits i framkanten. Bladet måste ligga i våg och styrningen på ingångssidan ligga så nära stocken det går. Också när man kantar 1 och 2 tumsvirke kan det bli kroksågat om man matar fort. Lägger då virket nära styrningen på ingångssidan. Detta är med i nån gammal tråd på forumet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).