Sågverk (mindre)

SKOGSVERKET

20 inlägg 14680 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: SKOGSVERKET

jyrrki  
#833738 Hej!
Kul att höra om någon annan som använder sågverket!
Vi har sågat en del, men mar märker ganska stor skillnad mellan hårdare trä typ ek och mjukare som tex furu.
Furu är väldigt lätt sågat!
Jag tyckte att min skakade en del när man körde grov ek. Testade att sätta gängstänger i alla tomma hålen i skenorna. Bädden som jag har den på är inte helt jämn så fötterna som den stod på kunde nog röra sig lite. Efter att jag monterat gängstänger a ned i betongplattan( fäste dem med ankarmassa) blev det betydligt bättre!
Hur har det gått för er andra som kör med skogs verket?
Hittar den förresten inte längre på deras hemsida, bara den nyare silva log.
Mvh
Jörgen

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: SKOGSVERKET

andreashorvath  
#833757 https://www.youtube.com/watch?v=QqHnhYf5Zpg En liten video från när jag sågar med sågverket från Skogsverket.

Användarvisningsbild

Re: SKOGSVERKET

andreashorvath  
#833758 Ja, jag har också haft lite vibrationer, bra tips med gängstänger i betongplatta. Har själv funderat på att gjuta en betongplatta som sågverket ska stå på.

Avatar Fallback

Re: SKOGSVERKET

jyrrki  
#834246 Vad kör ni andra med för blad?
Jag har ju kört bacho Hss. Någon som testat wintersteiger stelite som skogma säljer?
Hur kör ni andra med blad styrningarna inställda?
Enligt skogsverket ska man ju ställa dem med ett papper mellan bladet och bandet, men kollade lite på forestry forum och där verkar många köra dem på noll.
Jag har kört med noll senaste gångerna och det blir jämnare iallafall.
Mvh
Jörgen

Användarvisningsbild

Re: SKOGSVERKET

andreashorvath  
#834273 Jag har bara kört Bahco blad, hörde också om pappersinställningen, men nu kör jag med bladmått, just nu har jag 0,2 mm avstånd, det funkar bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).