Sågverk (mindre)

Bygge av mindre såghus

74 inlägg 15595 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygge av mindre såghus

Brorsan  
#801277 Har tagit lite tid, jag måste ju arbeta med vanliga jobbet också, men nu är det klart för gjutning.
Blir om en vecka ca, familjen kräver sitt också.
1684171815_20230515_174910.jpg

   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Bygge av mindre såghus

Brorsan  
#801798 Idag var det gjutning.
7 st 800 liters satser.
3:e blandaren

4:e blandaren

Premiär som helikopterpilot vid 67 år.

Helt annan yta än handslipning som jag gjort förut.
Kanterna mot väggarna vart inte så jämna som jag önskat men det duger åt gubben som ska ha det.
Jag fick slipa i omgångar då det brann lite ojämnt pga sol- skugga och tiden.
Lass 3 i solen fick jag gå på innan sista lasset var utlagt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygge av mindre såghus

octavianus  
#801801 kul att se att det e fler som blandar själva. Gjöt själv en platta för några dagar sen, blev 34st 1.2m3 blandare. Satans vilket slit.

För övrigt kan sägas att jag inte gjorde som dig med bakarna. Byggde en ställning jag lägger dem i, sen buntar jag ihop dem med spännband. På dessa tänker jag bygga någon form av tak, och sen ställer jag hela paketet på en virkestrave. Det resulterar i tak till virket, samt vikt till det, så det förhoppningsvis inte ska vrida sig så mycket. När det är klart med virket, så är bakarna torra och bara att göra ved av.

Avatar Fallback

Re: Bygge av mindre såghus

Brorsan  
#801815 Glömde montera plogen i gårkväll så när jag blandade första satsen i morse så gick den upp på bakhjulen direkt när jag började köra.
Vart lite struligt att montera den när framhjulen var en meter ovan marken, grabben fick hålla upp blandaren med hydreman.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygge av mindre såghus

Brorsan  
#802188 Nu är sågverket på plats.
Sågen står lös på golvet bockarna är fixerade vid bänken.
Höjden från golv till stockhyllorna är 60 cm det känns lagom för att slippa kröka rygg för mycket.
Det är "bara" all logistik runt om som ska till.
Började med korgen för bakarna och ett kort stockbord, rälsvagnen blir till nästa säsong.
Som rullbord för virke använder jag en del av av marielundsbänken, lika som förra säsongen.
Jag kommer att bygga ett smidigare bord senare.
Nu ska jag känna in att det är rätt innan jag bygger in för många fel.
1685206791_20230527_171214.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygge av mindre såghus

källefall8  
#802236 Blir bra det där! Ser att du har behållaren för vatten på vänster sida, på min sitter det på höger, har du flyttat den? Tycker själv att den gör såghuvudet lite vingligt på högersidan, samtidigt finns risk med massa vatten ovan motor å givare för höjdjustering. På samma tema, jag upplever att det tar en stund kanske 10s, innan vattnet kommer vid start av motorn vilket irriterar mig lite. Har du liknade fenomen?

Avatar Fallback

Re: Bygge av mindre såghus

Brorsan  
#802261 Dunken satt så original 2014.
Efter ombyggnad med vinkelväxel frekvensomriktare ett extra elskåp och fylld vattendunk på vänster sida är vikten på högersidan inte mer än 25 - 30 kg det fungerar bra.
Att vattnet kommer sent är lika på min,
Beror nog på att magnetventilen sitter en meter ifrån utloppet.
När man stoppar sågen och ventilen stänger töms slangen ur och måste fyllas vid nästa start innan vattnet börjar rinna.
Jag tycker också det är lite irriterande men ok.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygge av mindre såghus

Brorsan  
#802352 Tillverkade en gigg för sågning av trekantlist.
$matches[2]


Sätter dom mellan golv och vägg för att kunna sopa rent lite lättare.
1685376698_20230529_173743.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygge av mindre såghus

Brorsan  
#802522 Nu är stockbordet provkört.

Det får rum 4 st 30-55 cm stockar.
2.5 m mellan upplagen annars går inte hydreman emellan när jag plockar bakarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygge av mindre såghus

Brorsan  
#802529 Stället för bakar och hyllan för okantat funkar också bra.
Det är torrgran/gbb träd så jag tar grova bakar, det blir mycket till vedklyven.
Skruvade ihop ett ställ för klenribbor efter kantningen. Det står löst på golvet så jag kan knuffa in dom under sågen när jag kantat färdig omgången.
$matches[2]

Binder ihop bunten så den blir lätt att kapa rätt ner i vedsäcken.
1685599513_20230531_193236.jpg

Blev något fel i uppladdningen.
Försöker igen senare

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygge av mindre såghus

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#802573
Brorsan skrev:Nu är stockbordet provkört.

Ett tips är att ha ett brytjärn med vändhake lätt tillgängligt när stocken skall rullas. Kräver betydligt mindre kraft och lättare att rulla en dåligt kvistad stam.

Avatar Fallback

Re: Bygge av mindre såghus

Brorsan  
#802605
th skrev:
Brorsan skrev:Nu är stockbordet provkört.

Ett tips är att ha ett brytjärn med vändhake lätt tillgängligt när stocken skall rullas. Kräver betydligt mindre kraft och lättare att rulla en dåligt kvistad stam.


Vändhaken ligger vid sågbänken.
Nästa gång tar jag den när jag går förbi.
Man är ju för lat för att gå fyra steg och hämta den och bänder onödigt mycket istället. 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygge av mindre såghus

Brorsan  
#802614 Gick bra att knuffa ut virkeshögen.
En förbättring vore en topplyftsrulle då går det lätt hela vägen till stabben.
Kommer till så småningom

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygge av mindre såghus

Brorsan  
#803601 Hittade en låskista på en loppis som är någotsånär lika tidsmässigt som byggtekniken på huset.
Behöver en nyckel bara, är ju ingen raketteknik precis så den är ju lättillverkad.
Inbrottssäkerheten är nog lika bra som ett kraftigt hänglås som öppnas lätt med en batteridriven vinkelkap.
1686663976_20230613_152043.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygge av mindre såghus

Brorsan  
#815194 Jag monterade ihop 3 kutterhyveln på eftersommaren och prokörde den och spånsugen.
Lägger virket på sågbänken och rullar ut när jag ska köra 4e sidan.
$matches[2]

Samlar spånet i en vedsäck utanför, ska bygga ett tak över för att slippa fuktigt spån. Byggde ett fack med tak för ströläkt också.
1697806156_20230723_160701.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).